Ze bekijken het maar….

Ze bekijken het maar,
Ik ben het zat. Om de 10 weken een ander “gatenkaas” rooster. Competentiegerichte onzin-uitkramende managers. Maar ik heb de oplossing gevonden. Als ik echt nog les wil geven zoals ik denk dat het hoort moest ik er wat op verzinnen. In plaats van op 1 school 20 uur les te geven, ga ik op 2 scholen 10 uur geven. Wiskunde en Natuurkunde. Staan de managers om te springen.
Scholen dicht bij elkaar in de buurt, 4 dagen les. 2 dagen op de ene school en 2 dagen op de andere school. Geen tijd voor vergaderingen, studiedagen, bijeenkomsten en meer van dat soort tijdvullend oneigelijk gebruik van de leerling zijn leertijd. Net tijd te kort om mentor of wat dan ook te zijn “die andere school, begrijpt u meneer de manager, dat is mijn tweede werkgever”. Genoeg tijd om lessen goed voor te bereiden en de leerling dat te geven wat ze nodig hebben. En als het hun niet zint. Scholen genoeg die smeken om een docent wiskunde, natuurkunde. Ze bekijken het maar,….

3 Reacties

  1. Dit gaat niet lukken…
    Heb je een opleiding gevolgd op het gebied van wiskunde of natuurkunde jeronimoon? Als dat zo is dan kom je tegenwoordig niet meer in aanmerking voor het leraarschap in 1 van die vakken. Scholen hebben liever geen leraar die verstand heeft van het vak dat hij geeft (zeker niet als het wiskunde of natuurkunde betreft).

    Mocht je echter sociologie gedaan hebben (of de PABO!), dan maak je een goede kans om het bovenstaande voor elkaar te krijgen.

    • genoeg!
      Beste Jeronimoon,
      Je hebt mijn sympathie: ook ik loop al weken als een geknakt vogeltje door de school. Een vreselijk rooster, leerlingen die bij het minste geringste protesteren maar niet de tijd nemen, zich op de schooltaak te richten, steeds meer taken die ‘bij je lesgevende taak horen’… het wordt je weleens teveel. Sterkte! En succes met je ‘snode’ plan.

      • Niet de leerlingen
        Nee het zijn niet de leerlingen die het werk bealstend maken. Ik ben zelf docent scheikunde/wiskunde/informatica, maar geef scheikunde/natuurkunde en doe dat al sinds 1985 met veel plezier. Waarom, omdat die kids mij juist de kick geven, de nodige energie. Het management en de zeurende en onbetrouwbare collegae het vele lange en onzinnige vergaderen dat maakt het zo vermoeiend. Ik heb de afgelopen 16 dagen al 125 uur aan school besteed.Ja dat is bijna 8 uur per dag inclusief de weekenden. Maar het snode plan lijkt mij best uitvoerbaar. Zouden we allemaal moeten doen laat eens zien hoe het management dat opvangt. Kunnen ze zelf ook eens de exacte vakken gaan geven zoals ze laatst met wiskunde hebben gedaan (gegeven door twee managers, één afkomstig uit het basisonderwijs en de ander docente nederlands) omdat een collega al na een maand vertrok en dat terwijl we een bevoegd docent hebben die best meer uren wil geven. Wanneer komt er een school volgens het BON-principe, ik ga alvast op de stoep liggen om er te solliciteren. Wie volgt?

Reacties zijn gesloten.