Wat hadden we niet.

Wat zijn we ‘verrijkt’.

Wie in de zeventiger jaren begon te werken in het lager onderwijs, moest veel ‘rijkdommen’ ontberen waar het huidige basisonderwijs intussen wel van mag ‘genieten’. We deden het zonder:
– Handelingsplannen
– Zorgplannen
– Strategische beleidsplannen
– Taakverdelingsbeleidsplannen
– Kwaliteitsplannen
– Functioneringsgesprekken
– POP’s e PAP’s
– Maatjeswerk, coaches en intervisie
– Dure verhalen over ‘visie’ en ‘missie’
– Interne Begeleiders
– Preventieve Ambulante Begeleiders
– Zorgadviesteams
– Een Permanente Commissie Leerlingenzorg
– Een Samenwerkingsverband WSNS
– Zelfstandig Werken als ideale didactische vorm
– Adaptief onderwijs als ideaal
– Schoolbegeleidingsdiensten
– Schoolwerkplannen
– Beoordelingsformulieren
– Bedrijfshulpverleners
– Medezeggenschapsraden
– Leerlingachtervolgsystemen,

om maar wat te noemen.
Toch slaagden die leerkrachten erin om kwalitatief goed onderwijs te geven in grote klassen, waarbij de onderwijzer(es) verschoond bleef van alle papieren rompslomp en het vergadercircuit dat het gevolg is van alle bovenstaande ‘hulpmiddelen’.
Gezien de huidige staat van het niveau van het basisonderwijs, kan ik alleen maar concluderen dat al die extra’s die de scholen kregen opgedrongen, contraproductief hebben gewerkt.
De belasting werd groter, maar de opbrengst werd minder.
Vandaar dat ik over humbug spreek als ik al die opgeblazen teksten lees die het moderne onderwijs schijnen te moeten vergezellen. Het is erg jammer dat het zo gelopen is.

4 Reacties

  1. Wat we wel hebben gekregen,
    zijn steeds meer kinderen die speciaal onderwijs nodig hadden/hebben. En dat kregen/krijgen ze niet. Wegens bezuinigen moesten/moeten die kinderen opgevangen worden binnen het reguliere basisonderwijs. Zonder de juiste voorwaarden. De gevolgen daarvan (de laatste 10/15 jaar) zijn de redenen van de zaken, waarmee we “verrijkt”zijn.
    E.e.a. is nog best te redden. Schaf WSNS en passend onderwijs af. Kost wel iets, maar je krijgt ook iets.

    • Ik ken iemand goed die in
      Ik ken iemand goed die in het speciaal onderwijs werkt, volgens haar was het inderdaad de intentie om te bezuinigen op het speciaal onderwijs maar bleek dit niet te lukken aangezien kinderen t.g.v. dat P.G.B. bij het minst of het geringste een labeltje kregen.
      Zitten nu veel normale kinderen met een labeltje in het gewone onderwijs of, erger, zitten sommige leerlingen die in het gewone onderwijs thuishoren t.g.v. dat label alsnog in het speciaal onderwijs terwijl anderen die in het speciaal onderwijs thuishoren juist in het gewone onderwijs zitten. Zeg het maar.
      Ik ga er in ieder geval van uit dat het relatieve aantal ´speciale` kinderen niet is toegenomen. Hooguit zijn meer kinderen lastig aangezien de leraren niet meer de R’s respecteren.

    • Zou het lagere
      Zou het lagere opleidingsnvieau (PABO nu vs. kweekschool vroeger) niet eveneens een van de factoren zijn die hier verantwoordelijk voor is?

  2. Meer speciale kinderen
    Als je gaat zoeken naar de redenen voor méér speciale kinderen, denk ik aan:

    – door kunstmatige bevruchtingen groter risico op handicaps
    – idem door ook zéér vroeg geborenen te redden

    Verder ook nog door:
    – Het ontbreken van Rust en Regelmaat in klassen, het voortdurende babbelen, heen-en-weer-lopen en ‘samenwerken’ waardoor drukke kinderen nog drukker worden.
    – Meer gogen die kunnen diagnostiseren en dat ook doen, ook: meer kennis van mogelijke afwijkingen in bv het autistisch spectrum (vroeger was je dan alleen een beetje ‘apart’ en draaide verder gewoon mee.
    – Kleinere gezinnen, méér aandacht voor het individu. Kinderen mogen alleen minder gelukt zijn als er een label aan hangt en er dus een reden is voor minder succes
    – De illusie dat iedereen alles moet kunnen worden als ze maar lang genoeg op school blijven.
    – De minachting voor technische vakken, waardoor ook kinderen die hiervoor heel geschikt zouden zijn liever een beroep met schone handen kiezen. Dit hangt trouwens ook samen met de tamelijk miserabele salarissen en arbeidsomstandigheden die horen bij deze technische vakken. Nog steeds vindt men (ook hier op dit forum) dat een hogere opleiding recht geeft op een hoger loon.

Reacties zijn gesloten.