Het effect van internet op ons denken

InternetBrain_450x500_670491_39681493.jpg

NRC bericht over een kort filmpje dat is gemaakt naar aanleiding van het het boek: The Shallows: What the Internet is Doing to Our Brains van Nicholas Carr dat overigens al 3 jaar geleden uitkwam.

Het boek van Carr zal voor velen bekend zijn, toch is de informatie die in het filmpje wordt getoond nog steeds zeer relevant, niet in het minst nu op vele plaatsen iPadscholen worden opgericht. 

2 Reacties

  1. Toen de eerste trein van

    Toen de eerste trein van Haarlem naar Amsterdam reed, dachten mensen dat de vaart (50 km/u) een ernstige bedreiging voor de gezondheid opleverde. daar doet het boek van carr me altijd aan denken als het stof er weer eens afgeblazen wordt. Natuurlijk is het goed om dagelijks tijd voor ongestoorde mentale arbeid in te ruimen. De meeste programma's beschikken dan ook over een full screen mode.

    Worden we niet per generatie intelligenter? Dat is dan slecht te rijmen met de boodschap van carr, dat we door de hoeveelheid prikkels niets meer ozuden leren. We leren sneller, multimedialer, efficiënter en collectiever dankzij ICT. Het is dom om de mogelijkheden van ICT in het primair onderwijs niet in te zetten; daarmee plegen we feitelijk verraad aan onze kinderen.

  2. Dat is een gemakkelijke

    Dat is een gemakkelijke vergelijking, dat met die trein. Daar kan ik wel wat tegenover zetten: de toegejuichte introductie van het wondermiddel Softenon (volstrekt ongevaarlijk), DDT (de perfecte insectenverdelger) en het ruim toepassen van antibiotica zijn maar een paar van de vele voorbeelden van vernieuwingen die bepaald niet alleen maar prachtige nieuwe mogelijkheden openden. Op een heel ander gebied denk ik dat velen nu nog wel 10x zouden nadenken voordat de Euro zou worden ingevoerd, maar kritici werden destijds weggezet als mensen die niet met de tijd meegingen. De Titanic, de Zeppelin luchtschepen, kernenergie, allemaal voorzien van de meest fantastische profetiën.

    Ik zal de nieuwe maatschappelijke ordeningen die de wereld moesten verbeteren verder niet aanhalen, dat laat ik aan de lezer.

    Carr noemt zaken die we allemaal herkennen en hij heeft daar een achterliggende verklaring bij. Ook zegt Carr niet dat daarom ICT maar moet worden uitgebannen van het onderwijs. Hij noemt op een serieuze en onderbouwde manier mogelijke serieuze nadelen.

    Persoonlijk ben ik al sinds 1982 bezig met ICT in het onderwijs, staat mn huis vol computers en ga ik de deur niet uit zonder mn Android telefoon. Maar ook ik merk privé en als leraar dat grootschalig gebruik zorgt voor een gejaagdheid die het goed kunnen concentreren moeilijk maakt. Het feit dat ik hier schijf is daar een voorbeeld van: ik heb mn werk ervoor onderbroken, zag de post op het forum binnenkomen en wilde direct een respons schrijven. Bij studenten zie ik dat men op ieder probleem een antwoord binnen 10 seconden verwacht en in het algemeen minder kritisch is tov dat verkregen antwoord. Dat zijn serieuze zaken waarmee je als onderwijzer rekening moet houden.

    De marketingtsunami van O4NT en vele andere vernieuwers die ICT willen promoten is bovenal vooral promotie. Het zou jullie boodschap goed doen om serieus aandacht te besteden aan de door Carr genoemde nadelen en de punten die anderen hierbij noemen. De vergelijking met de trein naar Haarlem is bepaald geen voorbeeld van een serieuze aanzet tot een discussie. 

Reacties zijn gesloten.