Kwaliteit van ROC Verpleegkunde (en andere studierichtingen)

Met stijgende verbazing zie ik de kwaliteit van het onderwijs op de ROC aan. (verpleegkunde Eindhoven)
Mijn dochter betaalt zelf haar studie. Dit is vanuit haar opvoeding ingegeven.
Ze gaat naar school en:
-Krijgt nauwelijks onderwijs (een half uur voor het centrale zenuwstelsel ???)
-Lessen worden precies voor de aanvang afgeblazen omdat er geen docent voorhanden is.
-Docenten hebben geen geen inhoudelijke deskundigheid.
-Docenten ontberen didaktiek, agogiek.
-Studenten worden aan hun lot overgelaten. Zelfwerkzaamheid moet ook begeleid worden. Hoe kun je dit anders leren.
-Stage adres begint het gemis aan onderwijs zelf te compenseren wat natuurlijk de slechtste optie is maar toch een goed initiatief uit nood.
-Waar gaat het geld aan op wat mijn dochter zelf voor haar studie betaalt. Niet aan onderwijs in ieder geval. Zelf vindt ze dit erg frustrerend en byzonder demotiverend.
-Er groeit een grote frustratie en demotivatie voor dit onderwijs (verpleegkundig) waardoor mensen van school weg gaan blijven en de expansie van de verpleegkundige beroepsgroep sterk onder druk komt te staan.
-De school laat niet zien dat ze verantwoordelijkheid nemen. Ze horen alleen de klacht van de student aan.
-De school schreeuwt om docenten die er veel te weinig zijn en neemt toch in januari 2007 een nieuwe lichting studenten aan.
-De macht van het monopolie is frustrerend. Er is geen andere opleidingsmogelijkheid op dat niveau. Misschien toch maar weer naar de ouderwetse degelijke verpleegkundige inservice-opleiding
Op dit moment probeer ik door te laten dringen bij OC&W omdat ik me zorgen om mijn dochter maak.

10 Reacties

  1. Verpleegkunde dus ook al verpest?
    Beste Jeroen,

    Ergens had ik nog de hoop dat medische opleidingen nog van Het Nieuwe Leren gevrijwaard waren, maar niet dus: ook daar heeft de onderwijsrot dus toegeslagen.

    Je schrijft: “ze horen alleen de klacht van de student aan”
    En ook dat je probeert e.e.a. door te laten dringen bij OC&W.

    Ik weet niet wie de “ze” op school is; de docenten? Die zijn vaak zelf ook machteloos uit angst voor hun baan. Of bedoel je het management? Maar bij een monopolie maakt dit eigenlijk ook niks uit. Dus moeten we inderaad op de deuren blijven beuken van de grote monopolie-gedoger: de rijksoverheid.

    OC&W is één van die deuren, maar er is nóg een belangrijke:
    de Tweede Kamer (www.tweedekamer.nl) waarop alle partijen en de contactgegevens van de honderdvijftig leden te vinden zijn.

    En vergeet ook de lokale pers niet: reken maar dat het management gevoelig is voor slechte publiciteit! Bovendien bereikt u zo ook lotgenoten.

    En nog iets, forumgenoten, zouden we híer nog wat aan hebben?
    – de Nationale Ombudsman (www.ombudsman.nl)
    – de NMa (www.nmanet.nl)

    Jeroen, blijf vooral aandacht vragen voor dit probleem. Trouwens, zijn jij en je dochter al lid van BON? Samen staan we sterker!!!

    Em70 (anonieme docent in het voortgezet onderwijs)

    • Hier word je ook niet vrolijk van
      Bericht in NRC Handelsblad van zaterdag 27 januari 2007: “Acht opleidingen tot specialist gestaakt”.
      Heeft alleen niets met HNL te maken.

  2. Alternatieve verpleging
    Voor de patiënten is het ook geen geruststellende gedachte. Je zult dan iemand als Raymond van Barneveld moeten vragen om het prikje in de juiste ader te mikken.

  3. ROC-drama
    Waar zijn ze gebleven de echte opleidingen Verpleegkunde waar leerlingen werden opgeleid voor de A, B of Z. Leerlingen die voordat ze aan de opleiding begonnen in voldoende mate de rekenkunst en de Nederlandse taal beheersten. Leerlingen die men aan het eind van de opleiding kon toevertrouwen aan patiënten. Hoe zeer is het veranderd. Afgestudeerde ROC-ers die grote moeite hebben met b.v. het lezen van een medisch voorschrift of het berekenen van de juiste dosering voor medicijnen. Het is niet de schuld van deze leerlingen, deze ligt bij de ROC-bestuurders en -managers met daaraan verbonden de buitensporige salarissen. Zij hebben maar een doel n.m. het zoveel mogelijk leerlingen zien aangemeld om vervolgens zo weinig mogelijk bevoegde docenten aan te stellen. Met de toverformule Competentie Gericht Onderwijs is dit dan ook een fluitje van een cent. Immense lokalen vol met leerlingen (70-80 stuks) met hier en daar een docent. Kwantiteit is het doel. Kwaliteit is uit. De politiek moet nu beginnen met de aanpak van dit nationale ROC-drama. Dan is er nog een kans dat we binnen een jaar of tien weer terug zijn op het oude niveau. Zo niet dan zullen de ROC’s vervallen tot landelijke sociale werkplaatsen en is het tij voorgoed onomkeerbaar.

    • Verpleegkunde en boeken
      Ik herhaal hier graag even een opmerking (toen een verzoek om informatie eigenlijk) over de HBO-V in Groningen, waar geen enkel boek (of, zo u wilt, digitale literatuur) staat voorgeschreven. De studenten moeten hun eigen literatuur kiezen. Dat doen ze niet, maar dat is ook niet erg. Ik heb bekenden in de verpleegkundewereld en die schrikken zich dagelijks kapot over het niveau van de HBO-V-stagiaires. Taalbeheersing is in deze het minste van de problemen.

      En inderdaad, de studenten kunnen er niets aan doen!

      Toen ik zelf nog studeerde, zag ik eens een huisgenoot jankend thuiskomen, omdat het zoveelste college op de HBO-V was afgelast. De docente had volmondig toegegeven gewoon geen tijd te hebben. Maar, aldus de docente, dat was geen probleem, want over de studiepunten hoefden de studenten zich geen zorgen te maken. Die kregen ze wel. En dat is misschien nog wel het meest zieke. De gedachte dat studenten, die verd*%& grof geld voor een studie betalen, alleen maar een diploma willen hebben en dat serieuze studie-inhoud er voor hen niet toedoet. Dit verhaal speelde zich af in een tijd waarin tijdens de hele vierjarige HBO-V-opleiding in Groningen er geen vak was waarin de menselijke anatomie werd behandeld.

      En dit waren de goede tijden, want een boekenlijst was er in die tijd nog.

      Kortom mensen: weet wie aan je bed staat, weet wie je kinderen lesgeeft, weet wie de bruggen bouwt. Elk segment in de Nederlandse samenleving is geïnfecteerd. Al hou ik stil vertrouwen in de universiteiten.

      Ik hoop dat met het nieuws van vandaag (parlementair onderzoek) het tij gekeerd is.

    • Het is de beloningsstructuur van de directie
      U schrijft: “Het is niet de schuld van deze leerlingen, deze ligt bij de ROC-bestuurders en -managers met daaraan verbonden de buitensporige salarissen. Zij hebben maar een doel n.m. het zoveel mogelijk leerlingen zien aangemeld om vervolgens zo weinig mogelijk bevoegde docenten aan te stellen.”

      Het is ook niet de schuld van de managers. De beloningsstructuur van deze managers is er op gericht zoveel mogelijk te bezuinigen. Hoe hoger de bezuiniging, hoe hoger de bonus voor de directie. Logisch dat de directie zo veel mogelijk zal bezuinigen. Dan krijgt men meer bonus. In management-land heet dat ook wel een “perverse prikkel”.

      De werkelijke reden en het werkelijke schandaal is dan ook de beloningsstructuur en diegenen die deze structuur hebben opgezet en goedgekeurd. Zoek uit wie dat zijn en pak die aan. Via publiciteit of Tweede Kamer (al heeft de laatste tonnen boter op het hoofd).

      • Beloningsstructuur
        De beloningsstructuur van de directie wordt bepaald door….de raad van toezicht. Die wordt daarin over het algemeen in geadviseerd door de Hay group. De raad van toezicht zelf bestaat tegenwoordig over het algemeen uit ex-politici en managers uit ‘het bedrijfsleven’.

  4. ROC’s
    Ik heb medio jaren ’90 nog de oude B (psychiatrie)-in-service opleiding gedaan: prima onderwijs, op een klein schooltje dat door een aantal ziekenhuizen was opgezet. Goede docenten, duidelijk onderwijsprogramma, goede afstemming met de praktijk.

    In 2004 heb ik mij laten “omscholen” naar het nieuwe diploma verpleegkundige op een ROC. Ik heb weinig positiefs te melden hierover. Lessen waren er nauwelijks. In de oude opleiding hebben we 3 1/2 jaar anatomieles gekregen, toevallig was dezelfde docente ook overgegaan naar het ROC… echter de lessen waren flink ingekort, alles moest in vogelvlucht of je werd in werkgroepjes ingedeeld om zelf iets uit te zoeken. Nou was ik wat ouder dan de rest van mijn klasgenootjes, maar wat is het nut van het zelf uitzoeken van kennis die je toch allemaal moet hebben??? Dan leek die ouderwetse anatomieles mij toch niet zo verkeerd???

    Het Nieuw Onderwijs had opeens ook allemaal nieuwe kreten verzonnen… ik had geen “lessen” meer, nee, het waren nu “Begeleide Leermomenten” (kots!). De bibliotheek was opeens verdwenen en maakte plaats voor het “Open Leer Centrum”. En dan die 2 woorden waar ik inmiddels allergisch voor ben geworden: “portfolio” en “competentiegericht”… ik snap nog steeds niet wat ze precies betekenen en wat ik er mee moet, en tóch ben ik volgens mij wel een goeie verpleegkundige geworden. Vooral doordat ik in de praktijk veel geleerd heb, want het onderwijs op school stelde werkelijk weinig voor.

    Nee, ik vind het droevig wat er met het kwaliteit van het (verpleegkundig) onderwijs in Nederland is aan het gebeuren. Ik zie het ook al gebeuren dat er over 5-10 jaar een commissie in het leven wordt geroepen om alles uit te zoeken, en die uiteindelijk concludeert dat het Nieuwe Leren toch niet voor iedereen is weggelegd. En dan worden de Begeleide Leermomenten hopelijk weer omgezet in lessen.

    • ‘Begeleide leermomenten’
      “Begeleide leermomenten” ter vervanging van “lessen”, dat is er nog eens een voor het boekje. Mijn god, wat een hoogdravendheid. Volgens mij is er ergens een topic over tenenkrommende taal. Vergeet dit prachtexemplaar vooral ook daar niet te plaatsen.

      Bedankt voor het inzicht dat je geeft in het verpleegkundeonderwijs. Een en ander wordt voor mij nu nog duidelijker.

      • Indachtig …
        .. het tenenkrommende jingletje dat je nu op het STERblok op de radio, is het verpleegvak dus ook naar de filistijnen geholpen.
        Tekst weet ik niet meer uit het hoofd (verdrongen), melodie is tenenkrommender dan bij welke Idols voorronde dan ook.
        “Want als je in het ziekenhuis komt…. je bent in goede handen” Of zoiets. Zal wel weer een taskforce zijn die de belangstelling voor medische beroepen moet opkrikken.

Reacties zijn gesloten.