Wanneer gaan we af van het systeem van de vaste vakantieperiodes in het onderwijs? Dit systeem dat ooit bedacht is om de oogst in de zomer binnen te halen (met behulp van kinderarbeid) is nu toch echt wel toe aan vervanging. Het zou de files in 1 keer oplossen, omdat gemiddeld elke week 10% van de Nederlanders op vakantie zou zijn en de geleerden zijn het er over eens dat er dan vrijwel geen files zouden zijn. Wat een feest ook om minder dan de helft te betalen voor een huisje of hotel!
Dan moet er ook een individueel leerplan komen per leerling, de voortgang van leerlingen loopt niet meer gelijk. Dat zou inhouden dat leerlingen in hun eigen tempo kunnen werken en achterstanden indivueel kunnen worden bijgespijkerd. Zouden we dan ook van die antieke boeken af kunnen (wel eens afgevraagd waarom er nog steeds zo weinig audiovisueel lesmateriaal is?) en naar onderwijs per computer gaan met leuke voorbeelden, filmpjes en annimaties?
Zullen we stoppen met een heel land te gijzelen met onze -unieke- arbeidsvoorwaarden en onze antieke lesmethoden? Zullen we gewoon de 21ste eeuw instappen en onze leerlingen echt serieus nemen door ze competenties aan te leren waar ze straks echt wat aan hebben?
Ik ben benieuwd wie de handschoen durft op te pakken!
Reacties zijn gesloten.
Leuke persiflage
Maar hij had wel wat scherper mogen worden geformuleerd, met nog iets meer humor, deze persiflage op de mening van een vooruitstrevende, bijdetijdse, commentator die eindelijk van de boeken af wil. Want welk kind leest nog een boek? Dat hoort echt niet meer bij de belevingswereld.
Met deze opmerkingen ben je
Met deze opmerkingen ben je bij BON aan het verkeerde adres. Wat jij noemt is precies wat BON niet wil. Maar vrijheid blijheid hoor: van mij mag je een school oprichten zonder vakantieperiodes en `antieke boeken'.
Weet je wat?
Ook niet meer van deze tijd is? Treinen, bestaan ook al een tijdje, afschaffen die handel. Doe trouwens maar het hele openbaar vervoer afschaffen, is nog iets van de tijd van massavervoer, van gepeupel als sardientjes opgepropt in een wagon. En bioscopen, ook zoiets ouderwets. Iedereen kan individueel zelf bepalen wat hij wil zien op zijn computer en kan het ook eerst gewoon stelen, ho nee dat heet downloaden voor niets. EN rekenmachines, ook afschaffen, als ik mij niet vergis is de eerste ontwikkeld door Leibniz en dan hebben we het toch al snel over de 18e-19e eeuw, oei dat is pas ouderwets, afschaffen die zakjappen. En dat onderwijs is op zichzelf ook al zo oud als de straat, doe maar weg, ouderwets, geef een kind op zijn zesde verjaardag een i-padje en het komt er wel, of niet, maar dat kan ook geen kwaad want het wordt ook zowat de tijd om de mens op te heffen, die bestaat ook al een tijdje.
Een zaal.
Een zaal.
Een man achter ene microfoon.
Een zaal vol mensen zittend in slagorde. Allemaal tegelijk luisterend naar de spreker.
Aanvang voor iedereen gelijk: 20.00 uur (de oogst is binnen en de koeien zijn gemolken).
Wat ontstellend ouderwets!
Helemaal niet 21-ste eeuw.
Waarom mag iedereen niet zelf bepalen wanneer hij de zaal wil binnenkomen?
Waarom nog allemaal tegelijk luisteren?
Zet de preek gewoon op internet: kan iedereeen helemaal zelf bepalen wanneer hij/zij de lezing tot zich wil nemen.
Want het kenmerk van de 21-ste eeuw schijnt enorme individuele zelfzucht en individuele gemakzucht te zijn.
Hiep hiep hoera.
Als zesjarige….
Als zesjarige op weg naar school had ik al verzonnen dat de school was uitgevonden om kinderen van de straat te houden. Toch ontkom je er niet aan een school met in een lokaal samengepropte leerlingen als ouderwets te ervaren.
Mijn vrouw en ik zeiden vandaag nog tegen elkaar dat onze kleinkinderen waarschijnlijk met een soort iPadje op zouden groeien.
Want natuurlijk zitten we met een ouderwets systeem dat tijdgebonden is. Het is dus niet moeilijk te verzinnen dat alles in de toekomst anders zal zijn. Daar hoort het onderwijs ook bij.
de oogst
Ik vind dat “achterhaald uit de tijd dat we nog een agrarische samenleving waren”-argument altijd zo grappig. Alsof we hopeloos achterlopen op de rest van de wereld, terwijl heel Europa een vaste zomervakantie heeft, vrijwel overal langer dan hier.
Ik geloof wel dat het met flexibele schoolvakanties mogelijk is onderwijs van goede kwaliteit te bieden, maar met het huidige aantal leerlingen dat een Nederlandse leraar onder z’n hoede heeft is dat gedoemd te mislukken. Als we willen moderniseren zouden we eens kunnen beginnen bij de klassengrootte en het aantal lesuren per leraar.
Wat een geweldig plan!
Wat een geweldig plan!
Maandag ochtend. Mijn zoon, 6 jaar oud, belt me op mijn werk op.”papa, ik ga later, ik heb mijn chocolademelk gemorst”. Uiteindelijk komt hij, zo lees ik in Magister 7.0, rond half elf inklokken op het centrale computersysteem om zijn dagelijkse ’taakjes’ op te halen. Ik zie gelijk dat hij zijn laatste opdracht van afgelopen dag pas om half tien ’s avonds heeft gemaakt… Dat was vast zijn grote zus. Helaas kan Magister dat niet controleren. Zijn grote zus, ach, wat moet ik daar van zeggen? Ze kan al een aardige tekening maken in DrawSomething, maar dan moet moeder-lief wel telkens even voorlezen wat ze moet tekenen. Want lezen is problematisch. Ze heeft van de online RT-er een hele lijst van hulp-sites gekregen, maar tot mijn grote verbazing bleek dat het overgrote deel van die sites niet meer bestonden, niet meer up-to-date waren of vol reclame zaten. Moet ik nog even over mailen… Kan ik gelijk vragen hoe het met de dyscalculie zit van dochterlief. Ze heeft nog steeds moeite met de tafels terwijl ze niet dom is. Ze hebben haar afgelopen week op school (het was een contact-dag) weer ’teruggetoetst’ naar de mijlpalen, en daaruit blijkt dat ze het niveau van M4 heeft. Ach, wat geeft het, ze heeft een nieuw Kurzweil speeltje dat nu ook rekenproblemen gaat oplossen. Stond in de reclamefolder.
Ondertussen krijg ik een mailtje van mijn hond die via het ipad 6.2 laat weten dat we een probleem hebben; het vakantieadres heeft geen internetverbinding….
En die irritante computer doet ook weer gek. Ik moet mijn licenties vernieuwen, staat hier. Ik heb al met de school gemaild (bellen had geen zin, de telefoniste en conciërge zijn toevallig al op vakantie) dat ik best wel thuis les wil geven met mijn computersysteem, maar ik wordt moe van alle kosten voor licenties. En die ‘leuke filmpjes’ vol reclame (anders is het helemaal niet meer te betalen) blijven telkens hangen…
Niet dat het in het schoolgebouw beter is. Laatst, op de contactdag, de juf stond weer eens te rommelen met dat digitale bord. De batterij van de pen was op, zo hoorde ik later. En toen ze uiteindelijk natuurkunde gaf, liet ze zomaar iets in het echt zien, niet eens een filmpje! Dat was pas gek, zeg. Dat ze dat filmpje stond na te doen. Daar was tenminste nog een gaaf muziekje bij te horen…
Tja. Toekomst wil je niet tegenhouden, toch?
Overigens, los van mijn
Overigens, los van mijn vorige reactie… Welke competenties wil idobbelaar dan graag zien? IT gerelateerde competenties? Of zullen we in het PO dan toch maar weer beginnen met zoiets ordinairs als frontaal-klassikaal ‘maar, roos, vis’, getallen leren ordenen, sociaal groepsgedrag? Of zullen we dat ook met leuke, kekke filmpjes proberen op te lossen? Terwijl je lekker op vakantie bent?
Erg ondoordacht plan van
Erg ondoordacht plan van dobbelaar. Om meer dan een reden zelfs.
Nu al strekt de vakantieperiode zich door vakantiespreiding uit over een periode van 10 weken. Het huidige beleid van inkorten van vakanties maakt dezer periode zeker niet langer, eerder juist korter. Vrij opneembare vakanties geven op dit punt dus geen verbetering, maar brengen wel nieuwe nadelen met zich mee.
Iedere leraar weet dat het niet erg efficiënt lesgeven is wanneer leerlingen bij toerbeurt afwezig zijn en langdurig een steeds wisselend deel van de klas afwezig is. Wordt de periode waarin leerlingen (en hun ouders) hun vakantie kunnen opnemen verruimd tot meer dan 10 weken, dan wordt dit nadeel navenant groter. Om nog niet te spreken over het afnemen van toetsen.
Intussen moeten de leraren in die periode ook met vakantie, moeten dus een paar weken vervangen worden met alle organisatorische problemen van dien. Elke week een ander rooster, om wat te noemen.
Er komen meer lesweken, dus er zijn meer leraren nodig, die er niet zijn evenmin als het geld dat daarvoor nodig is. Dus meer kosten, slechtere kwaliteit, en een lager rendement.
En tenslotte: alle pogingen om de leraar te vervangen door de computer zijn mislukt. Een computer is niets meer of minder dan een hulpmiddel dat soms best nuttig is, maar soms ook slechts leidt tot meer afleiding. Daarbij wordt de tijdsinvestering die nodig is voor zinvolle ict-toepassingen stelselmatig onderschat.
Kortom, het zou een extra bijdrage zijn aan de negatieve spiraal omlaag waarin het onderwijs zich sinds enkele tientallen jaren bevindt.
Grap
Het is aannemelijk dat mijnheer Dobbelaar ons een grap presenteerde. Zowel de voorstellen als de cliché-matige argumentaties kunnen niet serieus bedoeld zijn.
Er valt geen parodie te maken
Er valt geen parodie te maken van onderwijsvernieuwlersspeak. Net zoals er geen parodie te maken valt van andere extremistische opvattingen. Dit staat bekend als Poe's law.
Stel je voor dat leerlingen
Stel je voor dat leerlingen op elk willekeurig moment in het jaar 4 weken vakantie opnemen. Dat betekent dat zij bij terugkomst 4 weken lesstof moeten inhalen. Dat gaat een onwerkbare situatie opleveren die ontaardt in een ‘elk op eigen niveau’ aanmodderen met een computer. Overgangen tussen leerjaren verdwijnen daarmee ook: de basisschool wordt een langdurige, niet te overziene brij van werkzaamheden, met willekeurige in- en uitloop, waarbij men hoopt dat er intussen nog wat opgestoken wordt.
Het voorstel zal vooral weer ten koste gaan van de zwakkere leerling, maar zeer waarschijnlijk ook ten koste van de gemiddelde leerling.