Revolutionair Onderzoek!!

In het Dagblad van het Noorden wordt onderwijs geschiedenis geschreven.

LeesDagblad van het Noorden 27 augustus 2007

door Ina Reitzema

PvdA-raadslid Joke de Jonge uit Hoogezand-Sappemeer neemt donderdag haar bul onderwijskunde in ontvangst. De stafmedewerker bij het Noorderpoortcollege in Groningen heeft sinds 2003 gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Uit haar eindscriptie blijkt dat het weer invoeren van toetsen voor mbo-leerlingen geen overbodige luxe is.

Terug naar af? “Nee, dat zeker niet. We zijn misschien wel een beetje te ver doorgeslagen in de verandering naar competentiegericht onderwijs, waarbij kennis meer geïntegreerd is in de praktijk. We zijn nog aan het zoeken hoe we kennisoverdracht daarin een goede plek kunnen geven.”

Maar wel weer ouderwets toetsen? “Uit mijn onderzoek onder studenten van de afdeling verzorgenden en verpleegkundigen van het Noorderpoortcollege blijkt dat ze inderdaad meer kennis opdoen als je ze regelmatig een toets afneemt.”

Klinkt logisch, de toets als stok achter de deur. “Zo kan je het stellen. Er werd niet genoeg geleerd. De scores waren niet hoog. Voor leerlingen is een toets een mooie houvast. Leer ik wel voldoende, weet ik genoeg?”

Dus toch terug bij af. “Nee, er komt één toets, waarin de kennis voor alle vakken wordt getest. Aan het eind van het jaar moeten de leerlingen 70 procent scoren om verder door te stromen. Persoonlijke begeleiding wordt heel belangrijk. Samen kijken welke vakken meer aandacht nodig hebben.”

Dat moet wel voldoening geven, zo’n onderzoek doen waar je ook echt wat aan hebt. “Ja, we gaan dit nieuwe studiejaar de nieuwe toets invoeren in de sector gezondsheidszorg en welzijn. En misschien later ook wel in meer sectoren. Het is een prima middel om jongeren tot goede professionals op te leiden.”

‘Maakt kennis competent?’, het onderwerp van uw eindscriptie, is dus zeker waar. “Inderdaad. Naarmate leerlingen hogere resultaten halen op kennistoetsen, kunnen ze hun kennis en vaardigheden ook beter toepassen in de praktijk. Met een goede opleiding haal je het maximale uit jezelf en leg je een goede basis voor de toekomst.”

Vier jaar studeren, naast werk, gezin en politiek. Is dat te combineren? “Het was druk, zeker omdat ik twee jaar geleden in de gemeenteraad werd gekozen. Maar ik vond het zonde om te wachten op de volgende verkiezingen. Ik heb m’n studie een jaar uitgesmeerd. En nu ik klaar ben ga ik me meer op het raadswerk storten.”

Ja, wat moet je daar als docent nog aan toevoegen?
Schaar je in de rijen van de intrappers van open deuren en dit is je deel.

1 Reactie

  1. Open deuren
    Voor ervaren docenten zijn dit inderdaad open deuren. Maar voor de gelovigen in het competentiegericht “onderwijs” waren deze onderwijskundige waarheden als koeien blijkbaar uit het zicht verdwenen. Daarom kan het geen kwaad wanneer dank zij (!) het competentiegericht onderwijs onderzocht kan worden wat de gevolgen zijn als er geen kennis meer gedoceerd en getoetst wordt. Nuttig onderzoek dus!
    Nog wel een didactische kanttekening: ook een open deur zou moeten zijn, dat kennis beter beklijft wanneer het eerst in kleine brokken wordt aangeboden en getoetst, en pas daarna in een veel grotere omvang bij wijze van eind- of overgangstoets afgenomen wordt.

Reacties zijn gesloten.