Avond van het onderwijs 2011 – Televisie

Laten we even het gebruikelijke hoge nivo van het inhoudelijk spreken over het en ons onderwijs loslaten. Vanavond is het tv-avond waar iedereen weer van alles over onderwijs gaat vinden. Gaat u er wel of juist niet naar kijken. Vrolijk zal ik er allerminst van worden, dat weet ik inmiddels wel. Veel vervuilend gepraat zonder de kern te raken en veel kijkers zullen weer op het verkeerde been gezet worden. Laagdrempelig ja, echter verre van wezenlijk interessant.

Maar Presley Bergen schijnt ook van de partij te zijn. Zal hij de gelegenheid te baat nemen om nog één keer een belangrijke waarschuwing af te geven van hoe het onderwijs is verworden en hoe het misschien nog gekeerd kan worden? Zal hij het voor elkaar kunnen krijgen niet af te dalen naar het nivo van het tv-programma maar er boven te blijven staan?

17 Reacties

    • Nivo hier op het forum. En
      Nivo hier op het forum. En dan heb ik het niet over mezelf! Ik ben slechts hbo en post-hbo opgeleid.

    • Het zal gezellig kabbelen
      en niet gaan over de essentie. Namelijk dat Nederland op onderwijs bezuinigt. De juf krijgt (door wsns/passend onderwijs) een populatie waar ze niet voor opgeleid is. Het gevolg wordt steeds desastreuzer. En de wereld dreutelt door.

      • Niet voor opgeleid?
        Hoe kun je iemand opleiden voor een fysiek onmogelijke taak?
        Dat lukt alleen de (oude) grieken met een aanleg voor Sisyphus-arbeid.

        • Fysiek onmogelijke taak
          Ik ben het met je eens. Waar moet je de hele dag (ook ávond in geval van allerlei ouderavonden, overleggen, vergaderingen, cursussen en open dagen en ook nácht in geval van werkweken) in de klas en in de school of thuis bij de telefoon met je overlegpapieren onder handbereik wel niet zijn. De nu komende nog grotere groepen leerlingen inclusief de kinderen die in allerlei opzicht meer aandacht vragen dan de ‘makkelijkere’ leerlingen en deze leerlingen allemaal ook individueel ‘bedienen’. Niet alleen wat betreft oefening en verdieping van en/of overzicht over:

          de (basale) leerstof van een vak (van vele vakken op de basisschool), maar ook

          in didactisch (kopiëren van les- en toetsmateriaal in extra groot lettertype voor slechtzienden – onderschat niet hoevaak kopieermachines niet werken of bezet zijn door collega’s – en extra tijd – is ook extra tijd in werkruimte en werkstilte – voor dyslectici bijvoorbeeld, en tegelijkertijd de rust bewaken voor kinderen die niet tegen drukte om zich heen kunnen)

          pedagogisch (begeleiden van, interactie met leerlingen tijdens de groeps- en andere schoollesuren en in pauzes en in contact hierover met de ouders van deze leerlingen en met collega’s en vooruit, waarschijnlijk ook wel met politie-/rechtbankmedewerkers) en

          op gezondheids- en psychiatrisch gebied (verantwoordelijkheid voor medicatieinname, overleg met ouders /verzorgers, medisch begeleiders, naaste collega’s en collega’s van andere scholen)

          en dan heb ik het nog niet over stressveroorzakers en tijdvreters als apparatuur die niet werkt terwijl je ook nog vele, vele staatjes in moet vullen in een nét niet goed werkend excel- en/of andere digitaal bestand dat je daar verplicht voor moet gebruiken en dat wel voor de deadline goed ingevuld verstuurd moet zijn. Dus je moet weer snel wég achter de computer want je fysieke lichaam moest eigenlijk allang weer elders zijn.

        • Amusement
          Mij viel trouwens op dat ‘De avond van het onderwijs’ bij de tv onder het genre ‘amusement’ geschaard werd…

          • Praatjes
            Er zijn ondertussen zoveel praatavonden over onderwijs gehouden dat ik geen enkele fiducie meer heb in de gevolgen ervan. Ze dienen alleen de afdeling list en bedrog (communicatie?) en alle goede bedoelingen stranden op de rotsen van de praktijk. Ik heb niet naar de uitzending gekeken en ben ook niet van plan dat in te halen.

            Zo bericht de VK vandaag blijmoedig dat de vooropleiding van studenten die zich aanmelden bij de pabo is gestegen. Meer vwo’ers, maar minder mbo’ers, kiezen ervoor om leraar te worden op een basisschool. De gevolgen van de taal- en rekentoetsen die met goed gevolg moeten worden afgelegd laten zich voelen.

            Maar:
            Terwijl de mbo’ers van de pabo verdwijnen, stromen ze toe op de lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs. Voor de eerste- en tweedegraads lerarenopleidingen hoeft geen taal- of rekentoets te worden gemaakt.
            En je weet: bevoegd voor één vak dus bekwaam voor alle andere vakken.

            Dit heet dus lood om oud ijzer.

    • Ja, vakinhoud, vakkennis,
      Ja, vakinhoud, vakkennis, kennis, het kwam gelukkig meermalen voorbij. Clairy Polak was goed! Jan Blokker was duidelijk! Presley Bergen bracht een herkenbaar geluid. Ik ben niet geheel ontevreden. Het had zoveel slechter kunnen zijn.

      • Voor wie het gisteren heeft
        Voor wie het gisteren heeft gemist, in Buitenhof werd aandacht besteed aan het niveau (taaladvies.net/taal/advies/vraag/153) van de PABO. Ik vond dat de presentator het prima deed, het leek wel alsof hij meeleest op dit forum of dat hij nog eens met Harm Beertema heeft gesproken.

    • Of anders…
      … nog eens opnieuw kijken [uitzendinggemist_oud] [uitzendinggemist_nieuw]

      De uitslag van de polls

      • Onderwijskwaliteit lijdt onder teveel aandacht voor het indivu – 58% eens
        ICT is de belangrijkste sleutel tot beter onderwijs – 77% oneens
        De docent ouder relatie is minstens zo belangrijk als goed taal- en rekenonderwijs – 58% oneens

      is wel even slikken voor het Ruud de Moor Centrum, Kennisnet en wikiwijs

      In ‘De visie van leraren, ouders en leerlingen op de kwalitiet van het onderwijs’ de resultaten van een onderzoek onder 2072 leraren, 2372 ouders en 740 leerlingen.
      [ITS – 4 okt 2011]

      Vandaag, in het vragenuurtje, van der Ham (D66)
      [Debat Gemist – 4 oktober 2011]
      met een analyse van het nieuwste rapport en de minister met de zoveelste nabeschouwing over de bezuiniging op passend onderwijs. [7425]

      • logisch denken
        Ik ben opgehouden met het lezen van de publicatie De visie van Leraren, Ouders en Leerlingen op het onderwijs toen ik las: “Ouders verwachten een gelijkwaardiger en volwassener samenwerking met de leraren. Ik herinner mij maar één geval van het zinnig gebruik van de comperatief bij een woord waar dat logisch niet mogelijk was: “all animals are equal but some animals are more equal (in het Nederlands “gelijker”) than others” van Georg Orwell. Twee zaken kunnen niet gelijk in waarde zijn en tevens ongelijk (Dat laatste volgt uit de comperativus). Ook bij “volwassener” heb ik mijn bedenkingen. Ik ken geen schaal voor volwassenheid waaraan gerefereerd zou kunnen zijn. Het leek mij dat je van mensen die zo slordig met taal omgaan niet kunt verwachten dat ze heldere ideeën hebben. Ik hang de opvatting van Heldrin aan dat slordig taalgebruik meestal een aanwijzig is voor slordig denken.
        Seger Weehuizen

        • Re: logisch denken
          Ik ben dit helemaal met je eens.

          Het verbaasde mij dat ik het hele TV-programma uit heb gezeten. Wel met ergernis en af en toe weglopen. Ik wilde vooral de mensen met verstand van onderwijs horen. Kijken wat zij nu op zo’n avond nog in konden brengen.

          Het programma was op prime time en velen hebben met onderwijs te maken. Het zou goed bekeken worden.
          In dat kader ben ik toch blij dat de linken hier staan.

          Ik heb het overigens nog niet op kunnen brengen deze ‘visies’ te lezen. Ik verwacht er te weinig van.

          • Stellingen
            De debatten gaven de indruk dat het om ‘welles-nietes’-kwesties ging. Hiermee wordt de ervaring van praktijkmensen gereduceerd tot een ‘het is maar een mening’. Idem dito voor onderzoek waarin wordt aangetoond wat werkt in het onderwijs. Dit stoort mij op televisie (onderwijsavond e.d.), in de krant (NRC drukt regelmatig twee tegengestelde meningen af als molensteen voor de geest), en op de radio (de luidst sprekende praatjesmaker wint). Het is ‘pomo’ (postmodern), dus het moet. Ik vind debatteren niet de juiste benadering voor een reëel probleem. Het verkoopt. De inhoud ontbreekt.

          • inderdaad Sympathisant
            Mijn gevoelens waren ook zo. Het was ‘grappig’ amusement.
            Kijk nu toch: 4 mensen vinden dit, en vier andere mensen vinden dat! Is dat niet grappig?
            ‘Het volk’ vindt ook nog wat: hoe amusant.
            Meneer 1 denkt iets heel anders dan meneer 2: wat grappig toch.
            Het was de moderne variant van het oeroude circus: allemaal grappige mensen te bezichtigen.
            Komt dat zien, komt dat zien.
            Het draagt verder niets bij aan enige inhoud.
            Wat een enorm geluk dat wij in Nederland het bijzonder onderwijs kennen: daar wordt men in staat gesteld werkelijk vanuit eigen overtuiging te onderwijzen, zonder dat die overtuiging als grappige folklore wordt gepresenteerd door een omroep die kennelijk ver boven dat mensengedoe denkt te zweven.

Reacties zijn gesloten.