onbevoegde en ongekwaliceerde docenten

Steeds meer scholieren krijgen les van onbevoegde en niet voor het vak dat ze onderwijzen opgeleide docenten op de middelbare school. Zou het niet een heel goed idee zijn als scholen verplicht werden van al hun docenten openbaar te maken wat voor opleiding (welk niveau en welk vak) zij hebben en of ze een (eerste of tweedegraads, of helemaal geen) onderwijsbevoegdheid hebben? Op het VWO zou je denken dat er universitair opgeleide docenten zijn, maar dat komt ook daar steeds minder voor. Het komt voor dat een jurist of theoloog Grieks geeft (!). En welke VWO-leerling heeft nog een universitair geschoolde wiskundedocent?

10 Reacties

  1. Een aantal jaar geleden was

    Een aantal jaar geleden was er sprake van dat dit wellicht zou gebeuren. De VO-raad heeft dit tegen weten te houden. Er is hierover toenertijd discussie over geweest op de BONsite. Zie bijvoorbeeld hier en hier.

     

    Simpel gezegd: onderwijsbestuurders willen niet dat ouders dit soort informatie krijgen.

  2. Steeds minder scholieren

    Steeds minder scholieren krijgen les van onbevoegde onderwijzers. Zoals in iedere crisisperiode komen er namelijk ontzettend veel bevoegde onderwijzers terug uit het bedrijfsleven, waar ze heen zijn gegaan toen ze er nog meer konden verdienen dan in het onderwijs. Ze komen nu terug vanwege het LIFO-principe en omdat men in het bedrijfsleven in tijden van crisis niets heeft aan mensen die niets weten en niets kunnen. Gelukkig kunnen ze dan nog voor de klas terecht, zullen we maar zeggen. Het houdt ze in ieder geval van de straat.

    En, laten we wel wezen: het onderwijs in Nederland is een dermate verrotte zaak dat het sowieso niets uitmaakt wie je voor de klas zet en of die al dan niet door de een of andere idioot bevoegd is verklaard.

  3. @Kuijk

    @Kuijk

    "of die al dan niet door de een of andere idioot bevoegd is verklaard".

    Helaas is het waar dat lerarenopleidingen, die onderwijsbevoegdheden afgeven, voornamelijk idioten als docenten hebben. Dit neemt niet weg dat het idee dat een leraar een bevoegdheid moet hebben de juiste is  (wat je moet weten en kunnen om een bevoegdheid te verdienen, daar kun je over twisten).

  4. Als het inderdaad alleen aan

    Als het inderdaad alleen aan de mening van de leerlingen (en hun ouders, die hun informatie grotendeels van hun kinderen hebben) afhangt, krijg je het resultaat: meneer X is een fantastische leraar want daar sta ik een 7,8. En dan weet ik dat die fantastische leraar het vak dat hij geeft zelfs niet eens op de middelbare school heeft gehad. Die leerling schrikt dan erg als hij (in de bovenbouw is dat dan vaak pas) vervolgens een wel goed opgeleide docent krijgt die zijn vak beheerst, en waar dus in het begin dan allemaal 2- en 3-en vallen omdat ze gewoon niets geleerd hebben in de onderbouw. En die goede leraar krijgt dan de vragen en problemen op zijn bordje: ja, ook van de ouders en schoolleiding (die beter zou moeten weten).En dan heb je weer de leerling in de 6e klas die zegt: wat hebben wij toch verschrikkelijk slecht les gehad in de onderbouw, maar gelukkig hebben we nu iemand die weet waar hij mee bezig is. Er zijn trouwens ook veel intelligente en leergierige kinderen die bij zo'n docent in de onderbouw al geheel afhaken voor het vak, wat dan ook weer jammer is. Ik dacht trouwens dat de Inspectie wel zou letten op de opleiding en bevoegdheid van de docenten als die op schoolbezoek komt, maar dat blijkt ook niet het geval. Als er drs. staat bij iemands naam (terecht of ten onrechte? En voor wel vak eigenlijk?) dan is kennelijk alles okee.

  5. Zie mijn bijdrage over

    Zie mijn bijdrage over onbevoegd lesgeven bij Gepast Onderwijs, 3 juli.

  6. Het probleem is veroorzaakt

    Het probleem is veroorzaakt door een sluipende verwatering van het begrip "vakbevoegd".

    Ooit had je leraren die bevoegd waren voor een vak als engels, natuurkunde, aardrijkskunde, … Die vakbevoegdheid haalde je op 3e, 2e of 1e graadsniveau en ze gaven ruwweg lesbevoegdheid voor mavo, havo, vwo.

    Na de onderwijsvernieuwlingen wordt bevoegdheid gezien als bevoegd voor het vak van leraar en daar maakt de oude vakkennis een ondergeschikt deel van uit. Elke leraar kan daarom voor elk willekeurig vak worden ingezet. Ook kan elke bestuurder die bevoegdheid voor het "vak van leraar" naar eigen goeddunken uitdelen. Toekomstige academici worden nu grotendeels opgeleid door (goedkope) docenten die zelf geen universiteit hebben bezocht. Het verhaal van astana over onderbouw- en bovenbouwdocenten herhaalt zich daarom op hbo en wo. Dank zei outputfinanciering worden echter overal steeds onbetekenender diploma's uitgedeeld met InHolland en IBN Ghaldoun als recente voorbeelden.

    In de economie geldt het ervaringsfeit "bad money drives out good money". Het nederlandse onderwijsbeleid heeft tot iets vergelijkbaars geleid: slecht onderwijs heeft goed onderwijs verdrongen.

    Hoog tijd voor een fundamentele herwaarderingsoperatie.

  7. Zie :  OUDERS BEBOET VOOR

    Zie :  OUDERS BEBOET VOOR SCHOOLKEUZE : SUDBURY (in dit forum),

    voor een commentaar op de Inspectie, die, in het geval van de Sudbrook school in Amersfoort, laat weten dat de school niet aan "de eisen" voldoet (want onbevoegde leraren ; foei toch !), en dat oordeel nu zelfs door de rechtbank in Utrecht heeft weten te bevestigen. Je vraagt je af welk intelligentie-nivo er nu bereikt is, bij de Inspectie zowel als in de rechtbank ; en wat rechters denken van artikel 23 (ja, Grondwet). Om over fundamentele didactiek en child development science maar niet eens te reppen.    

  8. fout getikt, hierboven :

    fout getikt, hierboven : Sudbrook moet zijn : Sudbury. Halve nacht van wakker gelegen (of toch van iets anders ? Intelligentie-nivo misschien.

  9. Wat Hendrikusch schrijft in

    Wat Hendrikusch schrijft in juist maar onvolledig Zo is het vereiste niveau van vakkennis van de leraar voor de onderbouw VWO verlaagd van 1-ste naar 2-de graad. De hoofdreden daarvan zal wel bezuiniging zijn maar dat zo'n bezuiniging probleemloos geaccepteerd is komt omdat het overeenkomt met ideologisch gefundeerd concept dat het niveau en inhoud van de lessen aan de leeftijd van de leerling gekoppeld moet worden en niet aan zijn intelligentie. Passend onderwijs waarbij leerlingen op grond van hun leeftijd bij elkaar zitten is een hernieuwde poging om een middenschool af te dwingen en als je een passende docent daarbij zoekt ligt een tweedegraads docent wst zijn vakkennis betreft keurig in het midden.

  10. BON zou op eigen houtje iets

    BON zou op eigen houtje iets kunnen bereiken op het gebied van boekstaven van onderwijsbevoegdheden. Als BON lokale contactpersonen zou benoemen zouden die zich in hun eigen stad kunnen en willen inzetten voor bevoegdheids- en ervarings-registratie. In een databasis registreert hij dan de namen van alle leraren van alle scholen. Daarbij vult hij alle voor de kwaliteit van het lesgeven van de betreffend leraar bekende relevante gegevens in die door informatie van buiten aangevuld of gecorrigeerd kan worden. Sommige leraren zullen uit eigener beweging extra informatie geven omdat zij denken daarbij voordeel te hebben. En mensen die menen dat hun kinderen geschaad worden door onvoldoende kennis van de leraar van hun kind zullen peiorerende informatie geven. Belangentegenstellingen tussen de informanten zouden zo tot betropuwbare relevante informatie over een leraar kunnen leiden. BON zou in een paar steden met een proef kunnen starten.

Reacties zijn gesloten.