Nederland innovatieland

Het kabinet Balkenende heeft het innovatie platform opgericht om Nederland inovatiever te maken. Praktisch betekent dit een samenwerking tussen HBO/UNIV en MKB.

Waar het innovatie platform geen beleid voert is om de jeugd te leren innovatiever te denken. De slogan Nederland Innovatieland zou een stimulans voor het verbeteren van het huidig onderwijs moeten zijn [innovatie bouwt voort op kennis] en anderzijds zou het onderwijzen van creatieve denktechnieken [de gereedschapskist] en het toepassen daarvan een must moeten worden.

De vakken die op school gegeven worden moeten de basis leggen voor de banen die onze kinderen straks doen. En bedenk hierbij wel dat een groot % van de mensen nu banen hebben die nog niet bestonden toen ze op school zaten. Denk aan webmaster, podcast regisseur, of beroepen in de genetica.

Daarom vind ik het belangrijk dat innovatie/creatief denktechnieken als vak gegeven gaat worden op basis en middelbare school. De kinderen moeten straks met de kennis en gereedschappen die ze meegekregen hebben ons land (en de rest van de wereld) mede gaan vormgeven en dat gaat alleen als ze die kennis flexibel (lees creatief) kunnen toepassen.

Omdat ik hier van overtuigd ben heb ik in mijn vrije tijd het boek basiscreativiteit geschreven waarin oefeningen staan die kinderen van de basisschool een aantal beginselen van creatief denken bijbrengen. Ik heb met dit boek geen winstoogmerk, NB mijn boterham verdien ik in een R&D omgeving, vandaar mijn betrokkenheid bij innovatie. Een shareware versie van het boek is overigens te downloaden van de website van het boek: www.basiscreativiteit.nl. Ben inmiddels ook begonnen met een boek voor middelbare school. OK genoeg reclame.

Hoe denken jullie over een vak “innovatie” op de basis/middelbare school? Als je het onderwijs wil verbeteren zullen we ook moeten kijken of het curiculum van deze tijd is, toch?

groeten,
Rob van den Tillaart

5 Reacties

  1. Het lijkt me niets!
    Om de knuppel maar in het hoenderhok te gooien: het lijkt me niets. Ik kan me bij zo’n vak niets voorstellen en het lijkt me dat je op school aan de hand van de traditonele vakken kunt leren om probleemoplossend te werken. Vernieuwing kan op zich nooit een doel zijn.
    De argumentatie dat er nu beroepen zijn die er vroeger niet waren heb ik al te vaak als non-argument voor het invoeren van flinterdunne kennis (en het afschaffen van degelijke basiskennis) gezien. Sorry, aan mij is het niet besteed!

  2. Eerst de banen, dan de innovatie
    Creatief/innovatief denken wordt tijdens beta/technische studies ontwikkeld.
    Men moet het programma van die leerlingen die niet voor dergelijke studies kiezen niet onnodig volstoppen.
    Voor nieuwe beroepen zoals programmeur, webmaster, podcast regisseur, genetisch researcher etc. geldt steeds: in het begin zijn er tekorten, snel daarna is het aanbod groter dan de vraag.

  3. Creativiteit te onderwijzen?
    In tegenstelling tot wat de aanhangers van Het Nieuwe Leren zeggen is kennis heel goed over te dragen. Creativiteit is iets dat nu juist heel lastig (c.q. onmogelijk) te onderwijzen lijkt. Misschien is het jou echter gelukt om een boek te schrijven dat dit wel voor elkaar krijgt, ik zal er eens naar kijken.

    Het is in elk geval nog veel te vroeg voor een vak innovatie op school. Eerst moet op kleine schaal aangetoond worden dat creativiteit inderdaad te onderwijzen valt, dan kunnen we praten over de eventuele invoering van een vak. Overigens is aantonen dat creativiteit te onderwijzen valt alleen een nodige voorwaarde voor het invoeren van een vak, geen voldoende voorwaarde: er zijn een heleboel dingen die wel te onderwijzen zijn, maar die we op school toch niet onderwijzen.

    • creativiteit onderwijzen en de maakbare samenleving
      Ongetwijfeld goed bedoeld, maar zo irreeel… het doet me denken aan mijn eigen middelbare schooltijd. Ik schilderde tijdens de tekenles een mooi werkstuk, zo mooi dat een lerares het van me wilde kopen. Toen nam ik een plechtig besluit: ik werd een beroemd schilder. Een half jaar later informeerde de tekenleraar naar mijn vorderingen. Nee, ik was nog niet verder gegaan met schilderen, maar zodra ik er tijd voor zou hebben ging ik verder, zo vertelde ik hem in mijn naiviteit. Hoofdschuddend klonk zijn reactie ‘als jij werkelijk van schilderen hield en er je ding van wilde maken, dan praatte je niet over je schilderplannen, maar was je er volop mee bezig.’ Inmiddels heb ik een aantal universitaire studies afgerond en wat ik geleerd heb: je opleiding vormt je, creativiteit zit in je en kan er dankzij je opleiding wellicht beter uit komen, maar hangt niet af van de schoolbanken. Ik geloof kortom niet in een plaats voor het “leren”, creatief te zijn in het curriculum van het VO. Net zo min als in het aanleren van gesprekstechnieken voor bijv. een mentorgesprek: kinderen voelen haarfijn aan welke volwassene zij kunnen vertrouwen, daar helpen ook geen cursussen.

  4. Creativiteit
    Beste Rob,
    In mijn blog heb ik een artikel staan over de toegevoegde waarde van de docent. Daarin citeer ik Einstein die gezegd heeft dat problemen vaak niet opgelost kunnen worden in het kader waarin ze gecreëerd zijn. Dit vraagt om creativiteit en dat kun je m.b.v. lessen wel degelijk verbeteren bij mensen. Ik ga er net als jij van uit dat creativiteit een belangrijke component is van een kenniseconomie.
    Corgi

Reacties zijn gesloten.