Op de site van de SP lees ik dat Jasper van Dijk in het debat over het onderwijsbestuur het voorstel zal doen om de raden van toezicht af te schaffen.
‘Het bestuursmodel van het onderwijs is mislukt. Raden van Toezicht houden geen toezicht waardoor schoolbestuurders almachtig zijn. De medezeggenschapsraad dient de taken van de Raad van Toezicht over te nemen. Want daarin zitten de echte experts van het onderwijs: leraren, studenten en ouders.’
Aldus Jasper. Dat raden van toezicht geen toezicht houden is volkomen juist en het idee om ondernemingsraden die taak te laten overnemen is interessant , Zelf ben ik ervoor dat alle scholen in principe georganiseerd zijn naar het model van een lerarencoöperatie. Dat wil zeggen dat de leraren het onderwijs en het beheer geheel zelf in handen nemen.
Helemaal mee eens. Ik kan ook
Helemaal mee eens. Ik kan ook niet uitleggen waarom ik wél middels verkiezingen mijn invloed mag uitoefenen op hoe mijn gemeente, provincie, land en unie bestuurd worden, maar dat ik op de school waar ik werk geen enkele wezenlijke invloed op het beleid heb. Er gaan in zoveel organisaties dingen mis omdat de werkvloer te weinig invloed heeft. Terwijl juist de werkvloer meer dan enige andere belanghebbende gericht is op de lange termijn. Zolang er gewoon vaste arbeidscontracten blijven natuurlijk, want anders gaat ook dat eraan.
Jasper for president!
Jasper for president!
Als ouder wil ik invloed
Als ouder wil ik invloed kunnen uitoefenen over de inhoud, het karakter en het niveau van de lesstof alsmede de hoofdlesmethode (een leraar moet beslist veel eigen ruimte krijgen). Of dat mogelijk moet worden doordat er voldoende diverse van de overheid onafhakelijke scholen komen zodat ik voor mijn kind het gewenste schooltype kan kiezen of doordat een medezeggenschapsraad bij 2/3-de meerdeheid van de ouder(vertegenwoordiger)s ingrijpende verandereingen kan doorvoeren weet ik nog niet.
Twee voorbeelden van het karakter van lesstof: Frans en Duits met accent op grammatica en vertalen en echte wiskunde in plaats van Freudentalse wiskunde.
Science Guide, 24 april:
Science Guide, 24 april:
“In het debat met de Tweede Kamer over de governance in het onderwijs zette de minister heel wat punten op de i. Voorstellen van verschillende fracties die zij onvoldoende doordacht vond, kregen ondubbelzinnig nul op het rekest. “Ik ben het dus ook echt niet eens met de heer Van Dijk dat een moreel kompas een holle frase is. Als dat zo zou zijn, dan zeg ik dat zijn uitlatingen dat ook zijn, dat er geen Raad van Toezicht meer nodig is.
Beetje een Jij-bak. Niet erg sterk.
De medezeggenschapsraad op
De medezeggenschapsraad op de scholen de rol te laten overnemen van de raden van toezicht is in principe een grot stap in de goede richting van beter onderwijs. Maar dan moeten de medezeggenschapsraden daar wel aanpassingen voor ondergaan. Ze moeten in de eerste plaats kunnen afdwingen op tijd en correct door het schoolbestuur te worden ingelicht. De verkiezingen van de afgevaardigden van de geledingen moeten zo ingericht worden dat haar samenstelling een goede afspiegeling oplevert van de meningen in die geleding. Dat houdt in dat bij de verkiezing voor een geleding met kieslijsten (partijen) moet worden gewerkt. Als een geleding voor elke schooltype een afgevaardigde heeft worden representatieve keuzes de gehele geleding betreffend moeilijker te garanderen. Volwaardig meebeslissen van leraren ouders en studenten ,wat Jasper van Dijk noemt, zou moeten worden toegelicht.
Ik vergeleek de toekomstige MRraad met een parlement. Het schoolbestuur zou dan een soort regering zijn of beter beschreven een raad van koningen in een verlichte monarchie. De schoolbesturen zijn door coöptatie samengesteld en vertegenwoordigen niemand. Het zou voor de hand liggen dat de schoolbestuurderen door de MR gekozen worden en daaraan, zoals in een demokratie ministers aan het parlement, verantwoording schuldig zijn