Vandaag de resultatenfraude in het HBO, morgen de resultatenfraude in het VO!

Nu dan eindelijk de waarheid boven water komt over het bedrog en het non-opleiden van studenten in het HBO is het ook tijd om te praten over het cijfer-en normeringsbedrog in het VO. Hoeveel collega’s gingen U al voor in de gang naar directie om lage (school)examenresultaten te verantwoorden nota bene, alsof U als vakdocent maar wat aanklooit en na overleg dan maar AAN TE PASSEN???? Ik kan niet wachten!

10 Reacties

  1. Fraude of arrogantie
    Deze beschuldiging aan het adres van het hbo klinkt zeer ernstig, dit is niets meer en minder dan valsheid in geschriften. Zelf schat ik in dat het wel voorkomt maar niet heel vaak. In mijn omgeving komt vrijstelling veel meer voor als oplossing voor het niet beschikken over een docent. Hoe echter te denken over het geven van een cijfer waar wel iets voor gedaan is maar niet voldoende. Denk hierbij aan afstudeeronderzoeken. Hoe vaak komt het niet voor dat de student feitelijk een 4 zou verdienen maar hij er toch een 6 voor krijgt. Dit gebeurt heel bewust want de student zal nooit tot beter in staat zijn en wegsturen zonder diploma, wat eigenlijk wel zou moeten, is veel te duur. De docent is er toe bereid omdat hij er geen uren meer voor krijgt. Of het cijfer laten bepalen door een volstrekt ondeskundige( vooral bij projecten) of het vervangen van de externe deskundige door een collega(directeur) om de zaak binnenskamers te houden, bij probleemstudenten. Denk ook aan al die kunstmatige cijfer verhogingen om de studenten gemotiveerd te houden. Denk ook aan het plaatsen van andere data op examenpapieren om zodoende nog subsidie te krijgen. Maar denk ook aan het afspreken van een ontslagprocedure waar naar de rechter toe papieren gaan die een heel ander beeld geven dan wat er feitelijk speelt om zodoende een conflict uit de weg te gaan.
    Zo kan ik lang doorgaan en ja Heertje heeft gelijk, ze vertonen de kenmerken van een criminele organisatie.
    Maar het zijn geen criminelen in de traditionele zin het is veel meer een elite gedrag. De onderwijsbestuurders zien zichzelf veel meer als staande boven de regels, het is pure arrogantie.
    Corgi

    • Bij ons wordt er niet gecoördineerd
      getoets en staat het de docent vrij eigen so’s af te nemen. Daar kun je natuurlijk lekker mee schuiven. Als ik zie dat er in de derde klassen vmbo-t leerlingen zitten, waarvan veel collega’s al twee jaar hardop constateren dat ze niet begrijpen wat deze leerlingen nog op onze school doen (we hebben geen lagere niveau’s van het vmbo), dan kan het niet anders dan dat er niet voldoende strak aan normering van toetsen wordt vastgehouden.

      • Coördineren
        Erg uitkijken met gecoördineerd toetsen. Voor je het weet schrijft de schoolleiding je precies voor wat en hoe je moet toetsen en hoe je dat moet wegen. Bovendien zullen ze dan ook willen vertellen hoe je de toetsen moet voorbereiden in de lessen, dus hoe je les moet geven. De eenheid van toetsen wordt dan wel een managers-eenheid.
        Het moet toch voldoende zijn om 1x per kwartaal gecoördineerd te toetsen? Iedereen weet dan waar de klas staat. Als iemand het nodig vindt om een so te geven om het cijfer op te krikken, dan moet je er van uitgaan dat die docent=professional daar een goede reden voor heeft. Vraag het anders.

    • Een 6 voor een afstudeerwerk
      Een 6 voor een afstudeerwerk is toch eigenlijk een blamage, dat weet iedereen. Ik had vroeger als promovendus een afstudeerder, die (uiteindelijk) met zijn afstudeerwerk kwam, ik was toen al weg. Het werk is beoordeeld door een vaste medewerker en mijzelf. Ik vond het geen voldoende, de vaste medewerker zei: “Wat voor schade berokkent hij de universiteit als hij zijn doctoraal examen haalt ? En wat voor schade berokkenen we hem als we hem afwijzen ?” Wijze woorden.
      Maar het moet natuurlijk geen schering en inslag worden en dat is het in mijn omgeving ook nooit geweest. De afgestudeerde zit er maar mee bij zijn sollicitaties. En de werkgevers weten het echt wel.

  2. Dat is al jaren aan de gang
    Mij werd al jaren geleden expliciet door de schooldirecteur gevraagd of ik ‘creatief wilde omgaan’ met de eindtermen. Ik zweer het u, die woorden werden gebruikt.
    Nu ben ik iemand wiens maag zich toch al spontaan omdraait bij uitdrukkingen als ‘creatief’ en ‘omgaan met’, dus ik vroeg toen maar wat hij bedoelde, en of dat inhield dat mij op dat moment werd verzocht het niveau te laten zakken. Nee, nee, dát werd niet bedoeld. Wat er wél bedoeld werd is nooit duidelijk geworden.
    Het beleid van onze directie is er in elk geval op gericht het niveau zo snel en zo grondig mogelijk te verlagen.

    • Ik deel de ervaringen van
      Ik deel de ervaringen van Stevin en Fritzi. En daarbij ook nog niet een reglementair verlopen CSE. Ik heb hier eerder op de site verslag van gedaan.
      School moet overleven door leerlingen binnen te houden. Ouders en leerlingen worden ‘gelukkig’ gemaakt met een diploma met steeds minder waarde….

Reacties zijn gesloten.