Van Bijsterveld doof en/of blind ??

Zo langzamerhand begin ik mezelf af te vragen of mw. Van Bijsterveld doof en/of blind is. Als ik het goed heb zijn wij de laatste tijd geconfronteerd met allerlei rapporten die ‘schreeuwen’ om verbetering. o.a. :

– geef de docent weer zeggenschap (rapport Rinnoy Kan en mening van Plasterk)

– geef voldoende tijd bij het invoeren van onderwijsvernieuwingen (rapport
Dijsselbloem)

– laat de kwaliteit weer terugkeren in het onderwijs (beide rapporten en mening van
bewinspersonen zelf)

Wat lees ik echter nu weer op de site van het ministerie van OCW ? In een nieuwsbericht lees ik dat het MBO weer moet ‘Werken aan Vakmanschap’.
O.a. staat daar de volgende onzin in :

– onderwijs zou meer op de bedrijfsvloer zelf gegeven moeten worden ( hoe zit het
met faciliteiten, klassegrootte, afwezigheid door werkzaamheden op de werkvloer,
enz.? -> volstrekte waanzin !)

– in 2010 moet het MBO-onderwijs klaar zijn voor het aanbieden van CGO-onderwijs
volgens de nieuwe kwalificatiedossiers (hoezo voldoende tijd inruimen voor het
verantwoord invoeren van vernieuwingen ?)
Wat ik nog frappanter vind is dat ze zegt dat dit CGO door het onderwijsveld en
het bedrijfsleven is opgesteld ! Dat laatste klopt, maar wie is het ‘onderwijsveld’ ?
In ieder geval niet de docenten !!

– het is aan de instellingen en het bedrijfsleven om te bepalen hoe zij het onderwijs
vormgeven (hoezo docenten krijgen meer zeggenschap ? Ik denk niet dat ze met
instellingen ook de docenten bedoelen !?)

Volgens mij is Van Bijsterveld dus doof en blind . Ze heeft totaal geen notie genomen van de beide rapporten en van de staking van vorige week. Het is allemaal aan haar voorbij gegaan. Ze gaat maar door met allerlei onzin voor te stellen. Probleem is echter dat de MBO-raad al enthousiast heeft gereageerd op deze voorstellen, zij het weliswaar met (kleine) kanttekeningen.

Dus docenten in het MBO weten wat hun de komende tijd te wachten staat :

– lekker doorgaan met CGO-ontwikkeling (liefst snel want het is zo 2010)

– “workfloor-coaching “

– gewoon blijven uitvoeren wat de instellingen en bedrijfsleven met elkaar
bekokstoven

Enig pluspunt dat ik eruit kan halen is dat er weer een standaardisering komt van examens. De vraag is alleen, welke eisen worden aan deze examens gesteld ?

2 Reacties

  1. exameneisen
    Heel simpel, die exameneisen: een ontwikkelingsgericht portfolio. (Dat is dus een mapje waarin je kladversies en definitieve versies van reflectieverslagen stopt.)

Reacties zijn gesloten.