BON-voorzitter Ad Verbrugge ontving van de Belgische vereniging DIROO de tekst die u hieronder kunt lezen. DIROO gaat in de tekst hieronder in op de potentiële gevaren van niet wetenschappelijk onderbouwde onderwijskunde. Dit alles n.a.v. de publicatie van het boek De onderwijskunde voorbij.
VERDWIJNT DE ONDERWIJSKUNDE VAN HET WETENSCHAPPELIJK TONEEL?
Met het boek ‘de onderwijskunde voorbij’ stelt de auteur, Valeer Van
Achter, inderdaad voor dat de naam ‘onderwijskunde’, na veertig jaar bestaan, geen zin meer heeft en het best van het toneel verdwijnt. De
auteur reikt daartoe argumenten aan, tevens argumenten voor een
waardig alternatief. Dat blijkt uit de structuur van het boek:hoofdstuk 1: Prioriteit voor de praxis
hoofdstuk 2: Biedt de empirische onderwijskunde een oplossing aan?
hoofdstuk 3: Het antwoord van de dialogale pedagogiekALS er een grond van waarheid zit in de stelling van de auteur, DAN
zijn de consequenties voor de praxis, voor de wetenschap én voor de
onderwijspolitiek zeer ingrijpend. Een spontaan emotioneel verzet
tegen deze stelling is begrijpelijk maar dient de zaak niet. De auteur
was jarenlang ook docent in de lerarenopleiding en hij kan best
begrijpen dat een volledige herziening van de eigen inzichten, én van
de eigen uitgeschreven leergang voor de studenten op een heftig verzet
stuit. Alleen als U als lerarenopleider persoonlijk tot het inzicht
komt van de noodzaak van een diepgaande bezinning zal u bereid zijn om
de daaruit voortvloeiende fundamentele veranderingen ook door te
voeren. Laat ons daarover ten gronde uit dialogeren. In een dialoog
gaat het immers op de eerste plaats om de waarheidsvraag. Valeer Van
Achter is een hartstochtelijke waarheidszoeker en is overtuigd dat
waarheidsliefde één van de belangrijkste ethische houdingen van de
mens is. Zijn eerlijk streven naar waarheid om de zin van het bestaan
van onderwijskunde te achterhalen drukt hij uit in een eigen stijl,
die ten onrechte als ‘agressief’ zou kunnen overkomen. Zie het meer
als gebonden aan zijn strijdlust en temperament. Op twee zaken komt
het aan: het vinden van argumenten ad rem en het verwoorden van een
vruchtbare idee, van aard om met een nieuwe wetenschappelijk paradigma
van start te gaan in de onderwijswetenschap.Het is te hopen dat de
komende dialoog tot zulke nieuwe vruchtbare ideeën kan leiden.Het boek ‘De onderwijskunde voorbij’(DIROO ACADEMIA nummer 8, 2006,
120 pp.) kan besteld worden bij diroo.bornem@skynet.be en door overschrijving van 16.50 euro, inclusief verzending, op het rekeningnummer 068-2240543-64 van DIROO, 2880 Bornem(B). Vermeld IBAN BE29 0682 2405 4364 en als BIC GKCCBEBB. Uw naam en volledig adres vermelden. Voor Vlaanderen: 13.50 euro.