Zorgen over ons onderwijs

In Trouw maakt Rouvoet een aantal behartenswaardige opmerkingen over de manier waarop het onderwijs omgaat met jongeren. Ik ervaar dit als een verwijt.
We zien hier ook de gevolgen van alle mooipraat over HNL en CGO.
Van een echte minister van onderwijs verwacht je nu een gepaste reaktie.

25 Reacties

  1. Wat moet die man op die post?
    ‘Veel gedragsproblemen zoals ADHD ontstaan doordat teveel van kinderen wordt gevraagd. Dat zegt minister voor Jeugd en Gezin André Rouvoet van de ‘moeder heeft verdriet partij’.’

    Weet onze minister dan nog niet dat dat komt van verkeerd voedsel en zoetstoffen in al die kinderlimonades?
    De onderzoekers weten dat allang, maar mogen dat niet publiceren en krijgen geen geld voor verder onderzoek, omdat de pillenindustrie dat tegen houdt.
    Arme Rouvoets!
    Gisteren was ook dat andere huilebalkje van dezelfde club bij Pauw en Witteman. Je krijgt de tranen in je ogen van zoveel geblaat. Gauw weggezapt.

    • Complotdenken
      Hals schrijft: “Weet onze minister dan nog niet dat dat komt van verkeerd voedsel en zoetstoffen in al die kinderlimonades? De onderzoekers weten dat allang, maar mogen dat niet publiceren en krijgen geen geld voor verder onderzoek, omdat de pillenindustrie dat tegen houdt.”

      Ik mag toch hopen dat je dit sarcastisch bedoelt. Anders zou een vorm van bewijs wel elegant zijn.

      • Weg met alle pillen tegen ADHD
        Deze week in het nieuws: ADHD voor meer dan 50 procent teruggedrongen door het volgen van een gezonder dieet.
        Aanvraag voor een budget voor verder onderzoek en publicatie geweigerd.

        Ander bericht in NRC: Cholesterolpillen in de prullebak. Blijken niet te werken. Katastrofe voor de pillenindustrie. Publicatie tegengehouden.

        • Onzin
          Ik ken het dieet-onderzoek van deze mevrouw. Tot nu toe heeft ze voor haar onderzoek in samenwerking met het AMC iets meer dan 2 miljoen aan subsidies stuk geslagen. De claim van 50 % terigdringen van ADHDérs is op zijn minst dubieus te noemen. Alle wetten en regels van gedegen onderzoek zijn met de voeten getreden, probeer maar eens een dubbelblind onderzoek op te zetten met een dieet??? Geen cent meer voor deze dame. Met dit soort onderzoeken en claims is niemand gebaat, of toch 1 iemand, mevrouw zelf.

          • En de ouders van die kinderen…
            …die opeens hoorden dat hun kind normaal was, verlost waren van die ellendige pillen met hun bijwerkingen en een kind hadden dat opeens weer blij kon zijn.

        • weg met
          Vooral alles geloven wat kranten schrijven, Hals. Dan heb je straks zelf pillen nodig.
          Willem Smit

          • ADHD en voedsel
            De Europese Consumentenbond (BEUC) wil een verbod op zes kleurstoffen die kinderen hyperactief maken. Dat schreef de bond donderdag samen met andere consumentenorganisaties in een brief aan de nieuwe EU-commissaris Androulla Vassiliou (gezondheid).

            Brits onderzoek heeft aangetoond dat er een verband bestaat tussen de zes kleurstoffen en hyperactief gedrag van kinderen. De bonden willen dat die zes niet langer worden toegestaan in voedsel. ‘De stoffen dienen geen enkel ander doel dan het kleuren van voedsel, maar brengen wel grote gezondheidsrisico’s met zich mee. Wij zien dus geen enkele reden om die kleurstoffen nog toe te staan’, aldus de organisaties.

            (VK)

  2. Andere interpretatie van Rouvoet
    Trouw schrijft: Ouders hebben het volgens de minister drukker. Tegelijkertijd speelt in het onderwijs de schaalvergroting en het ‘nieuwe leren’. Hierdoor krijgen kinderen steeds meer het gevoel op zichzelf te zijn aangewezen. Ook het informatiebombardement, bijvoorbeeld via internet, vergt veel van kinderen. Rouvoet wil dat er meer onderzoek komt naar gedragsproblemen

    Ik kan dit niet anders begrijpen dan dat Rouvoet tegen schaalvergroting is en tegen HNL.
    De druk op de leerlingen komt niet door de vele uren van klassikaal onderwijs en het leren van taal- en rekenen, maar door al dat zelfsturen wat van ze verwacht wordt. Geen eeuwige zoek het op internet opdrachten op school, maar sturing door de leraar. Ik vind dat allemaal volledig binnen BON vallen

    Ik heb het AD interview op mijn blog geplaatst

    • Oude plaatje…
      Hij heeft de zondagsrust voor ogen en het oude plaatje van om negen uur naar bed.
      De man werkt in de randstad, maar lijkt niet verder te komen dan de wandeling van zijn auto met chauffeur drie stappen naar de ingang van het Binnenhof.

      • Nee, RouHals
        Rouvoet en zijn fractievoorzitter Slob kennen het onderwijs. Arie Slob als leraar maatschappijleer. Ga er maar vanuit dat de AD-versie van Rouvoet klopt: hij ziet hoe jongeren die dat niet aankunnen, worden geplaagd met HNL en hij is daar tegen. Dat heeft niets met ideologische nostalgie te maken, maar met nuchtere ervaringen.

        • Philippens,..
          Ik zit ook in het onderwijs en nog wel in de Randstad.
          ADHD bestond vroeger niet eens.
          Let op: ADHD bestond vroeger niet eens!

          • Uiteraard
            …bestond ADHD nog niet: want de kinderen die er aan lijden waren toen nog niet geboren. Nogal wiedes.

          • Molière
            Ze moeten ‘Le malade imaginaire’ van Molière maar eens lezen in de bovenbouw.

          • Brekebenen
            Eigenlijk sta je dus achter de opmerkingen van Rouvoet in het AD, Hals. Kinderen krijgen door hun omgeving waarin ze hun eigen willetje leren botvieren en niet worden gedisciplineerd door hun opvoeders (waaronder gedogende leraren) last van chaotisch gedrag. Het is dus het gevolg van populisme tijdens hun socialisatie. “Flap eruit wat je denkt en verstjeer wat je wil”.
            Dat zul je herkennen Hals. Dat komt in de grote politiek ook voor.

          • Leerling-gericht is niet altijd goed
            In de VS is men terug aan het komen van een onderwijssysteem waarin het individuele kind centraal stond, met liedjes op de kleuterschool van “I am special, I am special, look at me, look at me etc.” (op de melodie van “Vader Jacob”). Dat systeem heeft een nogal narcistische generatie van (nu) twintigers opgeleverd, die weinig gemeenschapszin hebben en relaties niet lang kunnen volhouden. Kwetsbare jongelingen, die voortdurend met complimentjes gevoed moeten worden om overeind te blijven. (Ik generaliseer met opzet om het leerling-gerichte onderwijs aan de kaak te stellen.)

          • Re:Philippens
            Wat je noemt is geen ADHD, maar onopgevoed gedrag.

            Gesprek:
            Leerling: ‘Meneer, ik heb ADHD en ik heb een kaart.’
            Leraar: ‘Ben je niet normaal dan?’
            Leerling: ‘Jawel, meneer’.
            Leraar: ‘Oké, dan gewoon stil zitten en je best doen.

            Leerling blij terug naar z’n plek.
            Nooit van de betreffende leerling last gehad.

          • ADHD is niet nieuw
            Hals schrijft: “ADHD bestond vroeger niet eens.”

            Citaat van www.adhd.nl/scripties/tillo/pleidooi1.html: “Toen ADHD in 1902 voor het eerst als fenomeen werd benoemd […] “

            Nu is de eerste de beste hit van Google niet altijd de meest betrouwbare bron, maar van een afstudeerscriptie mag je toch wel enige zorgvuldigheid verwachten (optimist als ik ben). Verder zoeken levert onder meer dit citaat op: “Door de aandacht in de media lijkt het wel of er steeds meer kinderen met ADHD zijn. Dit is niet waar. […]”. Dit stukje is afkomstig van www.teleac.nl/jota/aflevering.jsp?aflnr=38888, waar je terecht komt door een verwijzing vanaf www.knaw200.nl/Pages/DEF/495.html.

            Als je bedoelt dat ADHD recentelijk op elke druk kind wordt geplakt, dan ben ik het daar geheel mee eens. Maar in letterlijke zin is ADHD niets nieuws.

          • Bekkeninstabiliteit en ADHD
            Nu ongeveer 10 jaar geleden was bekkeninstabiliteit bij kraamvrouwen nogal in. Tegenwoordig hoor je er niets meer van… Het is gewoon verdwenen, als een tijdelijke mode. Dat komt doordat de diagnose bekkeninstabiliteit niemands kassa kon laten rinkelen, mede omdat kraamvrouwen toch al zwangerschapsverlof genoten.

            Die ‘aandoeningen’ bij kinderen echter, zoals ADHD, dyslexie en dyscalculie, dienen te veel belangen dan dat ze in de vergetelheid kunnen geraken. Ouders, scholen, hulpverleners en niet te vergeten de kinderen zelf spinnen er zo veel garen bij dat ze niet meer zullen verdwijnen.

            Ik heb hier al eerder gekscherend gepleit voor het invoeren van een D-O-M label dat onvoorwaardelijk toegang zou geven tot alle diploma’s. Moet je eens zien hoeveel mensen er ineens heel graag D-O-M zouden zijn!

          • Dyslexie?
            Er gebeuren merkwaardige zaken.
            – Ik herinner me dat op mijn school een dyslectische leerlinge betrapt werd met een miniscuul spiekbriefje
            – Afgelopen woensdag was een dyslectische leerling op een toets een half uur te vroeg klaar. Hij moest twee vragen minder maken vanwege zijn dyslexie. De rest van de klas werkte had het hele uur nodig

            Ik plaag dyslectische leerlingen op toetsen met de opmerking dat ze hun opgaven wel twee keer zo groot krijgen, maar dat ze hun antwoorden ook twee keer zo groot moeten opschrijven. Anders kunnen ze het niet nog eens rustig nalezen.

          • Dyslectische docent
            Ik plaag(de) leerlingen ook wel met dyslexie. Kregen ze een 5,6 dan zei ik: “Het is een 6,5 maar ik ben helaas dyslectisch. Dat staat als handicap op mijn diploma.” Het is trouwens opmerkelijk hoe goed leerlingen, als het om hun eigen cijfers gaat, kunnen rekenen, of ze dyslectisch zijn of niet;-).

  3. Rouvoet zet me aan het denken
    Tot hiertoe heb ik steeds gedacht dat onderwijs niet – meer – adequaat omgaat met gedragsproblemen. Bijvoorbeeld door de afbouw van speciaal onderwijs. En daarnaast dat onderwijsvernieuwingen, niveauverlaging, onverschiiligheid over kwaliteit e.d. onze leerlingen tekortdoen en zeer schadelijk is voor de samenleving.
    Rouvoet gaat verder: Hij zegt dat het onderwijs zelf gedragsproblemen zou kunnen veroorzaken: niet als incident , maar structureel. Hij pleit voor verder onderzoek.

    Zo had ik het nog niet echt gezien. Of zoiets waar zou kunnen zijn, toets ik ook aan wat ik zelf zie en meemaak. In die zin zet het me aan het denken, Want een aantal veranderingen in het gedrag en de houding bij de leerlingen met wie ik werk – waarvoor ik de oorzaak pleegde te leggen bij maatschappelijke ontwikkelingen, zonder ze heel precies te kunnen aanwijzen – zouden dus ook direct het gevolg kunnen zijn van wat er in het onderwijs, ook op mijn school dus in principe, gebeurt…. En deze verontrustende verklarinsgmogelijkheid lijkt – ook bij mij – op het eerste gezicht wat dingen die ik merk en zie beter te kunnen verklaren. Rouvoet zet me aan het denken…en ik sluit helemaal niet uit, dat hij geen ongelijk zou kunnen hebben! En als hij gelijk heeft, onderstreept dat – op een andereen keiharde, manier – nogmaals de onzin van gehanteerde, vaak verborgen, pedagogische uitgangspunten in de feitelijk gehanteerde onderwijsideologie. Dat pedagogiek niet waardevrij kan zijn, mag nooit betekenen dat we een waardeloze pedagogiek hanteren.

    • Ik denk wel eens als
      Ik denk wel eens als Rouvoet. Chaos in de maatschappij, Chaos in de sociale omgeving van de leerling. Chaos thuis. Chaos in de school. Chaos in de les. Chaos in de hoofdjes van de leerlingen.
      Voorbeeld: gymnasiumklas met 27 lln :1 autist, 1 ADHD-er, 2 psychiatrische gevallen, 1 jarenlang bij de psych vanwege een langjarig pestverleden, een met een vader met een veroordeling wegens het mishandelen van de moeder. Wat moet ik daarmee volgens de manager? Gewoon lesgeven! en een beetje rekening mee houden???? Extra aandacht? Meer tijd dan met naam en toenaam groeten, een aanmoediging en een vriendelijke blik heb ik niet.
      Ik voel mij te kort schieten, ook dat is werkdruk. Bovendien, ik ben maar een eenvoudige historica. Probeer ook een beetje mens voor ze te zijn….

      • Dat is al heel veel!
        Wat je doet, Historica.

        Ik herken het gevoel: je zou meer willen, maar kan niet. Je durft het te voelen: beperktheid en tekortschieten – zeg ik dan tegen mezelf – en dat maakt me soms heel strijdbaar en creatief. Zwakte is kracht. En die kracht geeft – bij momenten – de voldoening, waar ik het in een andere draad over had. Ik hoop maar dat je zoiets ook af en toe herkent!
        (Wat zou Marleen Barth hierover zeggen?)

        Maar een ding weet ik zeker van mijn directeur: die leerlingen en ik zullen hem worst wezen.

    • De gedachte is niet nieuw
      We hebben het op het forum vaak de vraag gesteld of dat Nieuwe Leren en de mindere structuur wel het juiste antwoord was op de maatschappelijke veranderingen.
      ALs leerlingen thuis aan hun lot overgelaten worden, moet je dan aansluiten bj die situatie en ze op school ook maar hun gang laten gaan (ze zijn gewend om zelf beslissingen te nemen).
      In antwoord op Leo’sd mantra dat WSNS we gmoet (en gelijk heeft hij) heb ik herhaaldelijk gezegd dat een andere aanpak van de basisscholen het aantal moeilijke kinderen sterk zou terugbrengen.
      Bereken maar het aantal mogelijke interacties uit als je met een groepje van 4 samenwerkt (6 1 op 1 interacties. Heb je een groepje van 5, dan zijn het er al 10. En dan ehb ik het nog niet over de interacties waarbij 2 kinderen zich met 3 andere bemoeien.
      Het aantal interacties in klassikaal onderwijs is veel lager: evenveel als er leerlingen zijn. Els van die kinderen kan contact maken met de leraar, maar onderlinge contacten worden in het model uitgesloten. Bij groepswerk worden onderlinge contacten juisr gepropageerd. Sociaal constructivisme: je moet met andere kinderen kletsen om iets te leren.

      Als ze thuis de hele dag gamen, moet dat dan ook op school ook?

      De school is dat wellicht geen oorzaak van slecht gedrag van kinderen, maar het faciliteert het wel. Dat heet bij ons onderwijs. De BON uitgangspunten maken het voor iedereen makkelijker en duidelijker.

      We hebben de vragen vaak aan de orde gesteld. Rouvoet lijkt het eens te zijn met onze standpunten.

  4. Rouvoet wordt geprostitueerd en niets anders ……………..
    Rouvoet heeft een nieuwe post gekregen als dank voor de steun aan dit laatste kabinet Balkenende.

    Eigenlijk heeft hij niets te vertellen, maar als je een kind een snoepje geeft is het kind al snel tevreden “Een kinderhand is snel gevuld” en Rouvoet is ook tevreden met bijna niets !!

    Wij blijven nog wel even met Rouvoet in onze maag zitten, het huidige kabinet staat in de peilingen op ongeveer 20 zetels verlies, dus het kabinet laten vallen doen ze niet, dus Plasterk blijft ook wel tot het einde van de rit, samen met Rouvoet !!

Reacties zijn gesloten.