Op drie basisscholen hebben vanochtend alleen maar mannen voor de klas gestaan. 45 mannelijke pabo-studenten en 45 mannelijke havo- en vwo-scholieren gaven speciale lessen.
De pabo’s en het ministerie van Onderwijs vinden dat er op basisscholen te weinig mannen voor de klas staan en daar vragen ze met het project ‘Mannen voor de klas’ aandacht voor. De actie wordt gehouden op scholen in Scheveningen, Utrecht en Zwolle.
Staatssecretaris Zijlstra van Onderwijs wil dat in 2020 het percentage mannelijke onderwijzers in het basisonderwijs gestegen is naar 30 procent. Momenteel is 15 procent van de basisschoolleerkrachten mannelijk en dat is geen goede afspiegeling van de samenleving, vinden pabo’s en het ministerie.
Lees verder hier
Bericht van 14.06.2007
Recent is er in de Nederlandse media veel aandacht voor de stelling dat jongetjes de dupe zijn van de vervrouwelijking van het basisonderwijs. Omdat vrouwen jongens slecht aanvoelen en begeleiden, zouden steeds meer jongens verwezen worden naar het speciaal onderwijs, zouden hun prestaties achterblijven bij die van meisjes en zouden vooral allochtone jongens sneller onaangepast gedrag gaan vertonen. Empirische onderbouwing voor deze beweringen ontbreekt of wordt ontleend aan buitenlandse publicaties, waar de zogenaamde boys problems al langer onderwerp van discussie en onderzoek zijn.
Inmiddels heeft het Ministerie een onderzoek laten uitvoeren.
Zie het onderzoeksrapport ‘De feminisering van het basisonderwijs’
Effecten van het geslacht van de leerkrachten op de prestaties,
de houding en het gedrag van de leerlingen
G. Driessen en J. Doesborgh
Tips
De minister wil dat dus. Misschien heeft hij tips nodig. Wij kunnen hem die geven.
– mannen zijn minder goed in multitasken, dus weg met al die opgelegde differenties, WSNS of PO (passend onderwijs)
– Mannen kicken op een goed salaris. Uitleg overbodig.
– Mannen willen een baan goed kunnen volhouden, zélfs bij voltijdswerk…..toelichting ook niet nodig.
Overigens willen heel veel vrouwen bovenstaande zaken ook erg graag.
kleuterleidster worden
Radio 1 noemde oorzaken als : Jongens willen graag kennis overbrengen aan oudere kinderen en willen liever niet worden opgeleid tot kleuterleidster.
Dat had elke boer op klompen de regering ook kunnen vertelen toen het ideaal PABO werd opgestart. Maar idealisten hebben zo hun eigen kostbare werelden.
Concreet
Maar wat gaat er nu concreet gebeuren om meer mannen voor de klas te krijgen? Daar zie ik niets over in het stuk. Blijft het bij deze ludieke actie?
Die knappen voortijdig af
Zolang pabo’s hun studenten opschepen met een competentieflauwekul, knappen vooral de jongens af. “Selectie tussen voor- en achterdeur’ kunnen we dat noemen.
Als die opleidingen weer stevig worden, met vakkennis, vakdidactiek en pedagogiek, zullen er ongetwijfeld meer jongens leraar willen worden.
feminisering als zondebok
Toen er nog veel meesters in het basisonderwijs werkzaam waren, waren ook al de jongens oververtegenwoordigd in het speciaal onderwijs, en waren het ook al vooral jongetjes die gedragspoblemen vertoonden.
Dat jongetjes qua ‘problemen’ oververtegenwoordigd zijn heeft dus m.i. niets met het toenemend aantal juffen te maken. Het is een oud verschijnsel dat misschien gewoon inherent is aan het jongen-zijn.
Feminisering hoeft niet als zondebok te worden aangewezen.
Een verstandige dame…(1)
Ik heb niet opgevangen wie ze was, maar een verstandige dame zei onlangs op de radio het volgende.
Wanneer jongetjes stoeien in de klas, heeft de vrouwelijke leerkracht de neiging de vechtersbaasjes onmiddellijk uit elkaar te halen. De mannelijke leerkracht gaat staan toekijken hoe het stoeien zich ontwikkelt en of ze het goed doen.
Hoewel ik vechtersbaasjes ook onmiddellijk uit elkaar haal, zeker in de klas, herken ik dat beeld toch wel.
De dame concludeerde, ook uit andere voorbeelden die ze gaf, dat de jongetjes op voornamelijk door vrouwen bevolkte scholen in het gedrang komen, doordat ze niet begrepen worden én omdat ze te weinig concrete kennis krijgen aangeboden. Want vrouwelijke leerkrachten generaliseren, praten veel en zijn te algemeen, terwijl mannelijke leerkrachten concreet zijn en vaak specialisten.
Ook het lage salaris van de leerkracht speelt volgens haar een belangrijke rol. Je komt daarmee eenvoudig vandaag de dag niet rond. Jongens kijken wel uit en gaan liever het bedrijfsleven in, want die komen niet zo gemakkelijk aan ‘een rijke vent’.
Tavecchio….(2)
Volgens autoriteiten als Tavecchio, hoogleraar Kinderopvang aan de Universiteit Amsterdam, kunnen jongens door al die vrouwelijke leerkrachten hun eigen identiteit niet goed ontwikkelen. Het ontbreken van een mannelijk rolmodel op school zou een groot probleem zijn. Erger nog, dit rolmodel ontbreekt ook thuis. Tot hun twaalfde, zo meldt Tavecchio, zien jongens nauwelijks mannen en te veel vrouwen. “Ze hebben mannen nodig om te zien hoe ze vorm kunnen geven aan hun mannelijk gedrag. Dat leert elke ontwikkelingstheorie”, aldus Tavecchio. Het aantal mannen dat voor de PABO kiest, is relatief gering: slechts 15 procent mannen, tegenover 85 procent vrouwen. Deze verhouding lag vroeger anders, maar is de laatste 10 jaar wel stabiel. Het SCO-Kohnstamm Instituut onderzocht de achtergronden, en kwam tot drie bepalende factoren voor het lage aantal mannelijke studenten: het beeld van de opleiding, beroepsperspectief en het loopbaanperspectief.
En natuurlijk het lage salaris.
Voorbeeld
Dan moeten die mannen wel een voorbeeld willen zijn en zich willen (en kunnen) gedragen als voorbeeld.
De hedendaagse ‘hippe en vlotte’ man lijkt zich te specialiseren in onverantwoordelijkheid als het gaat om zorgen voor zijn kinderen (financieel en emotioneel), integer omgaan met relaties en seks en heftige emoties (woede, beschadigd eergevoel) een voorbeeld zijn voor kinderen als het gaat om drugsgebruik (waaronder alcohol) enzovoorts enzovoorts.
Het feit dat je een man bent maakt je op zich niet direct tot voorbeeld.
@Hinke: We hebben het niet over mannen…
…en/of nare persoonlijke ervaringen, maar over de feminisering van het onderwijs met alle nadelen die daaraan verbonden zijn.
Logica
Toch heeft het zin om niet in algemeenheden over mannen of vrouwen te praten. Meer mannen in het onderwijs heeft alleen zin als deze mannen ook een goed voorbeeld willen en kunnen zijn. Het is een denkfout dat de ‘invoering’ van mannen in het basisonderwijs op zich een goede ontwikkeling zou zijn.
Imago en loopbaanperspectief…….(3)
Met name het imago van de opleiding en het leraarsberoep bij vrienden en familie speelt een belangrijke rol. Volgens een directeur van een onderzochte PABO heeft zowel de opleiding als het beroep een lage status, zeker sinds MBO-ers kunnen instromen. Daarnaast moeten de jongens een groot zelfvertrouwen hebben om voor dit traject te kiezen. “In je vriendenkring ben je al snel een watje”, aldus een PABO-directeur.
Het loopbaanperspectief van een basisschool-leerkracht worden dus niet zo aanlokkelijk gevonden. En de jongens die wél op de PABO beginnen, focussen zich al snel meer op lesgeven in de bovenbouw en eventueel in de middenbouw (meester en bovenmeester). Tijdens de opleiding is de uitval onder jongens bovendien nog eens groter dan onder meisjes.
Het lijkt een zichzelf versterkend verschijnsel.
Gerda Geerdink….(4)
Gerda Geerdink, onderwijscoördinator aan een PABO, stelt met enige ironie vast dat kinderen zich al tijdens hun basisschooltijd een beeld vormen van het beroep van leerkracht als een vrouwenberoep. Dat leidt ertoe dat jongens, als ze eenmaal toe zijn aan het kiezen van een vervolgopleiding, niet snel voor de PABO zullen kiezen. De samenstelling van een gemiddeld team op een basisschool (vrouwelijke leerkrachten, mannelijke directeur) vormt voor kinderen natuurlijk geen wenselijk voorbeeld. Alleen al daarom zou er een betere balans moeten komen tussen het aantal mannen en vrouwen voor de klas.
We hebben mannen hard nodig in het onderwijs. Ze zijn concreet, meestal specialisten en gespitst op kennisoverdracht. Vrouwen daarentegen wentelen zich in het genoegen om met kinderen om te gaan.
Drie willekeurige reacties……(5)
“Mijn zoon gaf na vijf jaar basisschool aan geen juf meer te kunnen zien. Hij hunkerde naar een meester. Van school gewisseld, heeft hij nu een meester. En hij bloeit op. De meester gaat met de klassen mee tot het einde van de basisschool. Dat kind is nu helemaal gelukkig.”
“Ja, jongens zijn drukker, houden van een potje voetbal op het schoolplein met een potje knokken erbij. Daar kunnen de juffrouwtjes niet mee overweg!! Althans de meeste juffies niet! Juffies houden van rustig en kalm. Het is gewoon een feit dat jongens meestal op school problemen hebben omdat ze druk zijn.
Dat heet testosteron en niet ADHD!”
“Juffies weten niet dat mannen niet zo van het praten zijn! Dus moeten die jongens naar het geleuter van de juf blijven luisteren terwijl ze ondertussen met hun hoofd weer bij het potje voetbal zijn en vergeten zijn dat ze elkaar net even flink gemept hebben.”
Misschien allemaal waar,
maar ik geloof niet dat al die juffen er de oorzaak van zijn dat er bij jongens leerachterstanden en gedragspoblemen ontstaan.
Wie dat beweert doet aan alarmisme om de aandacht te krijgen.
Dat neemt niet weg dat er goede redenen kunnen zijn om meer meesters te willen. De verkleutering van de basisschool heeft het voor de potentiele meesters niet gemakkelijker gemaakt.
Daarnaast is er een verdacht luchtje ontstaan rond mannen die met kinderen werken. De nadruk in de basisschool op therapie boven kennis, lokt ook al niet. De toenemende betutteling vanaf allerlei zijlijnen, evenmin.
En als je als man weet vol te houden, zit je op een gegeven moment alleen, of met twee, tussen 20 vrouwelijke collega’s (veelal part-timers) en heb je verder weinig interessante vooruitzichten.
Dit dus bezien vanuit de leerkracht.
‘Ik geloof niet dat al die juffen de oorzaak zijn’…..
De droogte is niet de oorzaak dat planten dood gaan, maar het gebrek aan regen.
Toevallig
loop ik al jaren rond op meerdere basisscholen in een grote stad. Simpelweg gezegd haken jongens af omdat ze dit soort werk niet de komende 40 jaar zien zitten. Meisjes beginnen enthousiast en als het tegenvalt worden ze zwanger en komen terug voor 2 dagen. Waarom? Zowel de jongens als de meisjes kunnen niet wat managers achter beeldschermen verzinnen. Groepen van 30 kinderen met 3 rugzakjes, 5 taalachterstanden en 4 ernstige gedragsproblemen “handelen”. Het reservoir van meisjes/juffen is helaas zo groot dat de buitenwacht de enorme problematiek nog steeds niet in de gaten heeft.
@leo: Wat zou je ervan denken als…
…er meer meesters voor de klas zouden komen, met wat meer structuur, geen gebabbel en geen geklets en meer gezag, zouden dan de aantallen rugzakjes, taalachterstanden en gedragsproblemen niet evenredig afnemen?
Ik weet zeker van wel.
Beste Hals.
Die meesters komen niet. Of even.
Waarom niet? Het antwoord daarop is alleen te vinden als je de moeite neemt op op dat basisonderwijs echt rond te kijken. En dat zit er vrees ik niet in. En dat weet ik dan weer zeker. Ik werk daar namelijk.
@Leo….Vertel….
….en breng licht in deze duisternis.
@Hals.
Alles heb ik al meerdere malen op dit forum verteld. Weg met wsns en de juf (en dan vanzelf terugkerende) meester hebben gewone kinderen in de klas, Op speciale scholen geven speciaal opgeleide juffen en meesters verantwoord les aan speciale kinderen. Kost wel wat. Uit oogpunt van bezuinigen worden echter de speciale scholen teruggedrongen en mag de juf het oplossen.
“Gelukkig” bevolken de eindproducten van dit systeem nu het VO. En wordt er van daaruit aan de bel getrokken. Helaas met de verkeerde pleisters.
Hals, als je het licht wil zien, denk dan niet aan juffen die beter moeten kunnen rekenen of meer meesters, als oplossing.
Denk ruimer.
@Leo..Als we het etiketteren….
…afschaffen (zie een ander recent item op dit forum) en de meester terug laten keren, zijn we een heel eind op de goede weg.
Mag jij nog even vertellen wat je met ‘ruimer denken’ bedoelt.
Ruimer denken
in dit geval, betekent niet achter een mening van iemand aanlopen maar een eigen mening vormen. En dat betekent weer dat je zelf op het basisonderwijs zou moeten rondkijken.
Ook helpen de media.
In het NRC van vrijdag 11/11 las ik dat het ziekte verzuim binnen het basisonderwijs enorm stijgt. De griep?
Met pleisters aan de bel trekken,
Leo, hoe doe je dat?
Is dat zoiets als denken dat je het onderwijs kunt verbeteren met juffen (of meesters) die nog steeds niet kunnen rekenen?
Met verkeerde pleisters aan de bel trekken
betekent er van uit gaan dat meer meesters in de klas de problemen oplossen. Ook beter rekenende juffen doen dat niet. De echte oplossingen zijn veel eenvoudiger.
Een timmerman timmert en alle spijkers breken af. Hij (of zij natuurlijk) probeert allerlei soorten spijkers en allerlei verschillende hamers. Het komt niet in hem (of haar) op om te kijken of het materiaal waarmee hij (zij) werkt, niet misschien veranderd is.
Je stelt een type voor.
Het soort meester dat Hals voorstelt kan inderdaad veel bereiken. Maar ik heb ook vele juffen gekend die volgens dezelfde principes werkten en uitstekende vakmensen waren, met een goede orde en prima resultaten. Die dan ook nog een leuk contact met de kinderen wisten te realiseren.
Bedenk dat het ook mannen waren die het onderwijs wilden ‘omturnen’.
Het zit hem eerder in de visie op onderwijs dan op het geslacht.
Dat neemt niet weg dat jongetjes zich misschien eerder zullen herkennen in een meester en ontzag kunnen voor zijn kracht in combinatie met zijn knipoog.
Maar de meester is slechts rolmodel als hij de leerling bevalt; de leerling maakt de keuze of hij iemand als voorbeeld beschouwt.
Ik had 5 mannelijke onderwijzers op de lagere school en sommigen bevielen mij, maar anderen helemaal niet. En als meester weet ik dat aversie opriep bij verschillende jongetjes en bij anderen weer niet.
Wel heb ik de indruk dat een basisschool vol vrouwen een ‘mutserig’ karakter kan krijgen, maar uiteraard is dit een persoonlijke gedachte die zelfs karikaturaal zou kunnen zijn.
Bovenmeester…
Héél lang geleden heette het nog lagere school en bovenmeester. De bovenmeester was de baas van het onderwijs. In kinderogen was hij heel hoog. Was je ontdeugend geweest, dan ging je richting de bovenmeester. De bovenmeester had altijd gelijk, zowel voor ouders als voor de kinderen.
De meeste kinderen, en ook de meisjes prevaleren een meester voor de klas (ook in het voortgezet onderwijs). En wat nog niet vermeld, maar heel belangrijk is dat allochtone kinderen moeite hebben (euphemisme) om het gezag van vrouwelijke leerkrachten te accepteren. Ze lachen ze ronduit uit in hun gezicht. (ook in het VO)
Waar ik natuurlijk voor pleit is om de balans in het basisonderwijs terug te brengen tot op zijn minst vijftig procent mannelijke en vijftig procent vrouwelijke leerkrachten. De onbalans van nu (15/85) levert alleen maar problemen op, niet alleen op het gebied van rolpatroon en gezag, maar ook qua sfeer en methodiek.
Ook dat heeft Zijlstra (!) weer goed gezien.