Beste mensen,
De politiek ziet sport als een soort maatschappelijk wondermiddel: het is gezond, zorgt voor sociale binding, is goed voor karaktervorming, maakt de stad leefbaar, zorgt voor emancipatie en integratie van groepen burgers, is goed tegen discriminatie. Op scholen gaat men steeds meer aan sport om, zo is de bedoeling, een gezonde levensstijl te bevorderen en overgewicht tegen te gaan. Of sport zulke voordelen heeft, daar zet ik vraagtekens bij. Mij is geen wetenschappelijk onderzoek bekend waaruit dat zou blijken. Eén nadeel is in ieder geval wel dat er jaarlijks 2,5 miljoen sportblessures optreden. Overigens ontken ik niet dat mensen dagelijkse voldoende beweging moeten hebben maar dat hoeft niet perse sport te zijn.
Daarnaast is het zo dat mensen die het meest gezond zijn, de mensen zijn die het hoogst zijn opgeleid, en dat komt niet omdat ze enorm veel sporten. Een overheid die een gezonde bevolking wil kan naar mijn mening beter investeren in goed onderwijs dan in sport.
Daarom zie ik met lede ogen aan dat sport een steeds belangrijker plaats op scholen inneemt. Het is zelfs een vak waarop je kan blijven zitten. Vandaag las ik in de krant dat het de bedoeling is dat in de toekomst alle basisscholen mee gaan doen aan een soort sport Cito-toets. Dit gaat ver. In Enschede worden leerlingen op het voortgezet onderwijs verplicht om mee te doen aan een hardloopwedstrijd over 5 km en dat telt mee voor het cijfer Lichamelijke Opvoeding. Ik begrijp niet waarom gezondere kinderen die niet van sport houden hiertoe gedwongen kunnen worden terwijl er voor kinderen die geen zin hebben om te leren altijd wel een lager onderwijstype beschikbaar is. Persoonlijk vind ik dat sport geen vak is dat op school thuishoort. En de gezondheid van kinderen zie ik als verantwoordelijkheid van de ouders.
Minister Plasterk heeft grote moeite om gelden te vinden om de lerarensalarissen te verhogen, terwijl er wel steeds meer geld gaat naar sport op school. Als het aan mij ligt gaat er meer geld naar de leraren en minder naar de sport.
Ik ben benieuwd naar jullie mening en hoop dat BON een standpunt kan innemen over deze kwestie.
Met vriendelijke groet,
David Bakker
gym
Twee uur per week gym op school is goed genoeg. En duur genoeg, het gymlokaal is het duurste lokaal van de school. Voor mensen in de groei (kinderen en jongeren) is beweging heel belangrijk, maar laten we niet overdrijven. Zoals ik al zei: twee uur per week gym. Voor de rest van de schooltijd krijgen de leerlignen gewoon les in gewone vakken.
BON moet niet pretenderen alles te weten
Ik weet niet of BON een mening heeft over nut en noodzaak van gymnastiek op school. Maar welke mening ook, ik denk dat er onder BON aanhangers mensen zijn die dezelfde mening hebben en mensen die de tegenovergestelde mening hebben.
De vraag is dan wat het betekent als BON welke positie dan ook zou innemen.
Ik denk dat BON zich enkel moet uitlaten over zaken die direct in de uitgangspunten en het manifest zijn opgenomen, of die een direct gevolg daarvan zijn. Een keuze voor al dan niet gymnastiek / LO op school valt daar naar mijn mening niet onder.
Laten we ons niet bemoeien met zaken waar we geen verstand van hebben, laten we geen keuzes maken daar waar dat niet noodzakelijk is en er interne verdeeldheid door ontstaat. BON heeft één speerpunt. Hoe meer speren, hoe botter de punt.
Standpunt over gym
Je hebt gelijk 25_12, maar Gymnastiek zit wel in het pakket voor de leerlingen en als wij ze dan iets laten doen, laten wij het dan wel goed doen.
Per slot van rekening horen naast gymnastiek, handvaardigheid, tekenen en muziek voor een groot deel tot de taken van het PO, gymnastiek is eigenlijk het enige vak dat veelvuldig wordt gedoceerd in het VO.
Scholen hebben voldoende geld op de bank, dus laat ze het dan goed gebruiken ook.
Ander geluid
Adjunct-directeur André de Jeu van de VSG: ‘We hebben ooit geprobeerd de zwemvaardigheid van kinderen te registreren en te volgen. We zijn daarvoor naar de zwembaden gegaan, maar dat is de verkeerde plaats. Om aan te geven hoe het is gesteld met de zwemvaardigheid moet je op school zijn, bij de kinderen zelf.’
*Lees verder…*
Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) en Cito onwikkelen een sporttoets. Met deze toets is het mogelijk het sport- en beweeggedrag van kinderen te volgen en zo nodig te beïnvloeden. Met als doel een langdurige gezonde leef- en sportstijl.
*Lees verder…*
*Jong geleerd, oud gedaan.*
“Kids en zo” maakt er ook melding van
Naast een sport beoefenen vind ik de leukste vorm van bewegen nog altijd ‘BOMmen’ – Bewegen Op Muziek. Lekkere muziek en daar al je oefeningen op. Elke ochtend in de klas, even de spieren los, muziekje op. Of tijdens het speelkwartier…. Dat gaat vast helemaal goed komen.
Te lezen op *website voor ouders en onderwijs*, misschien interessant voor BON ?
Sport op school
eigenlijk is sport op school prima.
Ik vraag mij af in welke krant een stukje stond over de CITO toets sport.
Sport op school hoeft niet zo duur te zijn, maar maak gebruik van de faciliteiten die er buiten al zijn, sportvelden zijn overdag leeg door de weeks.
Gebruik het geld wat op de bank staat om leerlingen meer te laten sporten, stel extra gymleraren aan en laat ze in plaats van 2 uur, 4 uur sporten, 2 keer 2 uur en laat ze ook kennis maken met meerdere sporten.
Een kleine investering zal dit zijn, bovendien zal gestructuurd sporten veel beter werken dan 2 maal per week 1 uur, waarvan je helft van de tijd nog op de bank zit en geen tijd hebt om te douchen, want de volgende les start al weer…………………
maar uiteraard zullen er weer veel argumenten tegen zijn en misschien komt het nog iemand met HNS Het Nieuwe Sporten, CGS is niet noodzakelijk, want in sport gaat het meestal om winnen (maar ook om plezier).
Inzake sport / Midas Dekkers
Lees het boek ‘Lichamelijke Opvoeding’ van Midas Dekkers voor de ontmaskering van de mythe van het gezonde sporten.
Intussen krijgen op mijn school de leerlingen in de 4e klas (VWO, HAVO) een heuse ‘repetitie’ waarin ze moeten aantonen dat ze weten wat buitenspel is, of een dropshot. Het is maar wat de schoolleiding belangrijk vindt. Van mij mag er best wat gegymd worden, maar dit soort ongein moet stoppen.
helemaal mee eens
Leerlingen in vwo 4 krijgen repetities voor gym. Wat een vreemde wereld. Laat ze gewoon gymen. Bij ons zitten ze 1 uur per week achter de computer voor gym. Want de gymleraren vinden dat ook wel eens leuk. Ze krijgen huiswerk, maak een nieuw spel. Voor GYM!
En nu zeg ik misschien iets wat veel gymdocenten kwaad maakt, maar geef leerlingen 3 uur gym en betaal de docenten er voor iets meer dan 2. Dan halen zij de 41,5 uur per week ook eens. Want bij ons op school haalt een gymdocent dat niet. Terwijl andere docenten er (ruim) boven zitten. En dat is bij ons op school helaas geen generalisatie.
Computer Gym
Computer Gym is the UK’s fastest growing mobile computer-based training and testing enterprise.
Misschien iets voor de moderne gymleraar ?
*Lees verder…*
Computer Gym teachers provide weekly computer-based lessons to pre-school children. The lessons are delivered mainly at childcare centres, pre-schools and kindergartens but can be provided at any location where children and parents gather, including homes. *Lees verder…*
*adios*
Sport
Als je vindt dat school ook een taak heeft om bij te dragen aan algemene ontwikkeling, dan neemt sport m.i. dezelfde plek in als muziek, drama of andere meer culturele onderwerpen. Het grote voordeel van sport op school – naast beweging, ook voor kinderen die dat van huis uit niet mee krijgen – vind ik dat je kennis maakt met een ‘grabbelton’ aan sporten en je zo op een idee wordt gebracht om een bepaalde sport zelf te gaan beoefenen. Tenminste, als je gymleraar niet alleen maar softbal in de zomer en basketbal in de winter doet.
De spijker op de kop
ik herinner mij een leraar die in de winter alleen volleybal gaf aan allen en alleen gym aan meisjes (het liefst bok springen overigens) en in de zomer zwemmen, hij zag er ook altijd goed uit en had een lekker bruin kleurtje……………heeft ook met gemak zijn pensioen gehaald !!
Verschil
Een verschil tussen sport en de meeste “gewone” schoolvakken is, dat je ook buiten school kunt sporten (en de meeste leerlingen doen dat ook), terwijl je buiten de school nauwelijks de mogelijkheid hebt om wiskunde, geschiedenis of latijn te leren. De school is er in de eerste plaats om die dingen te leren die iemand buiten de school nooit zou leren.
Nog een verschil?
Ik denk dat er ook onderscheid moet worden gemaakt tussen bewegingsonderwijs en sport. Niet iedereen wil of kan aan sport doen, maar een gezonde motorische ontwikkeling hoort wat mij betreft tot de vorming die we op school aanbieden. Bewegingsonderwijs voorziet daarin, maar een joint-venture met een sportclub valt erbuiten.
Helaas weinig sport
Beste JTS
Dat de meeste leerlingen werkelijk sporten is niet waar, denk ik. In de meeste allochtone gezinnen, maar ook in de armere Nederlandse gezinnen is er simpelweg geen geld voor. Daar komt nog bij dat van ouders verwacht wordt dat ze het team naar de wedstrijden rijden. Dat kan alleen als je een auto hébt.
Zodra jongeren de leeftijd van (die vermaledijde) bijbaantjes krijgen is de sport het eerste wat ‘er aan gaat’. Het uitgaan komt er dan voor in de plaats. Heel jammer, want juist ook boven de 15 is sport leuk, sociaal en nodig.