De schoolmanagers waren nog niet erg in beeld geweest bij de commissie onderwijsvernieuwingen. Vorige week had er eentje tegenover Dijsselbloem gezeten, de voorzitter van een schoolbestuur in Brabant met 65 duizend leerlingen en meer dan 65 procent van alle voortgezet onderwijs in de provincie. Maar de onderwijsvrijheid is in Brabant nog helemaal tiptop, bezwoer hij.
Maandag was het de beurt aan de heren Slagter en Hettema. De eerste voorzitter van de VO-raad, een nieuwe koepelorganisatie in het voortgezet onderwijs, de tweede zijn voorganger. Ze gebruikten de terminologie van hun Brabantse collega. De schoolleider die zelf lesgeeft bestaat niet meer, legden ze uit. Sinds de school financieel zijn eigen boontjes dopt, en sinds de schaalvergroting, is de schoolbestuurder een ‘maatschappelijk ondernemer’. We hebben het niet langer over ouders of leraren, maar over ‘stakeholders’. Zorgelijk? Minister Plasterk vond zaterdag in de Volkskrant van wel, waar hij zei dat ‘het management is losgezongen van het lesgeven. De directie is bedrijfsleventje gaan spelen.’
De managers hebben iets uit te leggen, ook als het gaat om onderwijsvernieuwingen. Neem Sjoerd Slagter. Een grote man die je niet zomaar omver blaast. Hij vertelde de commissie dat zijn koepel voor het voortgezet onderwijs, de VO-raad, pas een jaar bestaat. Voordien was het veld versplinterd en niet in staat een vuist te maken. Dat is mooi. Tegelijk is het voortgezet onderwijs tot dusverre betrekkelijk gespaard gebleven voor de zegeningen van het computergestuurde zelfhulponderwijs van het nieuwe leren. Die omstreden onderwijsvorm heeft tegenwoordig zo ongeveer het monopolie in het mbo en het hbo. Daar hebben ze trouwens ook stevige koepelorganisaties die met zwier uitdragen hoe prachtig dat nieuwe leren is.
Toeval? Waarom is dan ook Sjoerd Slagter, net als zijn koepelcollega’s van mbo en hbo, zo’n groot liefhebber van het nieuwe leren? Want dat is hij. In de pas verschenen bundel met de goed geschoten titel Van wie is het onderwijs?, vertelt Slagter over zijn opvattingen. Een paar bloempjes uit zijn wei: de leraar is tegenwoordig een ‘kennismakelaar’ die bemiddelt tussen de leerling en ‘het reservoir aan kennisopties’. Want – uitgangspunt van het nieuwe leren – ‘Iedereen construeert kennis op basis van keuzes.’
Er is geen échte kennis. Dat filosofische idee heeft nogal concrete gevolgen – die, toeval of niet, goed uitpakken voor de maatschappelijk ondernemer. ‘Geen echte kennis’ betekent dat die leraren wel wat goedkoper kunnen, tweede- of derdegraads. Immers niet meer dan ‘kennismakelaar’. En eigenlijk zijn die eindexamens ook niet nodig. Laat het maar aan de autonome scholen over wat en hoe er geleerd moet worden, minister.
Zo is het in het mbo en het hbo gegaan, niet met opwekkend resultaat. Zouden ze in het voortgezet onderwijs weten wie ze in huis hebben gehaald?
(Bron: Volkskrant)
Ze zijn gek geworden!
‘Er is geen échte kennis. Dat filosofische idee heeft nogal concrete gevolgen – die, toeval of niet, goed uitpakken voor de maatschappelijk ondernemer. ‘Geen echte kennis’ betekent dat die leraren wel wat goedkoper kunnen, tweede- of derdegraads. Immers niet meer dan ‘kennismakelaar’. En eigenlijk zijn die eindexamens ook niet nodig. Laat het maar aan de autonome scholen over wat en hoe er geleerd moet worden, minister.’
Knettergek!
Leuk raadsel
Als er geen echte kennis is, is er dan wel onechte kennis?
Hoe noem je dan de kennis die degene heeft die deze uitspraak doet?
Kunnen lezen is gebaseerd op …. het niet kennen van letters? Dus hij kan geen koppeling maken tussen klank en letterbeeld? Wat denkt deze man als hij het saldo op zijn bankrekening ziet? Dit is een fata morgana? Ik zie wel een getal maar die 20.000 euro kan net zo goed vervangen worden door een ander getal? Wat zijn dit voor een krankzinnige opvattingen? Dat je met dergelijke ideeën denkt indruk te kunnen maken ..
Rood
Wat denkt deze man als hij het saldo op zijn bankrekening ziet?
Daar kijk je toch alleen maar naar als je bang bent dat je teveel in het rood komt ?
Kennismakelaar
1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9; 10; 11
Overigens: makelaars *verdienen niet slecht*.
Laten we het maar niet hebben over *kennisopties*.
*Reservoir* ?
*Maatschappelijk ondernemer* ? Met allerlei *koopwaar*.
Ha,ha, kennismakelaar noemen
Ha,ha, kennismakelaar noemen sommige trendgevoelige bibliothecarissen zich ook. Dan ben ik kennismakelaar in het kwardraat. (nu nog het salaris in het kwardaat). Allemaal modieus gezwets.
Cultuurrelativistische opmerking.
Er bestaat nog zoiets als basiskennis.
Er moet basiskennis aangereikt worden, anders krijgen we een post-moderne losgezongen situatie.
Als een oeverloos zwembad, waarin niet weet waar je bent.
Je moet leren waar je moet beginnen en een richting aangereikt krijgen, dat heet basiskennis.
Daarvoor is die docent nodig.
En als dat geen hoogopgeleide docent is, gaan we terug naar de prehistorie.
‘Iedereen construeert kennis op basis van keuzes’ is een enorme cultuurrelativistische opmerking die leidt tot nihilisme.
En zo is het!
Perfect geformuleerd, Hals.
Volgens mij komt dit van Martin Sommer
Goed stuk, maar wel netjes om even de auteur te vermelden.