Toptalenten na bul eerst twee jaar voor de klas

Talentvolle academici geven na hun afstuderen twee jaar les op een middelbare school, voordat zij aan een eventuele carrière in het bedrijfsleven beginnen. Doel van het programma ‘Eerst de klas’ is meer academici voor de klas te krijgen.

Zie Elsevier

6 Reacties

  1. Toptalent worden
    Uiteraard gaat het hier niet over mensen met talent maar met toptalent, wat natuurlijk iets heel anders is. En hoe ga je tot deze groep uitverkorenen behoren? Door je aan te melden als je afstudeert. Dat betekent dus dat elke Pipo die vrijetijdswetenschappen heeft ‘gestudeerd’ zich kan aanmelden. Dat geeft een interessante lading aan het woord ’toptalent’.

    Zelf was ik een jaar of tien actief als leidinggevende in het bedrijfsleven, maar naar mijn idee is wat je voor de klas doet daar totaal niet mee te vergelijken. Tot zover het geblaat over ‘leiderschap’. Maar allicht zal het voor die bedrijven wel lucratief zijn om een paar cursussen te slijten aan onzekere startende leraren.
    Cursusinstituut Wijntuin heeft ook nog wat in de aanbieding. Ik bied mij aan om, tegen een bescheiden vergoeding, na te gaan of de toptalenten behoorlijk kunnen spellen en rekenen en of er iets op hun diploma staat wat relevant is voor een te doceren schoolvak. Als daar onverhoopt nog tekorten worden aangetroffen is het zaak dat dat tijdig wordt bijgespijkerd. Leider kan je later nog wel worden.

  2. The usual suspects
    Medio volgend jaar wordt de proef ‘Eerst de Klas’ geëvalueerd. Bij succes wordt een tweede lichting academici gerekruteerd. ‘Eerst de Klas’ wordt in opdracht van het ministerie van OCW uitgevoerd. De bestuurlijke regie is in handen van een stuurgroep waarin de volgende personen zijn vertegenwoordigd: Loek Hermans (MKB Nederland, voorzitter), Alexander Rinnooy Kan (SER), Sjoerd Slagter (VO-Raad), Jan van Zijl (MBO-Raad), Sijbolt Noorda (VSNU), Bernhard Wientjes (VNO-NCW), Hans Dijkman (Philips, mede vertegenwoordiger namens andere bedrijven)

    Een raadselachtige formulering -de volgende personen zijn vertegenwoordigd-.
    Dat riekt naar -delegeren/afschuiven- . Straks zijn er meer mensen bezig met aansturen en evalueren dan het aantal toppers dat kan worden gerecruteerd.

    • De echte experts in onderwijs vind je niet in het onderwijs
      Wat een leuke stuurgroep.

      Het is wel duidelijk dat als OCW iets speciaals wil doen aan het opleiden van leraren, zij daar noch leraren, noch opleiders bij nodig acht.

      Immers: van onderwijs heeft iedereen verstand en leraren opleiden kan iedereen met een pak aan.

      Het is precies dit dédain naar leraren waardoor OCW zelf het beroep heeft onttakeld.

      Gelukkig heeft OCW naast deze stuurgroep ook nog een ‘expertgroep’ ingesteld. Daarin een tiental bovenschoolse bestuursvoorzitters, werkgeversradenbestuurders, onderwijsconsultants en één ‘maatschappelijk ondernemer’, Pieter Boelens, die het project van zijn Engelse en Amerikaanse voorbeelden handig kopieerde.

      Dus gaat u gerust slapen: het komt helemaal goed.

  3. Voldoende animo voor Eerst de klas onder studenten!
    Eerst de Klas vind ik op zich al een fantastisch initiatief. Iedereen lijkt te profiteren: de school, de pas-afgestudeerde academicus en ten slotte het bedrijfsleven. Bovendien heeft het concept in de VS en Groot Brittanie al goede track record opgebouwd. Onder studenten lijkt er ook animo te zijn. Er zijn steeds meer studenten met een bijbaan als Persoonlijk Assistent voor Leraren (PAL). Onder deze studenten is er meer dan voldoende animo om na voltooiing van hun opleiding een tijd in het onderwijs te gaan werken, zo blijkt uit onderzoek: Bijbaan in onderwijs stimuleert animo om docent te worden

    • Betawijs
      Klopt het dat U DEZE Pieter Wijkstra bent? Dat zou verklaren waar uw enthousiasme vandaan komt.

      Het is niet voldoende als men “een tijd in het onderwijs wil gaan werken” – al helpt alles een klein beetje; er moeten weer voldoende leraren komen die daar gedurende langere tijd willen blijven. Maar dan moet het leraarsvak niet worden afgeschilderd als iets dat je ‘even een tijdje doet’ voordat je een ‘leidinggevende functie’ krijgt. Zoals Bernard Wijntuin hiervoor al prima beschrijft hebben onderwijs geven en een leidinggevende functie niets met elkaar te maken.

    • Hoe Nederland veranderd is
      In de tijd dat op het VWO aan de leerlingen nog hoge eisen werden gesteld, dus in de tijd van vóór de Mammoethwet, was er een groot tekort aan leraren. Er waren studenten op de THE (nu TUE) die na 2 jaar studie part time LERAAR werden op een VWO-school. Waarom kun je nu als student alleen maar PAL worden?
      Overigens had de overheid toen veel over voor de bestrijding van het tekort aan bevoegde leraren. Als een afgestudeerde leraar werd hoefde hij niet in krijgsdienst en hoefde hij ook niet zijn studieschuld terug te betalen.
      Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.