Collega’s die aan de slag willen als wiskunde leraar kunnen nu eenvoudig bijgeschoold worden. Alles wat u nodig heeft is een paar middagen bij het APS en een paar euri. Interesse? Ga naar:
www.aps.nl/APSsite/news/Didactiek+voor+onbevoegde+wiskundedocenten.htm
Jeetje…..
Als ik dat zo lees, dan kan ik ook wiskundeleraar worden. Of zie ik het te simpel?
Planeten Paultje
Iets te simpel….
Als telefoniste bij een VMBO-school met alleen een middelbare school diploma kun je zo voor de klas gaan staan om wiskundelessen te geven, lees het verhaal van Franka Jansen hier. Als je maar bevlogen bent. Ze is barstensvol ambitie: na haar middelbare school heeft ze 1 jaar vrij genomen om te kijken wat ze verder wilde; ze voldoet hiermee ruimschoots aan de zelfreflectie-competentie !!.
Met teamteaching gaat het nog gemakkelijker. Een bevoegdheid voor wiskunde is dan sowieso nergens voor nodig. Men moet wel zorgen dat men 1 hoofdstuk voor blijft op de leerlingen (of 1 paragraaf, afhankelijk van de eisen van de directie).
Maar of wij nog wiskundeleraar kunnen worden is een heel ander verhaal.
Ik heb tot nu toe 2 keer gesolliciteerd op een vacature voor wiskunde-docent (ik ben niet bevoegd voor wiskunde); in beide gevallen heb ik geen antwoord gekregen. Helaas, we zullen telefonistes voor moeten laten gaan, ze hebben blijkbaar de betere competenties die nodig zijn in het moderne Nederlands onderwijs in een rijke en kennisarme leeromgeving, uniek in de wereld.
Geweldig
In 4 middagen van onbevoegd tot bekwaam wiskundedocent ? Het APS moet toch wel een geweldig instituut zijn.
Griezelfilm
Hier verbleekt toch de meest afschuwelijke griezelfilm nog bij.
Ik ben zelf enige tijd als (kennelijk véél te) goed geschoolde fysicus het onderwijs ingestapt. Waarschijnlijk heb ik bij mijn sollicitaties dom genoeg uit mijn ogen gekeken en de mond goed open laten hangen.
Wat een wereld.
Dom kijken
Dom kijken met de mond goed open is ook een competentie.
..
Geweldig S. Ik zie het voor me.
cursus gaat niet door
Ik heb zojuist met het APS gebeld om meer informatie over deze cursus te krijgen. Ik was vooral benieuwd naar de instructeur en zijn achtergrond. De cursus zou gegeven worden door een oud-leraaropleider/didacticus. Ik heb enige tijd met hem gesproken en hij wist mij te melden dat vanwege het feit dat er slechts 4 aanmeldingen waren de cursus niet door gaat. Volgens deze persoon betreft het een stoomcursus voor onbevoegden die “hen moet inwijden in het gedachtengoed van het huidige wiskundeonderwijs en het constructivisme. Deze onbevoegden zouden anders wel eens terug kunnen vallen op wijze van lesgeven van vroeger. Tegenwoordig is coachend leren essentieel.” Op een vraag over het belang van de hoogopgeleide vakdocent in dit kader kreeg ik niet echt een antwoord. Tot slot heb ik aangegeven dat ik een bevoegdheid heb, maar desondanks ge-interesseerd was in de onderbouwing van deze cursus: “van boeken over constructivisme valt mijn boekenkast om, daar valt heel veel over te lezen.” Blijkbaar is kwantiteit daar ook al belangrijker dan inhoud. De aansluitingsproblematiek noemde hij “een beta-probleem”. Gelukkig doen de mensen met wiskunde A1(2) het inderdaad stukken beter (op de PABO bijvoorbeeld). BON kende hij ook. Het gesprek was toen snel ten einde.
.
.
.
.