Leerlingen van een VMBO school in Dordrecht hebben donderdag 12 oktober hun school platgelegd met een staking. Zie hier. Dit naar aanleiding van een beslissing van het management die hen niet zinde. Lees het artikel en ook de reactie van het management (een link daarnaar staat in het artikel).
P.S. De leraren waren, volgens de leerlingen, ook tegen de beslissing. Maar die durfden niets te doen.
leraren kunnen van leerlingen leren
Dat leraren in bepaalde situaties van leerlingen kunnen leren, valt niet te bestrijden, maar in deze mate : het schaamrood stond mij op de kaken toen ik dit vrijdag j.l. las. Petje af voor deze leerlingen! Zij zijn er en passant ook nog in geslaagd hun leerwensen te formuleren “wij willen gewoon extra uitleg”. Ik wens ze -alsnog- alle steun van hun leraren en hun ouders toe, dat zullen zij, gezien de bochten waarin de directie zich nu wringt “we willen de leerlingen helpen zelfstandiger te worden” nodig hebben.
Weet iemand hoe het ermee staat?
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe het staat met deze scholierenactie. Heeft iemand nog info?
Weer bericht in AD over scholierenstaking
Maandag stond er weer in bericht in het AD over deze scholierenactie.
Een quote:
,,Eigenlijk is er niks gebeurd,’’ zegt één van de scholieren. ,,De staking is misschien voor niets geweest.’’
Commentaar Staking
Wat een ongelooflijk dédain van de ‘verslaggever’: “Jullie hadden geen reden voor de staking, dus had je beter een mooiweerdag uit kunnen zoeken (als je toch voor niks staakt)”. Op de opleiding voor journalistiek leer je kennelijk ook al geen objectiviteit meer.
Video schoolstaking
Voor een video omtrent de schoolstaking, klik hier.
Wat opvalt, een nieuwe directrice, ze is er nog maar een maandje en gelijk wordt de huiswerkbegeleiding afgeschaft voor nieuwe leerlingen.
Daadkracht noemen ze dat.
Huiswerkbegeleiding en zelfstandigheid
De directrice in het AD: ’’In het voortgezet onderwijs zijn ook geen huiswerkklassen. We willen dat onze leerlingen zelfstandiger worden.”
Laat ze dit lezen, klik hier.
Hier zitten leerlingen van HAVO/VWO/VMBO-t op de intensieve huiswerkbegeleiding (IHB). Ik heb zelf als vrijwilliger meegewerkt. Ook een andere SG in Heerlen, het Grotius College, geeft huiswerkbegeleiding.
Als een leerling niet verder komt met een wiskunde-opgave heeft googelen geen zin, hoe zelfstandig men ook is.
Ik leer leerlingen zelf ontdekken, berekenen, logisch nadenken, helder redeneren, iets opzoeken in hun boek, kortom ik leer ze zelfstandiger te worden.
De huiswerkbegeleiding heeft op deze school geleidt tot betere studie-resultaten, als dat geen goed argument is.
huiswerbegeleiding
Klopt mijn indruk dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van huiswerkbegeleiding en bijles?
Zelfs door leerlingen van scholen die het aanleren van zelfstandigheid hoog in het vaandel hebben staan.
Wat zegt dat over de kwaliteit van het onderwijs?
Dit vergroot de maatschappelijke ongelijkheid, aangezien degelijk kostbare ‘oplossingen’ niet binnen ieders bereik liggen.
Huiswerkbegeleiding en sociale ongelijkheid
Op het Bernardinuscollege kost de IHB (Intensieve huiswerkbegeleiding) 100 euro per maand.
Op de ADCA huiswerkbegeleidingsdienst in Sittard kost huiswerkbegeleiding 70 euro per week.
Ik geef aan een leerlinge bijles voor 10 euro per keer. 15 euro is volgens speurders.nl het gemiddelde tarief.
Dit alles is voor mensen aan de ‘onderkant’ niet te betalen.
En dat terwijl de onderwijsvernieuwingen ook nog eens voor extra achterstand gezorgd hebben voor leerlingen uit kansarme milieus.
Dit leidt tot een toename van maatschappelijke ongelijkheid: wie afkomstig is uit een kansarm gezin komt niet gemakkelijk meer uit de onderkant.
Pvda doe iets.
PvdA doe iets?
Me dunkt dat juist de PvdA nogal wat heeft ‘gedaan’ sinds van Kemenade. Moeten ze nog wat doen?
leraren verzamel u! (lees: doe iets!)
herhaalde oproep: haal de politiek niet het forum in; als er gehandeld moet worden zijn wij leraren aan zet.
Pvda
Van de PvdA verwacht je dat ze meteen op de bres springen als ze ook maar iets merken van sociale ongelijkheid. Puur in die zin heb ik de opmerking “PvdA doe iets” bedoeld.
Natuurlijk, van Kemenade, Wallage, Netelenbos, ze hebben er een puinhoop van gemaakt.
Al ben ik persoonlijk van mening dat van der Hoeven hun hierbij nog overtreft.
Van Kemenade heeft recentelijk nog een nieuw type middenschool voorgesteld (wat een lef).
Wallage vindt zijn basisvorming nog steeds een goed idee, het had alleen radicaler ingevoerd moeten worden.
Netelenbos wenst niet meer te spreken over haar onderwijsbeleid (dit komt nog het dichtst bij een schuldbekentenis).
Aha, PvdA (waar is die hoofdletter?)
Ik begrijp u. Ik zou daar nog lang over kunnen doorzeuren, maar dat moet ik niet doen als we het over het einddoel eigenlijk wel eens zijn. Een zekere argwaan jegens alle politieke partijen is m.i. wel op zijn plaats.
Het is namelijk één ding om iets makkelijks te roepen om kiezers te paaien, maar om in de praktijk de voorwaarden te scheppen die het voor docenten mogelijk maakt om volgens de BON-uitgangspunten les te geven is iets heel anders. En dan heeft u gelijk met uw opmerking over van der Hoeven.