Theorie en praktijk

De meest harde zachte wetenschap; economie; worstelt met het dilemma dat de praktijk niet doet wat de theorie bedenkt en adviseert. In de New Scientist van 29 juli staat een verontrustend artikel over de invloed van de (neo-conservatieve) voorschriften van het IMF op de lange-termijn voorwaarden voor economische welvaart: onderwijs, landbouw en gezondheidszorg. Er blijkt een significant verband tussen de duur en hoogte van de economische hulp van het IMF en sterftecijfers. Hoe langer en intensiever de hulp, hoe hoger b.v de sterfte aan tuberculose.
De parallelen met onderwijs liggen voor het oprapen. Hoe intensiever en langduriger de bemoeienis van het onderwijskundig-politieke complex hoe meer schade aan de lange termijn voorwaarden voor goed onderwijs.
Het advies van de editor parafraserend:
“We can argue all day about political and educational ideologies, but what really matters is what is happening on the ground, where ideology becomes a matter of live or death.”

De zachte zachte wetenschap; onderwijskunde; moet hier haar lessen uit trekken.