Jaarverslag inspectie van het onderwijs (15 mei 2007)

Bron: Volkskrant

Inspectie: problemen onderwijs ernstig en hardnekkig

12 Reacties

  1. de patient is bijna dood
    zelfs aan de beademing lukt het nauwelijks de patiënt van voldoende zuurstof te voorzien. De meeste beenderen zijn gebroken, het immuun systeem faalt en alle zo goed bedoelde yomanda’s die er tot nu toe zijn bijgehaald hebben het tij enkel verslechterd. Maar toch… ‘Ik geloof niet dat er in vergelijking met het verleden een grote achteruitgang is.

    Ook met HNL is helemaal niks aan de hand hoor. “De vraag is of de problemen echt zo groot zijn”. Hoe heette die Iraakse minister van voorlichting ook al weer?

    Wel ^%$%$#$%^^%$$. Wat moet er dan gebeuren voordat men inziet (uitspreekt?) dat het een enorme puinhoop is geworden?

    Maar… wij bij BON zijn oude zeuren die niet met de tijd meegaan. Gelukkig niet, zou ik zeggen.

    NB: Ja.. ik ben boos. Woedend. Ik kan dit zelfs niet meer lezen als een begin van voortschrijdend inzicht. Dit is enkel het schoonpoetsen van het eigen corrupte straatje. Het hopen dat de ontslag vergoedingen nog eventjes op niveau blijven voordat de bijl valt. Jakkes.

  2. Kwaliteit van het onderwijs daalt niet….
    aldus een reactie van de VO-RAAD op de onheilspellende berichten uit het hoger onderwijs en van de inspectie. Gewoon van de domme houden.

      • Chinees
        Wat staat hier: [Hoe kijkt u naar de huidige discussie over de onderwijskwaliteit?
        ‘Ik geloof niet dat er in vergelijking met het verleden een grote achteruitgang is. Maar constateren dat er problemen zijn en vervolgens overgaan tot de orde van de dag, daar wil ik wel vanaf. Daarom moeten de zaken nu wel duidelijk gezegd worden. ’]

        Vertaling: [Er zijn geen grote problemen, maar we dienen te handelen alsof de problemen wel groot zijn.]

        Vertaling: [Er is niets aan de hand, maar we moeten niet langer doen alsof er niets aan de hand is].

        Vertaling: [Er is niet veel aan de hand, maar we moeten duidelijk zeggen dat er weinig aan de hand is.]

        Hoe is jouw chinees?

    • Scholen moeten
      Van de VO-raad “transparanter, tijdiger en inzichtelijker communiceren”.
      En communiceren is toch “zo dicht mogelijk langs elkaar heenpraten”?
      Ik ga alvast geluidsdempers zoeken.

  3. Sharon
    Sprak glimmend “We sturen binnenkort een nieuwe wet naar de kamer”.
    Probleem opgelost en “Scholen moeten”

  4. Wat
    moet ik in hemelsnaam vinden van “nog meer talent ontwikkelen” bij talentlozen???

  5. De inspectie over HNL

    We signaleren wel dat veel scholen die met het nieuwe leren bezig zijn hun leerlingenzorg en begeleiding op orde hebben, maar dat de prestaties van die leerlingen en de onderwijstijd vaker achterblijven. Wij geven daar geen oordeel over, maar constateren het wel.


    We analyseren nu voor de minister de 7000 klachten van studenten over de nieuwe leermethoden. En zij hebben het niet zozeer over didactiek, maar over hoe weinig contact ze hebben met hun leraar.

    Begrijpt de inspectie niet dat het weinige contact leerling-leraar inherent is aan HNL?! Als je als docent 3 lesuren per week hebt voor een klas met 30 leerlingen, dan is dat 5 minuten per week per leerling. Met 36 schoolweken in het jaar is dat 3 uur per leerling per jaar. Met klassikaal onderwijs heb je als leraar contact met de hele klas: dat geeft veel meer contact leerling-leraar.

  6. Zorg zorgen
    Leo, de inspectie vind er ook wat van:
    In het reguliere onderwijs neemt het aantal leerlingen dat een ”rugzakje” voor extra zorg heeft, steeds verder toe.
    De inspectie zegt zich zorgen te maken over de zorg en begeleiding die deze leerlingen krijgen.
    Dus “Scholen moeten…”

Reacties zijn gesloten.