Open dagen en loyaliteit

Ik zie er nu al als een berg tegenop. Straks beginnen de open dagen weer. Weer één van de verplichte klusjes waar leraren zonder extra betaling niet onderuit kunnen. Eigenlijk vond ik het altijd erg leuk. Maar nu zullen we echt moeten gaan ‘verkopen’ dat we volgend jaar competentiegericht gaan. Omdat ik daar zelf niet in geloof vind ik het moeilijk om dat met overtuiging te brengen. Daarnaast zijn er tot nu toe (het moet volgend jaar beginnen) NUL voorbereidingen geweest.
Hetzelfde probleem heb ik als leerlingen terecht kritiek naar de school leveren. Moet ik ze gelijk geven, moet ik er omheen draaien, moet ik ze doorverwijzen? (Dat laatste doe ik meestal).
Kortom op een gegeven moment komt je loyaliteit onder druk te staan. Ik heb al zitten verzinnen of ik iets kan met het figuur ‘gewetensbezwaarde’.
Wie heeft tips?

17 Reacties

  1. Wie heeft dat besloten?
    Wie heeft besloten dat jullie volgend jaar competentiegericht gaan? Heb jij de mogelijkheid gehad je bezwaren te uiten?

    • tuurlijk niet
      Nee natuurlijk heeft niemand ons iets gevraagd. Het is ECHT voorgeschreven door het Ministerie van Onderwijs. Niemand lijkt dat te geloven, maar het is echt zo.

      • Welk schooltype?
        Van EM70 kreeg ik eerder het volgende overzicht:
        Een VO-school kan “kiezen” uit vier “basisvormingscenario’s”.
        1: traditioneel klassikaal onderwijs
        2: dit gemengd met projectonderwijs en activerende werkvormen
        3: nóg meer zelfstandigheid; afschaffing van de losse vakken; in plaats daarvan leergebieden (“mens en maatschappij” ipv ak/gs/ec/gd)
        4: zit al aardig in de buurt van Unic, slash-21 en Iederwijs: portfolio’s ipv toetsen en zo; één en al zelfsturing

        Managers kiezen vaak voor 3 of 4, omdat hen dat het meest ambitieus lijkt. Docenten willen vaak gewoon scenario 1. Alleen gymnasia durven vaak bewust voor 1 te kiezen, of het docenten zelf te laten bepalen, ofwel: gewoon alles lekker laten zoals het was.

        Wie heeft er nu gelijk?

  2. herkenbaar
    Als ervaringsdeskundige een aantal opmerkingen.
    Ik heb me naar bestaande studenten altijd eerlijk opgesteld. Als ze met kritiek kwamen die hout sneed, dan heb ik dat ook gezegd. Ik heb daarbij steeds benadrukt dat het binnen het competentie gericht systeem (bij ons) officieel steeds draaide om de student. Die student was de baas van zijn eigen leerproces. Daar waar men veranderingen wenste heb ik hier uitdrukkelijk op gewezen en verder verweven naar opleidingscommissie en medezeggenschapsraad.

    Bij open dagen geldt iets dergelijks. In mijn situatie maakt(e) dat competentiegericht systeem het in theorie mogelijk dat studenten een voor hen zinvolle selectie (en uitbreiding) van de leerweg kozen. Daar zou men zich hard voor moeten maken.
    Verder werkte ik op een pabo en het was geen enkele moeite om vreselijk enthousiast te zijn over het beroep van basisschool leerkracht.
    Tenslotte kende ik geen andere pabo’s waarvan ik vond dat ze het wel goed deden. Het was óf het aftekenen van allerlei al jaren bestaande lijstjes met opdrachten die niet binnen de stageschool pasten, óf de zoek het zelf maar uit van HNL.
    Overall: word vooral leraar basisonderwijs, dat is het belangrijkste beroep ter wereld, én sta sterk in je schoenen voor wat betreft je wensen voor het onderwijs (en dat laastte past formeel uitstekend binnen het competentie gerichte systeem).

    • bedankt
      Bedankt 6-6 (ik mag wel 6-6 zeggen he?) en anderen. Met jullie invalshoek kan ik wel iets.
      Het is inderdaad een goed idee dat ik over het vak nog steeds heel enthousiast kan vertellen. Een mooi vak, ook op MBO 2 niveau!
      En het is echt zo dat er in de wijde omtrek al geen enkel MBO meer bestaat die de vakkennis nog gewoon in klassikale gestructureerde lessen aanbiedt. Onze school is dus geen slechtere keus dan de anderen (ook geen betere vrees ik)
      Bij rechtstreekse vragen over hoe ik het onderwijssysteem vind, kan ik zeggen dat ik er kritisch tegenover sta, maar er nog geen ervaring in heb.

  3. Loyaliteit
    Dit probleem herken ik wel. Ik denk dat de school van u mag vragen dat u niet het eigen nest bevuilt. Aan de andere kant bent u geen politicus van beroep en kan men dus niet van u verwachten dat u enthousiast doet over iets waar u eigenlijk tegen bent.

    Ik zou me dus maar een beetje op de vlakte houden. Maar niemand kan u dwingen te liegen als er expliciet naar wordt gevraagd.

    En als de leerlingen mij gaan uithoren zeg ik altijd: daar praat ik met jullie niet over (zelfs al vind ik dat ze het grootste gelijk van de wereld hebben). Het maakt natuurlijk wel uit hoe oud ze zijn. Met leerlingen van boven de 18 (maar daar heb ik er niet zo veel van) ga je anders om, en misschien dat je daar wat meer open kaart tegen kan spelen.

    PS. Collega’s, wat is er met de voorzetsels aan de hand in het Nederlands?
    Ik heb altijd kritiek OP mensen en probeer positief te zijn JEGENS de ouders. Moeten al die mooie voorzetsels plaatsmaken voor dat nare woordje ‘naar’?

    • Ik vind dat niet het eigen
      Ik vind dat niet het eigen nest bevuilen. Ik vind de school waar ik werk geen slechte school, we hebben tot nu toe goede eindexamenresultaten, ik vind dat ik een stel fantastische collega’s heb die goed werk doen, veel interessante buitenschoolse activiteiten……als je met die grondhouding op BEPAALDE PUNTEN van het beleid kritiek hebt zie ik dat niet als het eigen nest bevuilen. Sterker nog: ik zie het als ‘de waarde van het nest inzien en niet met lede ogen willen aanzien hoe het vanuit het westen des lands bevuild wordt’.

      Ik heb nog nooit tegen leerlingen of ouders iets anders gezegd dan ik vind en daar heeft de school nog nooit moeilijk over gedaan. Het is wat anders als je je school over het algemeen niet vindt deugen, dan krijg je wel nestbevuilingstoestanden. Maar voordat het bij mij zover zou komen had ik allang ontslag genomen. Ik ben hier misschien te rechtlijnig in (en in de luxe positie dat ik geen hypotheek of kinderen heb), maar zodra ik het gevoel heb dat ik ergens niet meer kan staan voor waar ik voor sta, sla ik als een dolleman aan het solliciteren.

      • Allemaal waar maar hoe ben
        Allemaal waar maar hoe ben je nog eerlijk als er wordt gesjoemeld met doorstroomcijfers? Als van je verwacht wordt dat je een ontwijkend i.p.v. een eerlijk antwoord geeft? En dit alles om de instroom op peil te houden om de school weg te houden bij de opheffingsnorm.
        Je hebt liegen met aperte onwaarheden en zand in de ogen strooien door belangrijke feiten niet te vertellen. Ik wil beide niet.

      • Open dagen en loyaliteit
        Ik sta helemaal achter je. Ik heb mijn directeur ook te kennen gegeven dat ik vertrek. Mijn voordeel is dat ze me mogen en dat ik heel hard werk. Dit is je reinste dictatuur. Toen ik vroeg wie wanneer bepaald heeft dat het competentiegericht onderwijs zou worden ingevoerd kreeg ik een lang verhaal. Er was een studiedag geweest waar de school met twee (niet gemandateerde) docenten aanwezig was. Ouders en leerlingen mochten meepraten en meediscussieren. Op grond van de kritieken die de aanwezigen uitten heeft DE DIRECTIE besloten om voor CL te gaan. Toen ik vroeg waaarom ze DAARVOOR kozen en niet voor iets anders kreeg ik geen antwoord. Ik weet (uit andere bronnen) dat ze vóór de studiedag al besloten hadden om voor CL te gaan. Ze moesten alleen nog een acceptabele leugen vinden.

        Ongeveer 2 maanden geleden kreeg ik notulen van een vergadering waar in stond dat vergaderingen voortaan bedoeld waren om mededelingen te doen en onze gevoelens te horen. Besluiten genomen tijdens de vergadering kunnen voortaan worden meegenomen in de besluitvorming, maar dat hoeft niet. Als ze niet worden overgenomen, hoeft niet te worden uitgelegd waarom.
        De praktijk is dat de directie precies doet wat ze wil.

        Het probleem in het onderwijs is begonnen toen de lerarenvergadering de facto buitenspel werd gezet. Dat is jaren geleden begonnen tijdens de fuseringen. Sindsdien hebben schoolleiders vrij spel.

  4. Competenties
    Beste Hinke,
    ik zat laatst in de bus tegenover een meisje dat werkte op een repetitieblaadje van Deltion. Nieuwsgierig vroeg ik haar naar haar ervaringen op het MBO. Nou die had ze . Ze had net een tweejarige opleiding, samen met haar vriendin en een jongen in een jaar afgesloten. Waarom? Ze moesten elke dag van 9 tot 3 op school zijn, maar ze werden compleet aan hun lot overgelaten. Iedereen deed niets, of computerspelletjes.” Daar werd je niet goed van”, zei ze. En ze dacht:”Hier moet ik weg, maar niet zonder diploma”. Dus (hoe weet ik niet, daarvoor was de busrit te kort) beet ze even goed door, en haalde ze haar diploma. Ik geloof dat het om de afdeling detailhandel ging.
    Maar, en nu komt er iets onverwachts: nu zat ze op de nog maar twee jaar bestaande opleiding schoonheidsspecialiste, en leuk, dat het was. Elke dag huiswerk (wat ze dus in de bus alvast aan het maken was, zij had meer de tijd dan ik, want moest een stuk verder), goede lessen!, duidelijke gedragsregels, en allemaal gemotiveerde klasgenoten.
    Moraal:ga eens informeren hoe ze op de afdeling schoonheidsspecialiste van het Deltioncollege in Zwolle vorm geven aan de plicht om met competenties te werken. Misschien heeft ook een MBO meer mogelijkheden dan het denkt.

    • meer mogelijkheden
      Ik weet wel zeker dat er binnen het MBO mogelijkheden zijn om de voorschriften van O. en W. min of meer te saboteren. Dat is eigenlijk de enige oplossing. Het probleem voor mij is dat ik daarover geen zeggenschap heb. Onze manager heeft gedecreteerd dat ‘we’ vanaf volgend schooljaar overgaan op competentiegericht leren. Daarna volgde een complete mediastilte. Niemand aangewezen voor voorbereiding, geen check of de lokalen en de docenten wel geschikt zijn, geen aanschaf van materialen, leerplannen of wat dan ook. ‘We kopen volgend jaar wel wat in’

      • Dat wilde ik horen
        Beste Hinke,

        Dit bedoelde ik dus met mijn vraag “Wie heeft besloten dat jullie volgend jaar competentiegericht gaan? Heb jij de mogelijkheid gehad je bezwaren te uiten?” hierboven gesteld.

        Ik weet ook dat het ministerie de eindtermen in competenties gegoten wil hebben en dat de inspectie boos wordt als je niet op Het Nieuwe Leren over gaat, maar een school kan dit saboteren. Jouw manager heeft blijkbaar (?) besloten dit niet te doen. En dat zonder met wie dan ook te overleggen. Heb je je manager al gevraagd hoe hij/zij van plan is het competentiegerichte onderwijs op jullie school vorm te geven?

        • Hoe is het mogelijk?
          Dat gevoel, dat de omhooggeklauterde leraren die in de nieuwe directies zaten Zoetermeer (nu weer Den Haag) helemaal niet wilden sabotteren kreeg ik als ouder reeds toen ik hen 10 jaar geleden vroeg of het niet mogelijk zou zijn om mijn dochter als toekomstig gymnasiast in de basisvorming op een of andere manier toch wat echte wiskunde te geven

        • Manager en nieuw leren
          Mijn afdelingsmanager weet heel erg goed wat mijn mening is over Competentie Gericht Onderwijs (als totaal concept) voor onze leerlingen. Op zich mag ik hem wel. Ik kan in ieder geval nog steeds open zijn. De discussies over CGO worden door hem gestopt met als argument dat dit een gepasseerd station is. De beslissing is allang elders genomen en wij moeten verplicht uitvoeren.
          Ik heb hem al erg vraag lastig gevallen met de vraag hoe hij dat denkt te gaan doen nu er geen ontwikkeluren voor beschikbaar zijn en er nergens nog een leerplan ligt. Hij koopt wel wat in tegen die tijd.

          • invoeren kost niets
            Hen enige wat je voor invoering van HNL moet doen is alles afschaffen en daarvoor in de plaats een systeem van opdrachten en competentie-omschrijvingen invoeren.
            Je moet bedenken op welke manier je de leerling zelf wilt laten bepalen hoe competent hij/zij is en hoeveel en welke projecten de leerlingen moeten doen (ook dat vrijlaten is de ultieme vorm, want het gaat niet om hoeveel of wat je doet, maar of je competent bent en voor de een kan dat na één project en voor de ander pas na 5)
            Roosters en lesmateriaal is niet meer nodig, enkel ideeën voor opdrachten: liefst vanuit de praktijk, of anders liefst door de leerling zelf bedacht (ik wil nu wel eens leren hoe een fiets in elkaar zit, mag ik een fietsproject doen meester? Natuurlijk Kees, vertel je wel na afloop welke competenties je verder hebt ontwikkeld?).
            Ik meen het werkelijk: het kost niets om een volledig nieuw HNL curriculum op te zetten. Met 2 of 3 mensen (managers?) heb je in een weekend op de hei (luxe resort) alles wel zo’n beetje afgekaart. Dan blijft tijd genoeg over voor golf.
            Alle problemen die tijdens het jaar ontstaan verklaar je eigendom van de betreffende student, die zelf verantwoordelijk is voor eigen onderwijs.
            In die categorie vallen onder andere samenwerkingsproblemen (leren de studenten veel van als ze het zelf oplossen), onvoldoende lesmateriaal (Googelen is een heel belangrijke competentie), regelen van stages (de studenten het zelf laten regelen is erg leerzaam voor hen) en wat je verder nog meer tegenkomt.

          • droevig
            Helaas zo zie ik het ook. Dit zou toch echt niet moeten. Kinderen willen best graag leren. Op deze manier lesgeven zorgt ervoor dat er juist meer uitval is dan wat de bedoeling was. Kinderen raken hier de weg kwijt. Structuur is voor iedereen belangrijk! Dat hebben ze later ook hard nodig. Dus weg met die rommelopleiding.

Reacties zijn gesloten.