Een moment leek het alsof het interpellatiedebat over onderwijstijd niet zou doorgaan. En dat met de architekt van het plan op de tribune! Loos alarm. Even later snelde de Jasper van Dijk buiten adem naar binnen, richting spreekgestoelte en opende met:
Voorzitter. De nieuwe 1000-urennorm is zeer omstreden. Het is maar zeer de vraag of deze in overeenstemming is met de bekostiging. Het is niet aangetoond dat een inkorting van de zomervakantie iets bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs. Ook het draagvlak voor het voorstel is gebrekkig. Leraren, rectoren en scholenbesturen leveren forse kritiek. Vandaar de volgen twee moties:
De Kamer, gehoord de beraadslaging,
van mening dat de nieuwe 1000-urennorm gebrekkig draagvlak heeft in het onderwijs;
van mening dat de nieuwe definitie van onderwijstijd ruimte openlaat voor zogenaamde ophokuren;
van mening dat de 1000-urennorm niet voldoende wordt bekostigd;
verzoekt de regering een nieuw voorstel voor onderwijstijd te maken waarin rekening wordt gehouden met genoemde bezwaren;
en gaat over tot de orde van de dag. [31289 nr 60]
De Kamer gehoord de beraadslaging,
Overwegende dat de regering de zomervakantie voor leerlingen met een week wil inkorten opdat leraren vijf extra dagen krijgen voor lesgebonden taken;
van mening dat vijf lesvrije dagen niets toevoegen aan de kwaliteit van het onderwijs;
verzoekt de regering af te zien van van een voorstel om de zomervakantie met een week in te korten,
en gaat over tot de orde van de dag. [31289 nr. 61]
Forse kritiek op de rapportenschrijver! Maar mevrouw Dezentje snelt de VVD-coryfee te hulp:
Onderwijstijd kent een mooie geschiedenis eerst was er te weinig, toen teveel les en zo kunnen we nog even doorgaan. En er was uiteindelijk een heel slagveld van een urennorm. Nou, waar het ons om te doen was, was de kwaliteit van onderwijs. En na alle commotie heeft de politiek goed geluisterd en is met maatregelen gekomen. Er ligt een goed rapport, zeer doordacht. Terecht integraal overgenomen. En een van de grote winstpunten van dit rapport en uiteindelijk ook de uitvoering straks daarvan is toch wel dat de ouders een veel betere positie hebben gekregen. Jammer blijf ik vinden dat de maatschappelijke stage onder zo’n fenomeen als onderwijstijd komt. Maar goed. Daar krijg ik verder de handen niet voor op elkaar hier in deze Kamer.
Nou toch wel. Had ik dan toch maar een motie gemaakt. Maar nog geen meerderheid zie ik al. Wel in de peilingen bijna. Maar niet in het reeel.
Ik zeg ook nog maar even naar GL: de bekostiging, daar zeg ik van: in het rapport is toch heel duidelijk sprake geweest van dat het meer een organisatorisch probleem was dan een bekostigingsprobleem. Scholen hadden wel het geld maar hebben het alleen niet uitgegeven aan extra leerkrachten.
Wat de VVD betreft: geen behoefte aan extra onderzoek. Zeker geen behoefte aan een nep rapport van de SP, die in de publiciteit brengt dat het merendeel van de docenten er tegen is. Maar uit eigen rapport blijkt dat 71% ervoor is. Dat wil ik ook nog maar even gezegd hebben. Daar ben ik al helemaal niet op gesteld. Waar wij wel behoefte hebben is aan dat de kwaliteit van het onderwijs en vooral nu eindelijk wel eens rust in de tent.
Waar die 71% voorstanders vandaan komen blijft een raadsel, ook voor Google en Bingo. Maar dat zal staatssecretaris van Bijsterveldt worst wezen. De beide moties zullen dinsdag sneuvelen.
Tot 1991 is onderwijstijd nooit een thema geweest in ons praathuis. Dat veranderde toen Wallage in zijn nota profiel van de tweede fase voor het voortgezet onderwijs de SLU lanceerde. De eerste uitwerkingen van het slagveld onderwijstijd in Tweede Fase Scharnier tussen basisvorming en hoger onderwijs.
De commissie Cornielje zorgt nu, met hulp van de staatssecretaris, voor een nieuw element:
de flexibele zomervakantie met de variable vakantiespreiding. Een unicum voor Europa!
Niet nieuw: de roostervrije dagen. Dat werd al eerder geprobeerd door Ritzen…
Op 10 december 1991 (38e vergadering) diende mevrouw Netelenbos (PvdA) de volgende motie in tegen plannen van min. Ritzen:
De Kamer, gehoord de beraadslaging,
kennis genomen hebbend van het voornemen een experiment te starten met snipperdagen voor leerlingen in het onderwijs;
van mening, dat er zwaarwegende onderwijskundige, didactische en pedagogische bezwaren tegen dit voornemen bestaan;
verzoekt de regering af te zien van het doen experimenteren met snipperdagen in het onderwijs,
en gaat over tot de orde van de dag.
De motie [22300 VIII nr 49] werd een week later met brede instemming aangenomen want de Kamer vond dat toen geen goed idee.
En de OH-uren waar het allemaal om begonnen was? Die blijven natuurlijk.
Van Bijsterveldt, na ontraden van de zoveelste oppositiemotie:
…En dat zit hem in het feit dat wij de scholen de ruimte geven om met dat aantal uren hun lespakket vorm en inhoud te geven. En dat kunnen eh natuurlijk en dat zullen ook heel veel laat ik maar zeggen frontale lesssen zijn, van de traditionele wijze en daar zullen ook steeds meer schat ik in andere manieren van kennisoverdracht plaatsvinden. Ik vind dat een goede zaak. Ik kan mij niet anders voorstellen voorzitter, overigens dat dit ook D66 dat toch moet aanspreken. Maar het is niet aan mij om dan met een schaartje te knippen wat men wel en niet mag doen. Die ruimte ligt wat mij betreft bij de school. De school gaat in overleg met ouders, leerlingen en studenten eh met ouders, leerlingen en leraren.
En wat de inspectie doet, en dat is in ieder geval denk wel iets waar ik ook wat aan kan hebben om ook in de toekomst met elkaar een debat over te hebben wanneer het weer zo aan de orde zou zijn, is dat die het dynamisch referentiekader gaat volgen en ook kijkt van welke activiteiten passen nou in zo’n verhaal en welke activiteiten niet. …
Hoe leerlingen de invulling van de onderwijstijd ervaren beschrijft het onderzoek Tweede Fase, Nieuwe Stijl? uit 2003. Toen was de jacht op de gefinancierde maar niet ingevulde onderwijstijd nog niet geopend.
—————————
Verslag interpellatie 11 juni 2009
School het gehele jaar open….
We gaan naar flexibele vakanties, waarbij de school het gehele jaar open zal zijn.
Het zal niet lang meer duren dat docenten verspreid over het jaar hun vakantie op zullen nemen.
Daarin past projectonderwijs en het verhaal van studiepunten.
Leerlingen zullen, evenals nu aan de universitieten en hogescholen, voldoende studiepunten moet verzamelen om hun diploma te krijgen.
Daarin past geen klassikaal onderwijs meer, maar competentiegericht onderwijs en zelfstudie.
Klassikaal onderwijs kan, als de ouders dat willen, tegen een behoorlijke prijs ingekocht worden bij private scholen.
De docent zal er in zijn salaris nog meer op achteruit gaan, behalve zij die zich op de onderwijsmarkt goed zullen weten te verkopen.
hoera!
Eindelijk op vakantie buiten het hoogseizoen. Ik vind het prima 😉
Voor zelfstudie en competentiegericht onderwijs leent mijn vak zich niet. Als het daarop uitdraait zal het gewoon ophouden te bestaan.
hoera: lekker flexibel
wat zullen de prijzen voor bijlessen omhoog schieten! de leerling doet dan op school aan zelfstudie onder toezicht van de concierge en de docenten komen aan een mooi salaris door zich uitsluitend nog met het geven van bijlessen bezig te houden. Jammer voor de leerlingen die niet zulke welgestelde ouders hebben.