Regel spekt gymnasia: Barlaeus krijgt subsidie als achterstandsschool

“Regel spekt gymnasia”, kopt Het Parool vandaag. De krant meldt dat het Amsterdamse Barlaeus Gymnasium dit jaar 380.000 euro extra krijgt ten gevolge van een nieuwe subsidieregeling voor scholen met achterstandsleerlingen.

————————————————————————
“”Een ridicule uitkomst,” zegt rector Marten Elkerbout van het Barlaeus Gymnasium. Hij krijgt dit jaar ineens 380.000 euro extra, omdat zijn school voor 53 procent uit ‘achterstandsleerlingen’ zou bestaan.

Voor de andere gymnasia in Amsterdam – het Vossius, het Ignatius, het Cygnus en het Vierde Gymnasium – geldt iets vergelijkbaars.

Amsterdam telt circa zestig scholen voor voortgezet onderwijs, met een leerlingental dat schommelt tussen de 500 en tweeduizend. Zij voldoen vrijwel alle aan de eis dat meer dan dertig procent leerlingen uit een ‘achterstandsgebied’ komt. Dat levert vanaf dit jaar 880 euro per leerling extra op.

”Er is nu al zoveel om te doen, dat deze berekeningsmethode wel zal worden herzien,” verwacht rector Elkerbout van het Barlaeus. ”Het verbaast mij dat het ministerie van Onderwijs niet eerst een proef heeft genomen om toe zien hoe deze regeling zou uitpakken. Als ze dan bij scholen als de onze hadden gevraagd: ‘Klopt dit?’, hadden ze gemerkt wat de rare effecten zijn.”

Hij wil het extra bedrag dan ook niet als structureel inboeken, maar gebruiken voor een project om meer allochtone leerlingen voor de gymnasia te werven, en als ze binnen zijn, ze beter te begeleiden om de kans op uitval te verkleinen.

Roel Schoonveld, rector van Het Amsterdams Lyceum, vindt de nieuwe regeling niet zo gek. Ook op zijn school valt ‘ruim boven de dertig procent’ van de leerlingen onder de achterstandscategorie.

De drastische herverdeling heeft tot gevolg dat veel meer geld naar de steden gaat, ten koste van het platteland. ”De scholen in de steden hebben veel meer problemen en veel meer kosten,” zegt Schoonveld. ”De leerlingen in de stad vragen meer aandacht. Dus zo vreemd is het niet, al is het verschil nu wel heel groot.”

Andersom kunnen scholen met veel allochtone leerlingen nu slechter af zijn. Tot nu toe was de extra financiering gebaseerd op de nationaliteit van de ouders (de ‘cumi-gelden’), en gold die alleen voor leerlingen die korter dan acht jaar in Nederland waren. Het ging dan om 2300 tot 4500 euro per leerling. Scholen die er in de nieuwe regeling meer dan één procent op achteruit gaan, worden dit en volgend jaar gecompenseerd.

De regeling is veranderd, omdat allochtone leerlingen lang niet altijd in een achterstandssituatie verkeren, terwijl problemen bij leerlingen uit autochtone achterstandsgezinnen in het oude systeem niet werden onderkend.

De nieuwe regeling is daarom gebaseerd op een definitie van ‘achterstandsprobleemaccumulatiegebied’ per postcode. In elke postcode is gekeken naar factoren zoals herkomst, opleidingsniveau werkloosheid van de ouders.

Eind vorig jaar is de lijst postcodes vastgesteld. Doordat Amsterdam veel gemengde wijken telt, vallen daar 47 postcodes onder deze definitie voor ‘achterstand’; dat is vijftien procent van alle 321 geselecteerde postcodes in het land.

Voor deze regeling heeft het ministerie van Onderwijs 55 miljoen euro uitgetrokken. De vroegere regeling voor allochtone leerlingen kostte 46,5 miljoen per jaar. Daarnaast is 16,5 miljoen extra bestemd voor de scholen die nieuwkomers opvangen, zoals asielzoekers.”

4 mei 2007, bron en kaartje postcodegebieden.

18 Reacties

  1. Zo, nu heeft het eindelijk eens
    voor iemand voordeel dat ik als docent gedwongen ben om in een achterstandswijk te blijven wonen!

  2. NRC artikel
    Zie ook dit artikel in de NRC. Een onderzoeker van het ITS legt daar uit hoe dit heeft kunnen gebeuren.

  3. Nou, ik weet niet waar dat
    Nou, ik weet niet waar dat geld heen gaat, maar niet naar de werkvloer bij mij op school. Mag pas een
    aanvraag voor een nieuw krijtje indienen (in drievoud) als ik heb kunnen aantonen dat met de
    laatste stofrestjes van het oude krijtje echt niet te schrijven valt! Niet dat we helemaal zonder geld
    zitten, er wordt een nieuw openleercentrum gebouwd, en de directie heeft pas een nieuw kantoor
    betrokken, maar ja, krijtjes, daar gaan die docenten ook zo verspillend mee om he?
    Hoorde ik nou een leerling van het Barlaeus in NOVA zeggen dat ze “nog niet in elk lokaal een
    beamer hebben”? Zucht…

    • Tijl Uilenspiegel en Don Quichotte,
      dat zijn zo ongeveer de personen die zouden kunnen dienen als treffend symbool voor het onderwijs van de afgelopen tien jaar. Maar wees niet ongerust: Sjoerd Slagter gaat evaleren met de minister, dus dat komt wel goed.

      Overigens: waarom zou het Barleus het geld niet gewoon op de rekening van een zusterschool in nood storten? Daar zal niemand bezwaar tegen maken. Maar dat komt niet in het hoofd van de rector op, hoe belangrijk samenwerken verder ook geacht wordt. Eens gegeven blijft gegegeven. Wie in nood zit, redt zich maar. -Samenwerken is iets wat je van de leraren eist, van de leerlingen vraagt, maar wat je als rector of bestuurder achterwege laat.

      Mijn kijk op het onderwijs is cynisch. Erg he?

      • geef talent de ruimte!
        Het geld dat het Barlaeus krijfgt biedt een unieke mogelijkheid om uit de allochtone bevolking talent te vissen. Als het Barleaus er voor zorgt dat op een intelligente wijze het Nederlands van begaafde allochtone kinderen op het niveau gebracht wordt dat voor het met succes doorlopen van een Gymnasium gewenst is verhoogt het de sociale rechtvaardigheid en draagt het bij aan de integratie van de (niet-westerse) allochtonen.

  4. Al die extra potjes en subsidies
    doen denk ik meer kwaad dan goed. Lange tijd was elke allochtone leerling bijna 2x zoveel waard als een autochtone leerling. Ik heb dat altijd al waanzinnig gevonden. Nu worden de regels veranderd. Andere criteria. En wat blijkt. De papieren wereld en de echte wereld passen niet op elkaar. Verrassing!!!

    Laten we het fijnmaziger maken, dan past het beter. Wordt het lekker ook ingewikkelder en is er toekomst voor het beroep van subsidie-visser.

    Die kent elke stek en weet zonder problemen uit de donkerste krochten van de papieren werkelijkheid de meest fantastische bedragen tevoorschijn te toveren. Het kost wel wat, zo’n visser, maar hij brengt zn geld dubbel en dwars op.
    Natuurlijk is er intern wel een extra beleidsmedewerker nodig die monitort (ook een mooi woord) of de school nog wel de juiste vaarwegen bewandelt. Of íe niet te wit, te zwart, te grijs te paars, te ouderwets danwel te vernieuwend wordt en zodoende potje x of y niet meer kan aanspreken.

    Wat is er in hemelsnaam mis met een gelijk bedrag per leerling en voor leerlingen die eigenlijk niet in dat onderwijstype passen, maar speciaal onderwijs nodig hebben, dat dan ook op een aparte plek te verzorgen. Dat worden dan speciale scholen waar kinderen met echte problemen de aandacht kunnen krijgen die ze nodig hebben.
    Overigens ben ik van mening dat het VMBO afgeschaft dient te worden en LTS/Mavo in ere hersteld moeten worden. Dan zul je eens zien hoe het aantal probleemkinderen verdwijnt als sneeuw voor de zon.

    • en hier sluit ik me voor
      en hier sluit ik me voor 100% bij aan: VMBO afschaffen, Mavo/LTS in ere herstellen.

    • Zijn de bbh meesters er dan nog?
      Ik vraag me wel af of intussen de meest geschikte meesters niet via het vmbo het onderwijs uit getreiterd zijn. Maar misschien zijn die taaier dan ik denk.

    • Vaarwegen…
      .. bewandelen ?? Afkomstig uit de scheepvaart protesteer ik tegen deze uitdrukking, en hoop ik dat u wegen bewandelt en vaarwegen bevaart. Of kunnen we ineens, gelijk Jezus, toch op het water lopen ?
      Verder geheel met uw stuk eens.

      • Uhum..
        Hoe mijn hoofd aan deze constructie is gekomen is me volslagen onduidelijk. Mezelf kennende heb ik er geen religieuze bedoelingen mee gehad.

        • Gelukkig..
          .. ik zag de krantekoppen al. “Schippers aansprakelijk gesteld voor dood door schuld jegens op het water wandelende BONNERS”. Noem het gerust eigenbelang, dat ik het eerst aan mijn eigen wortels dacht…

          Mogelijk worden we toch allemaal af en toe besmet met het “creatieve” taalgebruik in managerskringen. Waar men mee omgaat, daar raakt men mee besmet.

          Maar, terug naar het onderwerp.

          • Gevleugeld woord
            Konijn, Vaarwegen Bewandelen is, omdat het uit de pen van 1945 komt, per definitie een ‘gevleugeld woord’. Dat is nu eenmaal wat het aanzien van 1945, ons symbool, onze teller van het onderwijswelbevinden (wanneer is de oorlog voorbij?), met zich meebrengt: alles wat hij zegt heeft een ander-soortige waarde.

            En inderdaad, mij is de verborgen boodschap niet ontgaan: vaarwegen bewandelen, daar spreekt hoop uit. Het (fysisch) onmogelijke is mogelijk voor aanhangers van BON.

            Vaarwegen bewandelen staat volgens mij voor: eens zal de strijd voorbij zijn en zal iedere docent weer koning zijn in zijn eigen lokaal.

            Ik las deze woorden, en ik voelde mij weer ‘vollopen’ met hoop. ‘Doekle’, dacht ik, ‘en Sjoerd! Pas op! Wij zullen vaarwegen bewandelen waar jullie met je luxe-jachten niet kunnen komen! Al is het plan van aanpak nog zo groot, en al kijkt u als schipper nog zo optimistisch vooruit, ons zult u vast en zeker -handjes op de rug, rustige tred, Lesley voorop, wij er achter aan- tegen komen op uw vaarwegen!

            Dank 1945! Dank!

          • re Gevleugeld woord
            Precies Simon, wij zijn de hemelbestormers.
            Willem Smit

    • Vaarwegen…
      .. bewandelen ?? Afkomstig uit de scheepvaart protesteer ik tegen deze uitdrukking, en hoop ik dat u wegen bewandelt en vaarwegen bevaart. Of kunnen we ineens, gelijk Jezus, toch op het water lopen ?
      Verder geheel met uw stuk eens.

      • op weg naar Salamis
        Misschien is de SLAG BIJ SALAMIS een goede Metaphoor. Slagter als Dareios die zich met zijn grote scholen als logge schepen heeft vastgevaren in een Zee-engte der Kompetentieën en aangevallen wordt door flexibele leraren met de gewenste kleine scholen gelijk de bewegelijke bootjes van de vrijheidsminnende Grieken

Reacties zijn gesloten.