
BON-bestuurder Hans Duijvestijn en AOb-woordvoerder Robbert Sikkens waarschuwen in een artikel van Juliette Vasterman van NRC voor te grote reserves bij schoolbesturen. Het gaat om belastinggeld dat niet aan onderwijs wordt besteed. Schoolbesturen hadden met de Inspectie afgesproken het overtollig eigen vermogen te verminderen, maar uit de cijfers van 2012 blijkt dat dat niet is gebeurd. Alle schoolbesturen samen hebben vorig jaar ruim driehonderd miljoen Euro overgehouden, verdeeld over 5 miljoen voor het basisonderwijs, 92 miljoen voor het voortgezet onderwijs 21,5 miljoen voor het mbo, 30 miljoen voor het speciaal onderwijs en en maar liefst 165 miljoen voor de hogescholen en universiteiten. De plus bij het basisonderwijs is beperkt en staat tegenover een tekort eerder, maar de royale plus van het voortgezet onderwijs komt door niet uitgegeven gelden voor kwaliteitsverbetering en door het schrappen van banen.
Vandaag lees ik dat
Vandaag lees ik dat Basisscholen niet zoveel opgepot hebben, zeker als je dat zou verrekenen met het aantal leraren dat in dienst is. Ik weet niet of je het zo moet bekijken. Maar de 300 miljoen in het VO wordt altijd verdedigd dat iedere school een potje nodig heeft voor calamiteiten. Onder dat laatste moet je ook het grillige overheidsbeleid verstaan. Dat is nodig sinds de invoering van de lumpsump, want nu moet iedere school zijn broek ophouden. Vroeger konden incidenten gerepareerd worden door Den Haag.
Daarom blijven er twee vragen:
a. Wanneer wordt die lumpsump afgeschaft?
b. En als dat toch niet gebeurt, kunnen scholen geen gemeenschappelijk calamiteitenfonds oprichten? Of vertrouwen ze elkaar niet? De heer Rosenmöller moet daar toch wel antwoord op kunnen geven.
Huub, je hebt waarschijnlijk
Huub, je hebt waarschijnlijk gelezen dat het po in 1012 "slechts" 5 miljoen heeft opgepot. Dat is maar een deel van het verhaal. Het po heeft een gezamenlijk eigen vermogen van 2,7 MILJARD euro, waarvan 1,8 miljard gewoon op de bank staat. Dat geld is maar voor een klein deel nodig om calamiteiten op te vangen. Je mag van mij, als gediplomeerd bedrijfseconometrist, aannemen dat het met 1,4 miljard minder kan. Voor het vo kan ik een vergelijkbaar rekensommetje maken. Maar misschien spreekt het meer aan als we het per schoolbestuur bekijken. Schoolbestuur Movare in het zuiden des lands heeft een eigen vermogen van 12,5 miljoen euro. Daarvan staat bijna 9 miljoen op de bank of zit in effecten (laten we hopen dat het obligaties zijn). Daarnaast is nog voor 3 miljoen voorzieningen getroffen. Dit schoolbestuur zou zonder risico voor 5 miljoen extra in onderwijs kunnen investeren. Movare is representatief voor veel schoolbesturen in het po. Waarom investeren ze niet? Het is veel gemakkelijker naar de overheid te wijzen. Een ander punt is: vermogen kun je maar een keer opmaken en wat dan? De beste oplossing geef je zelf aan: Lumpsum afschaffen.
Hans, kun je hier op reageren
Hans, kun je hier op reageren?
Dit is een nieuwe discussie over dit onderwerp in LinkedIn:
www.linkedin.com/groupItem?view=&srchtype=discussedNews&gid=78820&item=5827098283280986113&type=member&trk=eml-anet_dig-b_pd-ttl-cn&fromEmail=&ut=07ml0aR7gmom41
Het lijkt mij onderhand de
Het lijkt mij onderhand de hoogste tijd om aan deze rare en onzinnige manier van de onderwijsfinanciering eens en voor altijd een einde te maken. De manier waarop het onderwijs in Nederland wordt gefinancierd wordt door verstandige mensen bestempeld als 'poedersuikerfinanciering'. Het blijft aan de buitenkant en rolt er als vanzelf weer vanaf. Ik ken weinig andere landen waar voor het onderwijs deze vorm van financiering jarenlang zo stug wordt volgehouden.