BON een bond?

Als de bestaande bonden het af laten weten als belangenbehartigers van het onderwijs (de werknemers en het vak), zit er dan een kans in dat de Vereniging BON een VAKBOND wordt???

15 Reacties

  1. Een ding tegelijk
    Dat lijkt me vooralsnog onwenselijk.
    BON gaat voor goed onderwijs, niet voor de belangen van de docenten. Dat is een zuivere keuze die de kans op succes vergroot. Natuurlijk lopen er zaken parallel, maar elders op dit forum zien we wat er gebeurt als sommige (1e graads vs 2e graads) discussies de kop op steken. Legitieme en noodzakelijke discussies, maar ze houden ons af van het werkelijke doel. Zorgen soms ook voor onwenselijke onenigheid binnen de club.
    Ook het meldpunt intimidatie is geen bonds activiteit, maar staat ten doel aan de doelen van BON. Intimidatie vanwege andere zaken dan discussies over kwalitatief onderwijs zijn niet voor het meldpunt bedoeld.
    Een stap tegelijk, één veldslag tegelijk, één oorlog tegelijk. Later is later en voorspellen is lastig, zeker als het om de toekomst gaat. Nu heeft iedereen de handen vol aan de huidige doelen.

    • AMEN
      ja offensief,

      ik sluit mij volledig bij u aan.Geen strijd op 2 fronten, dat hebben Alexander, de Romeinen, Napoleon en Hitler ook onder vonden. BON is momenteel in de basis een vakvereniging voor leraren die degelijk en goed onderwijs voorstaan, waar kennis en niveau speerpunten zijn. Laten we ons daar eerst op richten en inderdaad niet de fout te maken om alle problemen in één keer en tegelijk aan te willen pakken. Eendracht maakt macht en samen staan we sterk.

      Ontwaakt verworpenen der scholen,
      ontwaakt verdoemd in klaslokaal.

      • Na het kerstbestand
        Grijpen we ze opnieuw bij de lurven Mac! En laten we dat vooral samen doen.
        Om het positieve gevoel te onderstrepen heb ik me een paar dagen geleden al hernoemd. Stilte voor de storm.

        • Reactie Bon een BonD?
          Waarom ik de vraag stelde: is het zo dat BON er toe doet in deze vorm? Of blijft het in de ogen van beleidsmakers een groepje mensen dat bij de ontwikkeling van beleid in feite langs de zijlijn blijft staan, wel wat mag roepen (om het een gevoel van inspraak te geven), maar geen echte druk kan uitoefenen. Bijvoorbeeld om de afschaffing van de ZKOO terug te draaien (als kostwinner werkend in het onderwijs voel ik me nog altijd verschrikkelijk gepakt, terwijl ik tegen deze gang van zaken GEEN ENKEL PROTEST van de onderwijsbonden heb gehoord), of het onzalige idee iedere gehandicapte in het reguliere onderwijs toe te laten (ze kunnen bij ons niet eens de krappe wc’s in en klassenassistentes hebben we ook niet) en ga zo maar door. Ik heb dus het gevoel dat er steeds van alles over je uitgestort wordt, maar dat er niemand iets tegen inbrengt. Dus voeden we meer op, dan dat we kennis overbrengen, produceren we jaarlijks bergen papier voor de inspectie waar we zelf niks aan hebben, en is er nauwelijks tijd voor een gedegen lesvoorbereiding. En de bonden? Wat doen zij? En zodoende mijn vraag…wordt BON een BonD????

          • Ja, BON doet er toe!
            Ik ben het eens met alles wat je hiervoor opnoemt dat fout is gegaan en anders moet. Ik denk alleen dat BON dat niet moet doen.

            Wij zijn in de ogen van de beleidsmakers een knap vervelende club. We hebben in korte tijd de discussie over het onderwijs geopend op een manier die ondenkbaar was. Ik ervaar BON dus helemaal niet als een clubje dat zoetgehouden moet worden (wordt). Wij oefenen wel degelijk échte druk uit. Het klinkt wellcht overdreven , maar ik vergelijk de media aandacht in zekere zin met die van Fortuyn destijds.

            Het bestuur van BON bestaat uit vrijwilligers (gelukkig maar!). De leden van BON zijn mensen uit de praktijk. We moeten niet verder dan de polsstok lang is. Punten als ZKOO interesseert geen hond. Evenzo het salaris van de docenten. Het zal iedereen worst wezen. Men interesseert zich in toenemende mate wel voor goed onderwijs aan hun kinderen. Verdunning met vakbond standpunten gaat onze capaciteit te boven, zorgt intern voor onenigheid en geeft extern (bij derden) een verkeerd beeld. Ook de bobo’s zullen er niet wakker van liggen, vrees ik. Ze zijn veel banger voor publiciteit. Dat is ook precies de reden waarom ze zo in het wilde weg beginnen te trappen. Kat in het nauw…..

        • Kerst in de hongerwinter?
          Beste 25-12 (mag ik je nog steeds tutoyeren?)
          Wat was er zo speciaal aan Kerst in de hongerwinter? Ik was altijd aardig goed met geschiedenis, maar de relatie tussen deze datum en de BON ontgaat me nu. Meestal ben je wel zo vriendelijk even een verklaring voor de naamswijziging af te leggen.

          • verklarinkje
            Beste Hinke,

            Dat je me tutoyeert is me een eer natuurlijk 🙂

            Hongerwinter of Kerstbestand. Ik koos voor het laatste. De wijziging kwam door een nieuwjaarswens van ik meen Simon. Hij wenste ons allen dat er nog veel bruggen worden veroverd en jaartallen veranderd, of iets van die strekking. Dat triggerde de volgende stap in mn alias spelletje. Vond het ook wel passend. Even vrede met Kerst en vijf mei komt toch weer wat dichter bij. Die hongerwinter… inderdaad, past wat minder goed. Nu was er beneden de rivieren (en BON komt uit het eindhovense) geen hongerwinter, meen ik. Maar zoals elke verbeelding is ook deze weer tamelijk vrij.

            Geniet nog van de vakantie!

  2. BON geen bonD
    BON is er voor beter onderwijs, niet als belangenbehartiger van docenten. De belangen van docenten en die van het onderwijs lopen niet altijd parallel. Waar dat niet zo is moet BON de kant van het onderwijs kiezen en niet die van de docenten.

    Vakbonden horen alleen belangenhartigers te zijn van de docenten, belangenbehartiging van het onderwijs hoort door anderen te gebeuren.

    Dat de vakbonden de belangen van docenten de afgelopen 2 decennia niet al te best behartigt hebben (understatement van de eeuw) is duidelijk. Docenten moeten dan ook zorgen voor een beter belangenbehartiger. Dat zou een nieuwe bond kunnen zijn (het AVV?) of verandering van binnenuit van de “oude bonden”. Dit laatste kun je alleen maar met een grote groep bereiken. Dat docenten die elkaar via BON kennen zo een grote groep vormen lijkt een aangewezen manier. Dat moet echter los staan van BON.

    • Ach, kom nou …
      “Dat de vakbonden de belangen van docenten de afgelopen 2 decennia niet al te best behartigd hebben (understatement van de eeuw) is duidelijk. Docenten moeten dan ook zorgen voor een beter belangenbehartiger.”

      Ach, kom nou. Wat is het ultime drukmiddel van de vakbonden? Staken.
      Als er één groep is die niet in beweging te krijgen is, is het het docentenvolkje, met als argument: het belang van de leerling. ROTFL !
      En, neem het van mij aan, de ’tegenpartijen’ lachen in hun vuistje, al decennia lang.

      • Staken
        Wat is je argument Lex? Dat de bonden fantastisch zijn, maar dat die domme docenten niet willen staken? Een goede bond overtuigt haar leden ervan dat er af en toe gestaakt moet worden. Van de vakbonden hoor ik echter alleen maar dat leraren vooral niet mogen staken vanwege de leerlingen.

        • Makke schapen
          Dat er niet gestaakt mag worden omwille van de leerlingen, is een diepgeworteld argument binnen het onderwijs. Ik heb ooit een directeur gehad die staken tijdens zijn werkzame leven niet wilde meemaken, dat was zijn eer te na. En het moet gezegd, het moet een drukmiddel zijn dat pas om de hoek moet komen kijken als al het andere al is geweest. De publieke opinie (van ouders die hun kinderen nu elders onder moeten proberen te brengen) moet zich liever niet tegen je keren. Aan de andere kant, als je voor beter onderwijs bent stel je je op ten gunste van diezelfde kinderen. Maar het klopt…het lesgevende volk heb ik altijd ervaren als een stel makke schapen. In mijn team ben ik de enige die zijn mond wel eens open trekt, tegen de heersende meningen in. Dat frusteert, vooral als men jaren later dan dezelfde mening is toegedaan die jij dan jaren eerder al hebt geventileerd. En als dat op microniveau al zo is, dan tekent dat inderdaad dat het onderwijs een makkie is om te besturen. Zeker, als er geen bonden zijn die het voor hun clientèle opnemen…deprimerend allemaal…..

        • Waarneming sinds 1977
          Sinds 1977 ben ik vakbondslid. Tot 1985 NGL, daarna NFTO.
          In beide gevallen ben ik ‘schoolcontactpersoon’ geweest.
          De organisatiegraad van het lerarenvolkje is laag (“Wat is de meerwaarde?”).
          Ik heb 2x 1 dag gestaakt, naar aanleiding van de Hos en naar aanleiding van de uiteindelijk afgeblazen poging tot functiedifferentiatie bij de HanzeHogeschool (als ik het me goed herinner). De aantallen medestakers waren laag.
          Ik geef het toe, ik kan mijn uitspraak niet wetenschappelijk onderbouwen, maar ik heb het zo ervaren.
          Als je andere ervaringen hebt, hoor ik dat graag.

    • De ouders doen ook mee
      BON is voor goed onderwijs. Onderwijsverbetering die tot grote ontevredenheid leidt bij capabele gemotiveerde docenten bestaat niet. Maar er hoeft geen volledige overlapping te zijn van goed onderwijs en docentenbelangen. Zo zou er b.v. een groeiende verzameling van slecht opgeleide docenten zijn en een grote verzameling van docenten die niet in staat is om in het traditionele onderwijs de orde in de klas te handhaven met een verre van lege doorsneeverzameling voor wier elementen de activiteiten van BON als bedreigend worden ervaren. Daarnaast heeft BON ook OUDERleden, zoals ik, die voldoende verstand van onderwijs hebben om te merken dat hun kinderen slechter onderwijs krijgen dan zij zelf kregen toen ze dezelfde leeftijd hadden. Zij willen niet dat BON zijpaden gaat bewandelen en als zij BON zouden verlaten verzwakt dat haar positie enorm.

      • Ivy
        Ik ben blij met BON. Leve BON! Zou het er eindelijk van komen? Beter onderwijs in Nederland? Te beginnen met een stem voor goed gekwalificeerd en gemotiveerd personeel voor de klas? Personeel dat oprecht en met liefde voor het vak aan kennisoverdracht wil doen? Ik kijk reikhalzend uit naar de bijeenkomst in januari.

        2007: Een goed Nieuwjaar in Onderwijsland!

Reacties zijn gesloten.