
Op vrijdagmiddag 9 januari 2015, 15.15-17.00 uur, zal de petitie ‘Naar een andere universiteit’ worden gelanceerd en aangeboden aan vertegenwoordigers van de politiek en de universiteiten. De petitie is opgesteld en ondertekend door 17 organisaties, die samen een groot deel van de universitaire medewerkers representeren.
BON is medeondertekenaar van de petitie en nodigt u van harte uit om bij dit evenement aanwezig te zijn. De voorstellen die de petitie doet (van 60 naar 80 procent vaste aanstellingen, van outputfinanciering naar inhoudelijke beoordeling en medezeggenschap als recht in plaats van gunst) kunnen rekenen op de steun van BON. Deze kwesties zijn ook ter sprake gekomen op de door BON georganiseerde Nacht van de Universiteit op 6 juni jongstleden.
De bijeenkomst vindt plaats in zaal 16A-00 (de Kerkzaal, te bereiken via de liften naar de 15e etage), hoofdgebouw VU, De Boelelaan 1105, Amsterdam (zie routebeschrijving).
Programma
1. Opening en welkom
2. H.NU-laureaat 2014
Prijsuitreiking aan Dr André Linnenbank, winnaar van de prijsvraag ‘Wie is het langst in tijdelijke dienst van een Nederlandse universiteit?’ door dr. Marijtje Jongsma, voorzitter VAWO
3. Panel
Introductie van de petitie: (a) Dr Marijtje Jongsma (RU Nijmegen) over punt 1: Van 60% naar 80% vaste aanstellingen; (b) Prof. Dr Chris Lorenz (VU Amsterdam) over punt 2: Van outputfinanciering naar inhoudelijke beoordeling; (c) Dr René Gabriëls (Universiteit Maastricht) over punt 3: Medezeggenschap – van gunst naar recht
4. Algemene discussie over de petitie en mogelijke follow-ups
Algemene discussie met de panelleden, vertegenwoordigers van de deelnemende organisatiesen de andere aanwezigen
5. Aankondiging prijsvraag H.NU-laureaat 2015
Na afloop is er een borrel.
De petitie wordt ingediend namens de volgende organisaties:
1. Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten (H.NU); 2. Abvakabo FNV; 3. Algemene Onderwijsbond; 4. Vereniging Beter Onderwijs Nederland; 5. Centrale Ondernemingsraad Universiteit van Amsterdam; 6. Centrale Studentenraad van de Universiteit van Amsterdam; 7. CNV Publieke Zaak; 8. Landelijk Postdoc- en Promovendiplatform; 9. Nederlandse Sociologische Vereniging; 10. Ondernemingsraad Technische Universiteit Delft; 11. Ondernemingsraad Vrije Universiteit Amsterdam; 12. Studentenraad Technische Universiteit Delft; 13. Universiteitsraad Universiteit Maastricht; 14. Universiteitsraad Universiteit Twente; 15. Universiteitsraad Universiteit Utrecht; 16. Vakbond voor de Wetenschap (VAWO); 17. Wageningen PhD Council.
Deze breed ondersteunde
Deze breed ondersteunde petitie is een veel belovend begin van het nieuwe jaar. Top.
CvB’s hebben verwoesting
CvB’s hebben verwoesting rekenonderwijs laten gebeuren, off topic natuurlijk…
Relevant om te bespreken?
Relevant om te bespreken?
De 'European University Association' (EUA, Brussel) besteedt aandacht aan TTIP (ook).
"While the trade agreements do not in first instance focus on education, this does not mean that it is in principle excluded. Not-for-profit services are generally exempt from the negotiations. Article 1.3 of the General Agreement on Trade in Services (GATS) states: “any services supplied in the exercise of governmental authority … neither on a commercial basis nor in competition with one or more service suppliers”.
But how these are defined is open to interpretation. As higher education institutions explore diverse funding streams, the borderline between public, private, not-for-profit and for-profit is increasingly unclear."
"The Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP) between the EU and the US, which commenced in 2013, is the focus of the updates that EUA publishes on this website;"
Briefing notes and background information: TTIP background paper, January 2014; TTIP update no. 1, April 2014; TTIP update no. 2, August 2014; TTIP update no. 3, December 2014; Joint Declaration on Higher Education and the General Agreement on Trade in Services, 2001
18 april 2015 is internationale actiedag tegen vergaande TTIP-bepalingen. Op 4 juli 2014 is door EU een tekst 'TTIP and public services' gepubliceerd waaronder o.m. onderwijs valt (via 'EU negotiating texts in TTIP'; 1. market access; 'services'; 'TTIP and public services'; United States Brussels 7 January 2015; of via).
In EUA, ‘TTIP update no. 3
In EUA, 'TTIP update no. 3 December 2014' (zie vorige comment) staat:
“EUA is concerned with the status of higher education as a tradable service and the extent to which HE might feature in future international free trade agreements (FTAs). A number of such agreements are currently being prepared. TTIP has received the most publicity, but all of them are significant. The others are: the Trans-Pacific Partnership (TPP), in which the EU is not involved; the Comprehensive Economic and Trade Agreement (CETA) recently concluded between the EU and Canada; FTAs between the EU and Japan, and the EU and Singapore; and – much less publicised – the Trade in Services Agreement (TiSA). The latest known developments are covered in the Update.” p. 1
"3.2 The uncertainties that predate the TTIP talks therefore persist. Many are definitional. What is ‘public’? What is ‘higher education’? What is ‘adult education’? What are ‘other educational services’? The chief negotiators have said nothing to dispel the widespread feeling that an appeal to the notion of ‘public’ offers no clarification or reassurance to the European HE sector. p. 8
3.3 What is known (and reported in Update 2) [TTIP update no. 2, August 2014] is that the leaked EU’s draft services and investments offer included R&D services, HE, and the recognition of professional qualifications. p.8
Hybride geldstromen
Hybride geldstromen
"3.6.2 Pressed by EUA, the lead negotiator asserted that privately funded systems could be included in the offer, but that all systems ‘which receive’ public funding would be excluded. He failed to acknowledge that many systems receive public funding, while at the same time allowing competition from the private sector. Moreover, there are many ‘public’ institutions which generate revenue from commercial operations. Such hybridity carries the systems beyond the scope of the GATS exclusion." p.9
Onderwijs en cultuur in onderhandelingsteam 2015?
"3.6.3 In response to EUA’s question, it was revealed that DG Education and Culture (EAC) would be part of the EU negotiating team in Washington in early 2015. This has not been confirmed." p. 9
Subsidiariteit
"3.7 The debate on education services leads into another – the question of whether the EU can strike agreements covering policy areas in which it has only complementary competence, as well as in the areas in which its competence is exclusive. The ratification procedure for ‘mixed agreements’ is unclear. (…)" p. 9
Geen duidelijkheid bij TiSA
Geen duidelijkheid bij TiSA
"10.4.2 The critics of TiSA point to the unresolved ambiguity of the term ‘public’ and argue that the freedom to discriminate is cancelled out by the obligation to guarantee ‘competitive neutrality’ between public and private providers." p. 17
"10.11 Whatever is decided, however, may well be subject to standstill, ratchet and future-proofing. Universities should concern themselves with HE services that do not yet exist or that have not been fully developed. An accredited, fee-based, global MOOC Bachelor qualification would be a good example. As a transacted cross-border e-service, it would function principally in GATS mode 1, but might also involve support in GATS mode 3 (a branch campus located outside the country of origin) and GATS mode 4 (temporary mobility of paid academics). It would fall into the category of e-commerce. It would deal in digital goods (apps, e-books) as an adjunct to the core e-service provision. How far such service provision might override the competence of MSs is unclear." [MS: Member State] p. 18
Canada en EU: CETA
@FF: wat hebben de CvB’s met
@FF: wat hebben de CvB's met het rekenonderwijs te maken, behalve in Utrecht waar ze het FI ongehinderd de faciliteiten hebben verleend voor de ideologische onderbouwing van de vernietiging van ons ooit zo degelijke rekenonderwijs?
@JTS Niet alleen in Utrecht:
@JTS Niet alleen in Utrecht: www.beteronderwijsnederland.nl/content/nwo-nro Loop de affiliaties maar rustig na. De promotiepremies voor onderwijsverwoesting doen bijna alle uni's veel goed.