En Nu ?

We hebben als BON-ners een geweldige week achter de rug. Ook ik leef nog in een ‘roes van gelukzaligheid’.
Toch zijn we er nog niet. Er is nog veel te doen. Donderdag na het fantastische rapport van Dijselbloem ging ik weer naar mijn werk waar de CGO-trein vrolijk doordendert, waar studenten nog steeds bezig zijn met het maken van een POP/PAP, waar coaches/begeleiders nog steeds vrolijk rondhuppelen, waar ik te horen kreeg dat wil ik als 1e graads na-HOSser in een 11-functie komen, ik wel allerlei managementachtige taken moet kunnen aantonen, waar….. afijn, waar dus blijkbaar nog niet veel is verandert.

Daarnaast bedacht ik dat verantwoordelijke lieden als Netelenbos, Van der Hoeven, Wallage, enz. , die o.a. tunnelvisie en misleiding wordt verweten, nog steeds verantwoordelijke politieke functies bekleden zonder enige sanctie voor de misstanden waar zij mede verantwoordelijk voor waren.
Onbegrijpelijk voor de gewone burger. Het is dan ook logisch dat mensen als o.a. Fortuyn, Wilders stemmen weten te winnen, omdat zij ingaan (ingingen) tegen de gevestigde politieke ongeschreven norm van ‘elkaar de hand boven het hoofd houden’.

We hebben na de afgelopen successsen, met als hoogtepunt het rapport Dijselbloem, nog veel te doen. Zo moeten er weer ambachtsscholen komen voor de praktisch ingestelde student, de docent moet weer een reele beloning en inbreng krijgen voor diens werk (aanpassing plan Plasterk), zo zal het CGO (een ‘aftreksel’ van HNL) nog behoorlijk bijgeschaaft dan wel afgeschaft moeten worden, enz.

We zijn er dus nog niet. Er is nog veel werk te doen. Hier is de inbreng van BON noodzakelijk want zonder BON waren we verre van waar we nu zijn.

23 Reacties

  1. Blijven kloppen op de deur …………..
    hij staat op een kier maar hij moet echt helemaal open !!

    BON was in ieder geval goed in het nieuws !!

    Maar het zal echt wel even duren eer er weer rust is in onderwijsland, het was geen vijf voor twaalf, maar het was bijna twaalf uur……………

    • En wat nu? Vanaf vandaag kan alles beter zijn!
      Laten zien dat wíj de baas zijn.
      De leraren maken het onderwijs en hebben de macht van het getal.
      De commissie Dijsselbloem heeft ons gelijk gegeven en dat gelijk moeten we nu nemen.
      Nu?
      Ik betrap mezelf erop in mijn lange carrière binnen de klas altijd gedaan te hebben wat mij goed leek, ongeacht vanuit welke hoek de wind waaide.
      Daar is mijn klas altijd beter van geworden.
      Als alle leraren dat doen, is het onderwijs vanaf vandaag al beter.
      We moeten niet wachten op veranderde structuren of toestemmingen van bovenaf.
      Want ‘bovenaf’ bestaat niet en laat de rest maar kletsen.

      • Zeggen en doen
        Deze website stond vol met verhalen over ontslagen of weggepeste docenten die ZEIDEN dat ze het niet met het beleid van de school eens waren. Jouw verhaal suggereert dat je meestal als leraar kon DOEN en laten wat je wel resp. niet goed vond zolang je maar geen openlijke kritiek op de directie had. Is dat niet een te positieve voorstelling van zaken? Of bedoel je dat van nu af aan de directies het niet meer op een conflict durven laten aankomen en de docenten daarom hun vrijheid terug hebben?
        Seger Weehuizen

        • Gezond-verstand-houding.
          Inderdaad, ik ben altijd m’n eigen gang gegaan met een ‘gezond-verstand-houding’.
          Dat heeft in mijn voordeel gewerkt en in het voordeel van mijn ‘gelukkige klas’.
          Ik wil alle docenten aansporen hetzelfde te doen.
          De macht is aan de docent (de macht van het getal) en Dijsselbloem en Plasterk staan achter ons.
          Knappe directie die daar weerstand aan kan bieden.

          • Masogistisch voorstelling van zaken !!
            dan heb je mazzel dat je dit heb kunnen doen.

            Je oproep van “De macht aan de docent” zal voor velen een soort van zelfmoord zijn op hun bestaansrecht.

            Het management tegenspreken of zelfs goed bedoelde adviezen geven kan al dodelijk zijn voor je voortbestaan op een instituut en het afvoeren van leerkrachten via de Kantonrechter is middels de Lumpsum volkomen legaal

            www.blikopdewereld.nl/Onderwijs/de_docent_als_opgejaagd_wild.htm

            Lees bovenstaande link maar en zie wat de consequenties kunnen zijn van je oproep “De macht is aan de docent”, nou absoluut njet !!

            Eigenlijk is het een masogistische voorstelling van zaken !!

          • Joao,
            Het is een oproep aan álle docenten.
            Collectief staan we sterk.
            Ook dát hoort bij het eerherstel van de docent.

          • Inzake ‘gezond verstand’
            Dat gezond verstand van u, Hals, dat behelst veel meer dan u hier suggereert.

            1) Nooit in woord of geschrift rechtstreeks tegen de machthebbers in gaan;
            2) Conflicten buiten het gezichtsveld van de machthebbers uitvechten;
            3) Als nieuwkomer: jezelf zorgvuldig buiten het gezichtsveld van de machthebbers manoeuvreren;
            4) Een minimale bereidheid van de machthebbers om je niet bij alles op de vingers te kijken;
            5) Een sfeer op school waarin collega’s óók hun eigen gang gaan
            6) Het inzicht dat er een papieren wereld is en een werkelijke wereld, en dat de werkelijkheid geen enkele relatie hoeft te hebben met dat papier.

            Samenvattend: Ja zeggen en Nee doen; hoe minder de leiding weet, des te beter voor jouw zelfstandigheid.
            Dit alles vereist aanzienlijke tactische vaardigheden, en lang niet iedereen beschikt daarover (ik in ieder geval maar heel beperkt).

          • Bernard,
            …óók overtuigingskracht.
            Je kan je resultaten het werk laten doen.
            Daar viel in mijn geval niets tegen in te brengen.
            Het initiatief moet terug naar de docent en dat begint met een portie gevoel van eigenwaarde.
            We moeten onze macht niet onderschatten.
            Dat geldt ook in de zorg.

          • de macht is aan de docent?
            De macht is aan de docent omdat docenten in de meerderheid zijn? Dat is een verkeerde voorstelling van zaken: zodra collega’s merken dat er problemen zijn tussen een collega en de directie trekken ze zich terug. Bang voor hun eigen hachje, bang dat de rancunes van de directie zich op hun zullen richten.
            Nee hoor, de meerderheid heeft niet de macht althans (nog) niet in het onderwijs.
            De vraag is trouwens wel, waar is iedereen toch zo bang voor? Met het lerarentekort moet iedereen toch weer aan een nieuwe baan kunnen komen? Daarbij komt: een nieuwe baan geeft energie, een nieuwe kijk op de zaken. En krijg je niet meteen een nieuwe baan? Ook niet erg, je krijgt immers een uitkering en dan kun je eindelijk eens bijkomen van alle stress die het onderwijs je biedt!

          • Nog een paar jaar wachten ….
            … voor een 1e gr historicus in het midden van het land.
            Momenteel is er nog steeds sprake van veel varkens en dunne spoeling (en dientengevolge het magere aanbod èn perspectief)

        • Als oude indiaan
          Ik heb als oude indiaan, gezeten aan de oever van de rivier, vele lijken van directieleden, procesmanagers en andere nitwits zien voorbijdrijven.
          Nu is het wachten op Netelenbos, Wallage, Van Kemenade, de dame van het Studiehuis, de autoverkopers uir Driebergen en de adepten van het ‘nieuwe leren’.

          • Aan de Oude Indiaan
            Beste Sitting Bull,
            ik hoop dat u met de dode autoverkopers uit Driebergen niet onze BON-vriend het I.V.A. bedoelt, maar mensen die spreekwoordelijke auto’s verkopen. Wie zijn dat dan?

          • Geruststelling
            Het is een hele geruststelling dat je de autoverkopers van pakweg 800 meter verderop bedoelt 🙂

            Voor wie ter plaatse niet bekend is: Vriend van BON NIVOZ (de thuisbasis van Luc Stevens) hebben ongeveer 800 meter van elkaar hun thuisbasis.

        • de autonomie van de docent
          Ik ben zo’n docent die ZEI het niet eens te zijn met het beleid. Dus werd ik ontslagen.
          Nog maar heel kort geleden -tijdens een sollicitatiegesprek- vroeg ik hoe het zat met de autonomie van de docent. Ten antwoord kreeg ik, dat dat niet meer bestond en ………….. we doen het voortaan samen. Op mijn vraag, of er dan ook naar de docent werd geluisterd, kreeg ik ten antwoord dat dat zeker het geval zou zijn.
          De bij het gesprek aanwezige vakdocent gniffelde wat en trok een verongelijkt gezicht.
          Jullie snappen het al: ik kreeg de baan niet.
          Gelukkig maar op zo’n school hoef ik neit te werken.

  2. Taak voor de LSVB
    Ik zie nu een schone taak voor de LSVB om acties op touw te zetten die erop gericht zijn het CGO met bijbehorend gePOP en gePAP uit het HBO en de universiteit weg te krijgen. Massaal weigeren om nog langer je studietijd aan deze flauwekul te besteden. Bovendien moeten de opleidingsmangagers vakdidactici die studenten nog steeds proberen te dwingen tot HNL, wegsturen.

    • ook de managers weg
      De managers zelf moeten ook weg. Er hoeft bij goede leraren niet zo veel gemanaged te worden en bovendien zijn zij medeschuldig.
      Seger Weehuizen

      • Managers weg ? Dat is een utopie !
        Helaas de managers in het onderwijs krijg je niet zo snel weg.

        Waarom niet ?

        Zij hebben met veel inspanningen eindelijk een functie gevonden waar zij in een hogere schaal zijn gekomen en manager klinkt natuurlijk veel beter dan leraar of zelfs meester.

        Bij mij op school waren bordjes met namen, iedere leraar werd bij de voornaam genoemd op de bordjes, maar bij de directie stond de achternaam met daarvoor “De heer”.

        Er is een nomenclatura in het onderwijs en die krijg je niet zo snel weg na ruim 20 jaar zie ook:

        www.vrijspreker.nl/vs/item/2008/01/nl-nomenclatura-werkt-perfect

        Of te wel er is een systeem dat zichzelf in bestaansrecht geeft en dat is al 20 jaar zo zie ook:

        en.wikipedia.org/wiki/Apparatchik

        Dus het zal wel even duren……………………

        • Plasterk mijdt essentiële keuzes
          Dat betekent dat Plasterk zal moeten kiezen. Of het ministerie van onderwijs wordt weer helemaal de baas en wel zoals het vroeger was. Vroeger hadden docenten een grote vrijheid bij het kiezen van een manier van lesgeven, werden ze niet gecouillonneerd en hadden ze een fatsoenlijk salaris. Of hij gaat over op een echte vrije “markt”voor gesubsidieerd onderwijs. Als de prestaties van de scholen voldoende gecontroleerd worden door centrale, schriftelijke en extern gecorrigeerde examina zal de tucht van de markt eveneens tot veel BETER ONDERWIJS in NEDERLAND leiden. Plasterk gaat nog steeds belangrijke keuzes uit de weg.
          Seger Weehuizen

          • Plasterk is iemand die voor ’n keuze staat.
            Of de volgende pruttel en polderaar die vooral musea opende, of ’n minister die met zijn vuist op tafel sloeg. Ook en misschien vooral, als dat zijn ontslag zou betekenen. Zijn positie is eigenlijk triest geworden.
            Als hij 2 miljard eist en ontslag neemt, omdat hij dat niet krijgt, heb ik respect en bewondering voor de scherpe stukjesschrijver die hij was en wat hij als minister wilde. Gewoon terecht de beuk erin.
            Zo niet, komt zijn portret gewoon te hangen tussen dat van de Wallages en Netelenbossen.
            Hup Ronald.

          • Humor
            gelukkig is er ook nog humor op deze site,

            deze week (10-16 februari 2008) was het alleen maar onderwijs wat de klok sloeg in de media en allemaal negatief………

            dus een grap en een leuk plaatje doen het dan wel goed bij mij,

            ik hoop bij u ook !!

Reacties zijn gesloten.