Waarde collegae,
Momenteel geef ik les in de bovenbouw van het VO, ben eerstegraads bevoegd en heb schaal LD. Niets te mopperen dus, temeer als je meeneemt dat ik momenteel in de Cariben werkzaam ben. In Nederland heb ik ook een tijdje op freelance-basis lesgegeven aan een particulier HBO, dat vond ik erg leuk om te doen.
Als ik momenteel vacatures van HBO-instellingen bekijk zie ik dat er nergens hoger dan schaal 11 aangeboden wordt (komt toch grosso modo overeen met LC in het VO). Het lijkt voor mij dus te lonen om gewoon lekker in het VO te blijven en niet hogerop te willen omdat je dan een dief bent van je eigen portemonnee. Klopt dit? Wat vinden we hiervan?
Het lijkt mij toch dat docenten met veel vakkennis uiteindelijk ook aan het HBO moeten kunen lesgeven (bijvoorbeeld aan de lerarenopleidingen).
Enkele bekenden van me
Enkele bekenden van me stapten over van VO naar HBO. Mij is niet bekend wat ze daar verdienen, wel geven ze aan dat ze wekelijks minder lessen geven dan ze in het VO deden en ook minder ‘randtaken’ hebben, waardoor ze zich meer kunnen richten op het lesgeven zelf.
Sinds Inholland is de hoeveelheid papierwerk wel toegenomen, omdat HBO’s zich op allerlei manieren willen indekken om te voorkomen dat ze op soortgelijke wijze in het nieuws komen. En ook op het HBO werken docenten in de praktijk meer uren dan ze betaald krijgen. Plus dat er nogal eens wat druk op docenten wordt gelegd door studenten of hun ouders die een voldoende willen zien omdat de studieschuld anders te hoog oploopt.
Dus ideaal is het er niet, maar ik heb de indruk dat het HBO in elk geval om de redenen “meer bezig kunnen zijn met de kerntaak” en “meer tijd hebben voor de kerntaak” aantrekkelijker is dan het VO, ook als het salaris niet hoger is. Ik heb iig meerdere mensen van VO naar HBO zien gaan en het omgekeerde nooit meegemaakt. Nadeel van HBO is wel weer: minder snel een vast contract dan in het VO.
Vakkenis? Zó achterhaald.
Vakkenis? Zó achterhaald. Eerstegraads leraren opgeleid in tweedegraads instituten dat wordt het helemaal.
Domeinen, afgebakend met hekken, met op kennis jagende kinderen; daar gaat het om.
Beetje kootsen, beetje meeleven, beetje iepadden, meer is niet nodig voor het "vak" van "onderwijzer".