Een opiniestuk in Trouw dd 22 juli 2008 hangt aan dit bericht.
Is de auteur Bonner?
4 Reacties
Meer oorzaken van de begeleidingsterreur Jacquelien Bos ziet als oorzaak van de statusdaling van de leraren de minachting die de pionierende onderwijskundigen voor leraren en vrouwen hadden en de graagte waarmee het ministrie en later de schoolbesturen en de onderwijsbegeleidingsdiensten inhapten op de innovaties die op de universiteit uitgedacht waren. Via het ministerie en de schoolbesturen en met hulp van managers konden de onderwijskundigen de leraren dwingen om hun theorieën toe te passen. Wat zij vergeet maar wat al eerder op de BON-site genoemd is, is de explosie van het aantal onderwijskundigen en pedagogen. Daarbij vluchtten ook nog eens leraren die er in de klas niks van bakten in de rol van van onderwijs vrijgestelde onderwijskundige of pedagoog. Ook doordat al deze mensen er waren en werk zochten is die dikke verstikkende schil van beroepsbemoeials in het onderwijs ontstaan.Seger Weehuizen
Groot gelijk ! “Het onderwijs moet teruggegeven worden aan deskundige leraren” aldus Jacuelien
Overigens is Jacqelien een van de weinigen van wie ik het proefschift in de “sierkast” heb staan.
(Teaching Diverse Learners:A Practice-Based Perspective : pdf)
Er is nog hoop … Zelfs in de onderwijskunde blijken mensen rond te lopen die theorie toetsen aan de praktijk en zo ontdekken dat dit de enige manier is waarop wetenschappelijke vooruitgang kan worden geboekt.
Hopelijk beginnen de ivoren onderwijskundige torens te verbrokkelen.
waardevolle aanvullende analyse die het BON-verhaal verder onderbouwt!
Reacties zijn gesloten.
Copyright & kopiëren; 2025|WordPress thema door MH Themes
Meer oorzaken van de begeleidingsterreur
Jacquelien Bos ziet als oorzaak van de statusdaling van de leraren de minachting die de pionierende onderwijskundigen voor leraren en vrouwen hadden en de graagte waarmee het ministrie en later de schoolbesturen en de onderwijsbegeleidingsdiensten inhapten op de innovaties die op de universiteit uitgedacht waren. Via het ministerie en de schoolbesturen en met hulp van managers konden de onderwijskundigen de leraren dwingen om hun theorieën toe te passen. Wat zij vergeet maar wat al eerder op de BON-site genoemd is, is de explosie van het aantal onderwijskundigen en pedagogen. Daarbij vluchtten ook nog eens leraren die er in de klas niks van bakten in de rol van van onderwijs vrijgestelde onderwijskundige of pedagoog. Ook doordat al deze mensen er waren en werk zochten is die dikke verstikkende schil van beroepsbemoeials in het onderwijs ontstaan.Seger Weehuizen
Groot gelijk !
“Het onderwijs moet teruggegeven worden aan deskundige leraren” aldus Jacuelien
Overigens is Jacqelien een van de weinigen van wie ik het proefschift in de “sierkast” heb staan.
(Teaching Diverse Learners:A Practice-Based Perspective : pdf)
Er is nog hoop …
Zelfs in de onderwijskunde blijken mensen rond te lopen die theorie toetsen aan de praktijk en zo ontdekken dat dit de enige manier is waarop wetenschappelijke vooruitgang kan worden geboekt.
Hopelijk beginnen de ivoren onderwijskundige torens te verbrokkelen.
waardevolle aanvullende analyse
die het BON-verhaal verder onderbouwt!