De BON-bijdragen Niveau wiskunde-examens na invoering studiehuis en Het eindexamen Wiskunde B VWO 2007 laten niet veel heel van onze wiskunde-examens.
Zijn ze inderdaad zo zacht als boter? Tijd voor een blik over de oostgrens.
Voor het zoeken naar eindexamenopgaven uit het Bildungssystem bij onze oosterburen is Abiturloesungen.de een goed vertrekpunt.
Elk Bundesland heeft zijn eigen eindexamenregelwerk waardoor een hutspot aan opgaven te vinden is.
Zeer overzichtelijk ISB Munchen. De Mathe-opgaven voor de Grundkurs en de Leistungskurs Abitur 2006 geven een idee van het huidige niveau in Bayern. De vormgeving is sober en zonder fraaie hulpbladen. Hier wordt nog niet gepamperd.
Vooruit… nu ook maar richting zuiden.
Het Franse systeem wordt fraai omschreven in Panorama des mathématiques dans l’éducation française.
Een uitgebreide verzameling opgaven voor Bac S (wi,na,bi) is te vinden bij BAC a MATHS. (klik Lycee) of de site van Lycee Jean Calvin.
Hoe in de landen om ons heen de examens zijn ingericht vertelt een studie van JB Kuhlemeier.
Duitsland ontbreekt, maar bij de Mainzer Studienstufe of de Gymnasiale Oberstufe Thueringen is genoeg materiaal te vinden om een idee te krijgen van het Duitse systeem.
Conclusies wiskunde internationaal?
Beste Bonnie,
Ik ben slecht in wiskunde. Kun je een paar globale conclusies geven over je vergelijkende onderzoekje?
Euro-wiskunde
Jammer dat het opgegooide balletje niet door een wi-goeroe werd opgevangen
In Panorama des mathématiques dans l’éducation française worden de kerndoelen beschreven en het wekelijkse (hebdomadaire d’heures) aantal lessen om deze doelen te bereiken. Neem S-versie)
Ook bij het ISB Munchen zijn lijsten met kerndoelen inclusief lestijden op te halen. Dit is er een.
Vergelijk deze lijsten met de kerndoelen die door het SLO zijn uitgeven in 1995. Bij voorbeeld deze met aanpassingen (geldig tot 2009).
Samenvatting:
1. De stof is duidelijk omvangrijker
2. Tijdens examen is GRM, formulekaart en woordenboek toegestaan.
3. Opgaven in de stijl van ons oude VWO
4. du & vooral fr heeft in de ‘bovenbouw’ meer diversiteit => aansluiting WO
In Duitsland wordt een mondeling toegevoegd als het cijfer te veel naar boven of naar beneden afwijkt.
Hier de eerste eindexamenopgave uit wiskunde I VWO 1984.
l. Ten opzichte van een rechthoekig assenstelsel Oxy is de kromme K gegeven door
x = -t^2 + 6t en y = -1/3 t^3 + 2t^2 waarbij t E R.
a. Bereken de coördinaten van de punten van K waarin de raaklijn aan K evenwijdig is aan de x-as of aan de y-as.
b. Toon aan dat er twee lijnen zijn die K in O raken. Bereken de hoek van deze lijnen in graden nauwkeurig.
Teken K.
c. Voor welke p E R+ geldt: de lijn y = 2x – p raakt K?
Deze opgaven (en ook de du & fr-varianten van nu) liggen dichter bij de praktijk van het WO.
vergelijk ze met de opgaven van nu