topvorm

Hoewel ik me er niet toe kan zetten de ondervragingen integraal te bekijken/horen (concentratieprobleem? ;-), hoorde ik Wallage wel zeggen dat de Nederlandse Basisscholen topinstituten, behorend tot de beste ter wereld, zijn. Ik kreeg wel de indruk dat zijn criteria gebaseerd zijn op de woorden ‘leuk’ en ‘gezellig’.
Zojuist hoorde ik ook Ritzen beweren dat uit een recent rapport blijkt dat het Nederlandse onderwijs tot de top behoort. Hij lijkt nog in de ontkenningsfase te verkeren. Zijn laatste woorden: “We doen het dus goed!”

7 Reacties

  1. Waar zijn de leraren en hogescholen om…
    …..bij de commissie het tegendeel te bewijzen?
    Het is de papieren werkelijkheid.
    Al die rapporten worden gemaakt om de echte werkelijkheid te verhullen.
    De rapporten die het tegendeel beweren liggen diep weggestopt in de Haagse la.

    • Het recente rapport
      Het recente rapport waar Ritzen het over heeft zal PISA wel zijn. En die toets is gemaakt door…. het CITO.

  2. De eerste vraag die dan bij
    mij opkomt is: heeft hij zelf kinderen die nog op de basisschool zitten en zitten ze op een gewone school of op een eliteschool?

    • Dat vind ik
      ’n leuke vraag!
      In hoeverre dienen pratende hoofden op de hoogte te zijn van de dagelijkse praktijk?
      Ook leuk:
      Wat is ’n gewone basisschool? Eliteschool??

  3. Moet toch kleine kunst zijn
    Ik begrijp toch echt niet waarom het zo moeilijk is om (toelatings)examens van vroeger aan de huidige leerlingen voor te leggen om zo te bekijken of het niveau inderdaad gedaald (of gestegen) is. Wetenschappers onder ons: Waarom DOET niemand dat gewoon? Je zou er waarschijnlijk een spectaculaire uitkomst mee krijgen en je naam is via de media voor eeuwig gevestigd.

    • retorische vraag Hinke?
      De uitkomst is voorspelbaar: de huidige leerlingen zijn van geen kanten in staat om de vroegere examens te maken. Maar de reacties zijn zeer voorspelbaar: Ze leren tegenwoordig juist hele andere dingen, je kunt het onmogelijk vergelijken, vroeger werden ze als aapjes getrained voor dergelijke opgaven, tegenwoordig is er veel meer begrip en kunnen ze zelfstandig informatie opzoeken etc etc.
      De riedel kan gemakkelijk aangevuld worden.
      En… ze hebben nog een punt ook: dat je de toetsen van vroeger niet kunt maken. Wij zeggen in feite drie dingen:

    • de examens van vroeger waren moeilijker,
    • de stof daarvan is nu nog steeds relevant en
    • het huidige onderwijs compenseert niet voor het verlies van vaardigheden die vroeger werden beheerst.
    • Enkel de oude examens laten maken doe de huidige leerlingen zegt, vrees ik, weinig.

      Om elk misverstand te vermijden: ik ben er van overtuigd datd e kwaliteit wel degelijk enorm is gekelderd en dat de huidige vaardigheden niet compenseren voor vroeger. Het gaat er om om het wetenschappelijk hard te maken.

      • De vraag is …
        … of het wel een eerlijk onderzoek is. Ik hoor vaak genoeg omgekeerde geluiden, dat ouderen van nu best moeite zouden hebben met de eindexamens van nu. Iemand die vroeger met een “L” op de motor zonder instructeur mocht rondrijden en zo z’n motorrijbewijs verdiende, moet je ook nu niet zonder oefening een rijexamen af laten leggen.
        Vorm EN inhoud zijn veranderd; de examens veranderen mee.
        Los van wat je daarvan vindt, vraag ik me ook af hoe je zo’n onderzoek valide op kunt zetten.

Reacties zijn gesloten.