13 Reacties

  1. ja
    Die heb ik in 1970 ook nieuw gekocht en ligt hier nog steeds voor me, met originele handleiding. Ik ben alleen het rode deel van de koker kwijt.

    Oh dit is nog eens nostalgie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. Geschiedenis
    Je zal maar op school hebben leren werken met een rekenlineaal en dan nu moeten constateren dat er leerlingen zijn die in het kader van ‘de geschiedenis van de wiskunde’ eens een lekker stukkie doorzagen over de rekenlineaal. Ik kan niet anders concluderen dat ik geschiedenis ben… Maar ja, wij hebben ook nog leren rekenen… dat zie je niet vaak meer…:-)

    Wie zei er ook weer dat als de rekenmachine tot gevolg heeft dat niemand meer leert rekenen hoe zit het dan met al die mooie communicatiemiddelen die we nu tot onze beschikking hebben?

  3. Status
    En als ingenieur liep je toen nog rond met een mini-rekenlineaal in het borstzakje van je colbert (met stropdas en wit! overhemd).

      • nadeel
        was echter dat je gemakkelijk de loper kwijt kon raken en dat er altijd troep tussen de glijders kwam.

        • schoonmaken
          De loper kon er bij mij alleen maar vanaf wanneer de schuiflat er uit gehaald werd. Ja en je moest hem wel regelmatig schoonmaken. Moet trouwens met een zakjapanner ook

        • Meerekenen
          En, je moest altijd meerekenen om de plaats van de komma te bepalen. Dat zeggen we nu ook nog tegen onze leerlingen als ze weer eens met hun rekentuig zitten te klooien.

  4. Herkenning, maar niet met blijdschap
    Ik heb er mee gewerkt in 1970 (met precies dat ding van de foto). Ik vond het nogal onhandige werktuigen, die je soms nu eenmaal nodig had, maar ik heb er nooit met plezier mee gewerkt. Voor mensen die wisten wat ze deden (en daar reken ik mezelf nu maar even toe) was de rekenmachine echt een grote vooruitgang.

    • Hoewel
      Heb jij nog gewerkt met analoge rekenmachine’s? Dat vond ik onhandige werktuigen.

      • Stap overgeslagen
        Ik geloof niet dat ik die heb meegemaakt. ik heb die rekenliniaal nog een jaar bewaard. Op het Fysisch Lab in Utrecht hadden ze toen (1971) al mechanische en electrische rekenmachines waarop je veel sneller kon werken. Je moest vaak wel even op je beurt wachten, want er stonden er maar een stuk of vier voor een groep van 25 á 30 studenten.

        • Nostalgie
          In dat jaar liep ik bij mijn eerste baas te zeulen met kaartenbakken vol ponskaarten en vele meters dump als er weer eens een kaart scheef had gelegen.

  5. Vernieuwend?
    Voor mij was deze homecomputer, waarop pa in de avonduren vele bouwkundige calculaties uitvoerde, het ideale Onderwijs Ondersteunend Systeem voor de exacte vakken.

    Trots liet ik een paar klasgenoten zien hoe je moest schuiven om het resultaat van een ingewikkelde berekening te krijgen zonder bladeren in gonio- en logaritmetabellen. Helaas moest ik de vragen over de verschillende coprocessoren van mijn Aristo Hyperlog schuldig blijven. Ik redde me uit de netelige situatie door op te merken dat dat in de hogere klassen verteld wordt.
    Verder bleef alles bij het oude…

    Het kennisinnovatieplatform, een soort superideënbus voor de Nederlandse kenniseconomie, was toen nog een onbekend begrip.

Reacties zijn gesloten.