Beste mensen,
De examens, en dus de tweede correctie, komen er aan. Vorig jaar zijn de tegemoetkomingen die hiervoor beschikbaar zijn naar de lumpumregeling verhuisd. De school kan dan zelf deze gelden uitbetalen aan hen die de tweede correctie uitvoeren.
Helaas heeft mijn directie besloten om alleen de daadwerkelijk gemaakte kosten, bijvoorbeeld voor telefoon, te vergoeden. De uren daar wordt ineens niet meer over gesproken.
“Dat hoort bij je taak nu” was de reactie van de directeur.
De tweede correctie was al onderbetaald, nu blijft er op onze school niets meer over.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee nu de school voor deze gelden is gaan zorgen?
Tweede correctie is een farce
Door de school waaraan ik verbonden ben wordt de 2e correctie niet apart betaald.
Veel erger dan dat vind ik het systeem van de tweede correctie, waarin alle stimulansen erop gericht zijn om je werk niet of zo slecht mogelijk te doen.
Doe je niets en stuur je het werk met een handtekening terug? Prima; je bent klaar en je kunt met vakantie.
Span je je een halve dag in, kom je er achter dat de eerste corrector heeft zitten slapen en/of te soepel is geweest, moet je het eens zien te worden met die eerste corrector: al met al een volle dag werk. Is er iemand die dat ziet of waardeert?
Blijkt nu werkelijk dat de 1e corrector de boel zit te flessen en moet je er je directie bijhalen, denkt u dan dat men je beloont voor de betoonde ijver? Welnee, iedereen zet je weg als een moeilijkhedenmaker en een kommaneuker. Waardering krijg je daar zeker niet voor; wel veel gezucht en veelbetekenende grimassen.
Denkt u nu heus, dat onder deze omstandigheden er tweede correctoren te vinden zullen zijn die de waarheid en hun vaktrots zullen laten prevaleren boven hun persoonlijke comfort?
Natuurlijk doen ze dat niet, en dat maakt die tweede correctie tot de farce die het nu is.
Genoeg is genoeg !
Ik weet niet of de 2e correctie-uren in de jaartaak zijn meegerekend. Ik werk zelf namelijk niet in het VO, maar in het MBO, dus ik ken de situatie niet.
Maar als dit niet het geval is, dan zou men inderdaad de 2e correctie niet moeten uitvoeren (dus alleen nog de handtekening eronder zetten).
Het is natuurlijk zo dat men de leerlingen niet wil benadelen. Bij sommigen heb je inderdaad een band. Maar er zijn nu eenmaal grenzen. Het is juist dit gevoel/deze band dat heeft bijgedragen dat wij docenten jarenlang maar alles hebben ‘geslikt’. We zijn in die jaren niet of nauwelijks gaan staken omdat we onze leerlingen niet wilden benadelen. Dit heeft vervolgens geleidt in het slechte beleid van diverse CvB’s. Zij gingen ervan uit dat ‘de docenten dit wel even weer (erbij) doen’.
Het moet de CvB’s (en de politiek) maar eens duidelijk worden dat het ons ernst is. De positie van de docent is te hard achteruit gegaan. We moeten nu maar eens naar de uiterste middelen grijpen om dit duidelijk te maken. Dit betekent dus dat ook zo’n 2e correctie niet uitgevoerd moet worden, mits deze niet in de jaartaak zit. Dan maar minder goede slagingspercentages voor de school, maar hopelijk wordt daarmee de ogen geopend van de CvB’s .
Ook geen handtekening
Ovattion schrijft: “Ik weet niet of de 2e correctie-uren in de jaartaak zijn meegerekend. Ik werk zelf namelijk niet in het VO, maar in het MBO, dus ik ken de situatie niet.
Maar als dit niet het geval is, dan zou men inderdaad de 2e correctie niet moeten uitvoeren (dus alleen nog de handtekening eronder zetten). “
Ook ik heb geen last van 2e correcties dus ik heb evenzeer makkelijk praten. Het lijkt mij echter dat wanneer je werk niet wilt doen omdat het niet wordt betaald, je het echt niet moet uitvoeren. Alleen een handtekening zetten is dan m.i. niet de juiste weg. Dat is eigenlijk bedrog.
juridisch advies
Ik denk dat het tijd wordt voor een juridisch advies aan diegenen die met het probleem van de onbetaalde tweede correctie zitten. Ook in verband met eventuele stakingsacties. Verder zouden de betreffende docenten in hun reactie op één lijn kunnen gaan zitten. Eigenlijk zou het AOB als vakbond hier juridisch moeten adviseren of stakingstechnisch moeten coördineren. Maar misschien kan BON soelaas bieden.
Seger Weehuizen
Kete vragen
Een onderwijsinspectie die zijn naam waarmaakt hoort hier ook een standpunt over in te nemen.
Flauwe uitvluchten als “daarvoor moet U niet bij mij wezen” hebben we onderhand genoeg gehoord.
Ik herken
uw verhaal. Mijn mening over deze “nieuwe” regeling: gelegaliseerde diefstal en (weer) een trap in de rug van docenten die hun vak serieus nemen.
Naïeve vraag
Misschien een naïeve vraag, want ik werk in het HBO en heb dus geen 2e correctie. Maar, als die 2e correctie werkelijk, echt en inderdaad niet betaald wordt en ook anderszins redelijkerwijs niet tot de reguliere taak gerekend kan worden, wat let je dan om gewoon alles wat de 1e corrector heeft gedaan ongezien te accorderen?
En dat is
inderdaad een overweging waard. Als het onderwijs mij niet meer serieus neemt, waarom zou ik het onderwijs dan nog serieus nemen? Maar triest is het wel.
Het belang van je eigen leerlingen
Je hebt die kinderen toch een jaar lang naar het eindexamen toe begeleid, ze vaak in de jaren daarvoor ook al in de klas gehad, ze zijn je dus dierbaar. Het voelt alsof je ze benadeelt als je het werk van jou onbekende leerlingen ongezien akkordeert, en hen dus wellicht laat wegkomen met scorepunten die ze niet verdienen, terwijl de kans bestaat dat je eigen leerlingen een uiterst strenge tweede corrector treffen. Overigens betaalt mijn school het bedrag voor tweede correctie nog wel uit.
ongezien terugsturen
Envelop openen, handtekening eronder en terugsturen die hap. Denk ook aan jezelf en je eigen volksgezondheid.
Serieus?
Ik zou mij schamen om het zo te doen.
Wees dan dapper en ga naar je schoolleiding met de mededeling dat je de tweede correctie niet doet. Omdat je aan het staken bent, actie voert, of wat dan ook.
Ik verwacht van mijn leerlingen dat ze mij niet belazeren, dat ze soms dingen doen waar ze geen zin in hebben. En als ze dan, bijvoorbeeld via de MR, zaken proberen naar hun wensen te veranderen: uitstekend.
Zou ik nu dingen moeten gaan doen die ik van mijn leerlingen niet accepteer?
Afgelopen jaar heb ik tweede correctie werk gehad dat werkelijk abominabel was nagekeken.
Dat heeft me inderdaad heel veel tijd gekost. Gelukkig is dit een uitzondering want de meeste van mijn collega’s doen hun werk zeer zorgvuldig.
Ik kreeg daarbij volop steun van mijn rector bij mijn klachten, en hij heeft er dan ook werk van gemaakt. Ook hij neemt zijn taak namelijk serieus.
geen geld = niet serieus
Als je er helemaal niet meer voor betaald wordt, hoef je het niet meer serieus te nemen. Krijg je een klein beetje betaald, dan neem je het een klein beetje serieus. Bereken, of ga voor jezelf na, wat je uurtarief is (dat kan een echt tarief zijn, maar ook een subjectieve beleving) en besteed zoveel tijd aan de tweede correctie als voor jezelf billijk is.
Ook een manier is om het met je partner te bespreken: ‘Ik krijg geen geld, maar ik moet wel werken. Hoe denk jij daarover?’ Of: ‘Ik krijg zo-en-zo-veel geld, hoe lang vind jij dat ik aan deze klus moet werken?’ Doe vervolgens wat je partner zegt.
loodgieter
En een loodgieter die vindt dat hij 30% te weinig verdient, mag die ook 30% van de soldeerverbindingen laten lekken?
Liever niet,
maar een loodgieter die te weinig verdient zal vast geen onbetaald (extra) werk aannemen.
Examen: In het slechtste geval…..
(ook wel worstkees-scenario genoemd)..
kan DIT plaatsvinden:
– School stelt beunhaas aan voor bv. natuurkunde, bovenbouw en onderbouw
– inspectie controleert niets
– beunhaas maakt er dag in, dag uit een potje van, maar geeft iedereen een 8.
– ouders blij met hoge cijfers, kinderen blij met hoge cijfers, directie blij met hoge cijfers
– beunhaas blij met blije mensen
– kinderen gaan allemaal over
– beunhaas neemt zijn jaarlaag mee
– dit gaat zo door tot en met het eindexamen
– kinderen doen eindexamen, bakken er helemaal niets van
– wie is de 1e corrector? BEUNHAAS!
– beunhaas rekent zowat alles goed.
– het werk wordt opgestuurd naar de 2e corrector
– deze is boos omdat hij/zij geen vergoeding meer krijgt voor de 2e correctie
– corrector 2 zet handtekening en stuurt alles terug.
– Alle kinderen met vlag en wimpel geslaagd!
– Blije gezichten bij de dipoma-uitreiking
– Beunhaas krijgt schouderklopje van de directie: nog nooit zijn er zoveel leerlingen met een hoog cijfer voor natuurkunde geslaagd!
Wat een gejerimiēer
Als je eindexamenklassen hebt houden de lessen na de voorjaarsvakantie op. Dan heb je toch voldoende tijd om eerste en tweede correctie te doen ? Wat een *gejerimiēer*.
Pardon?
Onze lessen aan eindexamenleerlingen gaan door tot aan de laatste dag vóór de examens. Daarna worden wij middels inventieve roosteraanpassingen ingezet voor allerhande invalwerk, stagebezoeken en stagebegeleiding en bij sportdagen, excursiedagen en projecten in de onderbouw. Die correcties mogen dus tussendoor plaatsvinden. De mythe van een paar maanden van dolce far niente mag wel eens de prullenbak in.
Allerlei taken….
Basta schrijft: Daarna worden wij middels inventieve roosteraanpassingen ingezet voor allerhande invalwerk, stagebezoeken en stagebegeleiding en bij sportdagen, excursiedagen en projecten in de onderbouw.
Dan protesteer je daar toch tegen ?! Het nakijken van examens is toch veel belangrijker!
En met voorjaarsvakantie bedoel ik de meivakantie.
Ik ben
niet te beroerd om te werken, maar ik verzette me in mijn commentaar tegen de suggestie dat er na de voorjaarsvakantie weinig meer te doen is voor docenten met eindexamenleerlingen….. De lessen aan de andere klassen gaan daarnaast natuurlijk ook gewoon door.
Foutje Adios
Je zit er goed naast Adios. Het CSE is een tijd waarin de meeste docenten met examenklassen extreem veel uren maken.
‘k Heb dit jaar drie examenklassen met in totaal zo’n circa 60 leerlingen. Als ik er van uit dat ik per kandidaat zo’n drie kwartier nodig heb voor de eerste correctie, dan ben ik daarmee dus al zo’n 45 uur bezig. Als m’n collega’s hun werk maar behoren hebben gedaan kan ik de 2e correctie misschien in de helft van de tijd doen. Dus zo’n 22 uur. Komen nog bij de examensurveillance, de regionale bespreking over de toepassing van de correctievoorschriften en het overleg met je 2e correctoren en examinatoren. Ik schat die tijd op respectievelijk 5 + 3 x 1 + 6 x 0,5 = 11 uur. In totaal zal het examencircus dit jaar me dus waarschijnlijk zo’n 45 + 22 + 11 = 78 uur werk kosten. En dat is een conservatieve schatting.
Staat tegenover dat de examenklassen les hebben tot half mei i.p.v. half juni. Voor die maand rekent mijn normjaartaak 4 (weken) x 6 (lessen per week) x 1,5 uur (per lesuur van 50 minuten) = 30 uur. Per saldo resteert dus in de periode half mei – half juni een extra taakbelasting van 78 – 30 = 48 uur. En dat in een periode waarin voor de voor-examenklassen meestal stapels practische opdrachten moeten worden beoordeeld en de toetsen moeten worden samengesteld of nagegeken. Onder die omstandigheden worden werkweken van 60 uur of meer in deze periode heel gewoon.
Goed lezen Adios
“Kok vond dat het geklaag zeker niet onterecht. Internationaal scoren we goed, zegt Kok, maar aan de zorg, het onderwijs, de veiligheid en de armoede valt nog veel te verbeteren”
En neem ook de berekening van Sorrentos serieus.
De verderfelijke taakbelastingsmethodiek is onder meer ingevoerd om te komen tot een evenwichtige verdeling van werkzaamheden over het jaar en over het personeel. In de praktijk functioneert het veelal als een stok om het personeel op te jagen. De effecten voor gezondheid en werkplezier spreken boekdelen. En alle Pilatussen wassen hun handen in onschuld.
Het is hoognodig dat ook de werkbelasting van de 2e correctie serieus wordt genomen.
Handtekenen
Iemand die zichzelf serieus neemt zet niet ‘zomaar’ ergens een handtekening onder!
Directies weten dat en speculeren erop als ze de tweede correctie niet compenseren in tijd en/of geld.
Leraren zitten daarmee voor een dilemma, net zoals bij stakingen, door de mantra dat de (examen)leerlingen niet de dupe mogen worden.
Misschien kun je onder het etiket ‘piekbelasting’ de directie confronteren met het volgende voorstel:
De tweede correctie kost mij … correctie-uren; mijn normale werkzaamheden kosten mij … uren; ik word betaald voor … uren. Dus heren, als U de 2e correctie op tijd wilt laten uitvoeren moet U mij … uren vrijroosteren. Zo niet dan retourneer ik hierbij het correctiewerk.
En hoe mooi zou het dan niet zijn als er een vakbond opstond die je steunde bij dit standpunt en als je als docentcorps één lijn zou kunnen trekken.
Divide et impera.
Re: handtekenen
Als je een handtekening zet dan ben jij verantwoordelijk. Onder geen beding ongezien doen dus.
En waar is de vakbond?? Kan 1 van de hier postende leraren die vakbondslid is hierover een berichtje naar zijn vakbond sturen met de vraag of ze denken hier iets aan te gaan doen? (zal wel niet, maar dan weten wat dat in ieder geval…)
Discussie is wat vroeg dit jaar.
Wat heeft de discussie van vorig jaar opgeleverd ?
*Lees verder…*.
*Mening VO-Raad*.
Beledigende fooi: slechts 10% van vergoeding van een huisarts
€2 per leerling voor 2e correctiewerk is een belediging. En als er dan ook nog een (laag) maximum gesteld wordt, dan is het nog erger.
Laat ik het vergelijken met een second opinion van een andere (huis)arts. En dan een eenvoudige situatie kiezen: een bezoek aan het spreekuur van een huisarts (in de praktijk gemiddeld korter dan 10 minuten).
Daarvoor wordt ongeveer €20 gefactureerd.
Dat laatste is zonder maximum: elke patiënt levert dat bedrag op.
Ik denk dat 2e correctie meer tijd kost dan de 10 minuten van een spreekuur bezoek aan een arts, maar laten we dat dan ook maar even buiten beschouwing, dan krijgt een leraar dus 10% van wat een arts krijgt. Voor alleszins vergelijkbaar werk.
Nu heeft een arts praktijkkosten (die ook van die €20 betaald moeten worden) en mag een leraar zijn werkkamer thuis niet meer aftrekken, dus is ook dat een verschil, maar het blijft werkelijk ongelooflijk schrijnend.
Het blijkt wel weer wat Nederland over heeft voor het nakijken van de VO eindexamens.
Dit was in 1986 ook al zo!!
Waarom dat 22 jaar maar op z’n beloop laten ? Een boom mag dan blijven staan, *verworven rechten*, oftwel: een verhaal met een enorme baard.
Wat wil je hier mee zeggen adios?
Ik begrijp je insteek niet. Moet het nu wel of niet aan de kaak gesteld worden? En wat heeft dat te maken met dat het verschijnsel zich al langer voordoet?
Advocaat…
…500 euro per uur.
Zorg dat je hem niet nodig hebt.
advocaat voor minder geld
van 16.99 voor 13.99 euro (per fles) ; www.bevmax.com/sku1833.html
maarten
De VO-raad vindt:
“In het algemeen was (vroeger) de vergoeding vaak hoger dan de feitelijke kosten”
Dat is een ongelofelijke gotspe!
Papier, potlood, telefoon, reiskosten(?) worden vergoed en arbeidstijd wordt weggemoffeld.
Via de door de vakbonden meebedachte “taakbelastingsmethodiek” worden hier hooggeschoolde eindexamen docenten tot in het diepst van hun ziel vernederd tot lesboeren die naar de pijpen van de VO-raad mogen dansen.
Schande! Ongehoord!