Bron: BN De Stem
Onderwijs tegen het licht
Van de basisvorming via het studiehuis naar het nieuwe leren: de afgelopen twintig jaar zijn talrijke nieuwe onderwijsmethodes ingevoerd en nog nooit was er zoveel kritiek op de scholen. Een parlementaire onderzoekscommissie, die vandaag wordt geïnstalleerd, neemt de vernieuwingen onder de loep.
@ Presley
Complimenten voor de goede manier waarop je de problemen in dit stuk verwoord hebt. Bedankt.
Ja, daar wil ik me bij aansluiten
je brengt de kwestie hier heel precies en helder over ’t voetlicht.
aansluiting
Ik sluit me bij de vorigen aan, prima stuk werk.
Willem Smit
Pijn van een fijngevoelig mens
Wellicht ben ik inmiddels overgevoelig, maar dat verhaaltje van Gerrichhauzen dat wij docenten moeten worden ‘begeleid’, daar word ik kotsmisselijk van.
Luister goed, Gerrichhauzen. Ik ben in mijn leven nog nooit zo vaak ‘begeleid’ als in het onderwijs, en daar heb ik NUL komma NIKS aan gehad. Waar docenten, en vooral beginnende docenten wèl behoefte aan hebben, dat is onvoorwaardelijke steun van hun schoolleiding. Dat geeft ze de zekerheid die ze van zichzelf nog niet hebben. De grond waar je op staat, eigenlijk.
Steun is wat ze nodig hebben en vaak veel te weinig krijgen; begeleiding is vaak een eufemisme voor oeverloos geneuzel, waanzinnige tijdverspilling en verkapte, oneigenlijke controle: op-de-vingers-kijkerij door ondeskundigen.
Gerrichhauzens verhaaltje is gewoon de bekende vorm van zelfpromotie: neem mij en mijn vriendjes in dienst, lui! Ik geef geen les, maar ik kan wel heel goed BEGELEIDEN. Nederland gaat helemaal kapot aan dat begeleiden. W.F. Hermans schreef het al in 1975.
Daarom
ga ik graag, elke dag, met ’n klein mormelhondje wandelen in de bossen. Van ’n dementerende oude mevrouw. Dat hondje begeleidt mij.
Is meer waard dan al die neuzelende deskundigen.
Dat hondje likt aan de pijn in mij.
dank je
Simon, voor deze krachtige en nette bewoordingen. In mijn hoofd zweven andere termen rond en ik ben blij dat ik die nu niet op papier hoef te zetten om mijn ongenoegen over dit soort mensen te uiten.