Uitslag enquête: ‘Onderwijsvernieuwingen zijn verslechtering’
Leermethodes en bijhorende pro’s en contra’s passeren de revue, alsmede de uitslag van de enquête ‘Vernieuwingen in het onderwijs’. Het oordeel dat de ruim 20.000 respondenten velden is alles behalve mild. De enquête is het resultaat van een samenwerkingsverband tussen dagblad Trouw en het EénVandaag Opiniepanel.
Maar liefst 80 procent van de leraren die meededen aan onze onderwijsenquête vindt dat de kwaliteit van het voortgezet onderwijs de afgelopen twintig jaar is afgenomen. Over het zogenaamde ‘nieuwe leren’ zijn ze weinig enthousiast en het vmbo mag afgeschaft worden. Dit zijn de opvallendste conclusies uit de enquête ‘ vernieuwingen in het onderwijs’ onder de leden van het EénVandaag Opiniepanel. De enquête kwam tot stand in samenwerking met het dagblad Trouw.
Aan de enquête deden 21 000 panelleden mee, waarvan 900 leraren in het voortgezet onderwijs.
‘het nieuwe leren’
Leraren, leerlingen en ouders van leerlingen zijn kritisch over ‘het nieuwe leren’, onderwijs waarbij leraren minder voor de klas staan en leerlingen vaker zelfstandig hun informatie opzoeken.
Van alle ondervraagden denkt 73 procent dat de leerlingen meer leren van een leraar voor de klas dan als ze zelfstandig aan het werk gezet worden. Van de leraren is dit 69 procent, van de ouders zelfs 78 procent. Bij de leerlingen ligt het percentage lager: 59 procent denkt het meest op te steken van een leraar voor de klas tegen 36 procent van zelfstandig informatie opzoeken.
Wel vinden de deelnemers dat er in het onderwijs aandacht moet zijn voor het leren om zelfstandig informatie op te zoeken, maar dit mag niet ten koste gaan van het leren van de feiten: aan allebei moet evenveel aandacht besteed worden vindt 57 procent. Van de leraren is dat 66 procent.
Met de stelling dat leerlingen nu minder leren op de middelbare school dan twintig jaar geleden is 63 procent van alle deelnemers het eens, van de leraren is driekwart het eens.
onderwijsvernieuwingen zijn verslechtering
De leraren zijn negatief over alle grote onderwijsvernieuwingen van de afgelopen twintig jaar. Van hen vindt 69 procent de invoering van ‘het nieuwe leren’ een verslechtering. Bijna tweederde is het eens met de stelling dat ‘het nieuwe leren’ vooral een bezuinigingsmaatregel is.
Ook zijn ze weinig enthousiast over de basisvorming, waarbij leerlingen van alle schooltypen dezelfde vijftien vakken volgen, en de invoering van de Tweede Fase voor vwo en havo. De basisvorming noemt 67 procent een verslechtering, 61 procent vindt de Tweede Fase geen vooruitgang.
vmbo afschaffen, mavo en lts terug
Van de leraren vindt 71 procent de invoering van het vmbo een verslechtering, en 72 procent vindt dat het vmbo afgeschaft mag worden en de lts en de mavo weer ingevoerd.
onderzoek naar onderwijsvernieuwing?
In de Tweede Kamer wordt momenteel gesproken over het houden van een onderzoek naar de onderwijs vernieuwingen van de afgelopen twintig jaar. We vroegen de panelleden wat zij hiervan vinden. De overgrote meerderheid van 83 procent is voor, van de leraren is 86 procent voorstander.
Deze enquête is gehouden is samenwerking met het dagblad Trouw.