Toch weer scholierenacties in het gehele land

In diverse steden zijn scholierenacties uitgebroken in rellen. Tientallen scholieren zijn gearresteerd na vernielingen en geweldpleging. Dit ondanks de toegezegde versoepeling van de 1.040-urennorm, waar de stakingen om te doen zijn.
Staatssecretaris Van Bijsterveldt van Onderwijs roept de scholieren op te stoppen met de rellen. Ze vindt dat ze de leerlingen genoeg tegemoet is gekomen met een versoepeling van de lestijden. ‘Ik verwacht nu van leerlingen dat ze zich gedragen. Auto’s kapot trappen en relletjes schoppen horen daar niet bij’, aldus Van Bijsterveldt bij de presentatie van de overeenkomst met de VO-raad, de koepel van scholen in het voortgezet onderwijs.
De Amsterdamse politie had vanmiddag liters water nodig om de uit de hand gelopen scholierendemonstratie te stoppen. Pas toen om één uur een waterkanon het Museumplein opreed en zijn lading leegspoot over de joelende menigte verdwenen de meeste jongeren van het plein.
Daarvoor golfde de massa van honderden scholieren joelend heen en weer over het Museumplein en de omringende straten. In de wijk de Pijp werden ruiten ingegooid. De scholieren gooiden met vuurwerkbommen. Politieagenten dreven de jongeren terug naar het Museumplein. ‘Amsterdam Hooligans´, schreeuwden de fanatiekste actievoerders. Dat waren vooral jongens, met capuchons op hun hoofd en sigaretten in de hand. De meisjes stonden hen op een afstandje toe te juichen.
Toen de Mobiele Eenheid met schild en wapenstok charges ging uitvoeren en er arrestaties werden gedaan, reageerden de jongeren woedend. Ze bekogelden de agenten met lunchpakketten, appels en flessen water.
Niet alle relschoppers leken werkelijk benul te hebben van de aanleiding voor de demonstratie. ‘Minder school’ wisten sommigen uit te brengen. Maar ook: ‘Lekker niet naar school.’ En: ‘Staken geeft je adrenaline.’
De politie arresteerde 21 scholieren in Amsterdam. Ook op vele andere plaatsen werden arrestaties verricht. Zo werden in Deventer vier jongeren aangehouden voor belediging en het gooien van vuurwerk en eieren. In Almere zijn nog eens elf scholieren in de leeftijd van 13 tot 18 jaar aangehouden. In de regio Utrecht heeft de politie 29 protesterende scholieren aangehouden. De leerlingen werden opgepakt voor belediging, opruiing, verstoring van de openbare orde en vernielingen,
In de regio Den Haag heeft de politie 36 aanhoudingen verricht. De jongeren worden vanmiddag gehoord op het politiebureau. Vermoedelijk mogen zij in de loop van de dag weer naar huis.
In Alkmaar werd een scholier aangehouden voor het opblazen van een putdeksel met vuurwerk. Ook twee anderen werden aangehouden. In Zwolle is een scholier opgepakt voor het afsteken van vuurwerk. Ook in verschillende Friese plaatsen heeft de politie scholieren opgepakt en bekeuringen uitgedeeld.
In Haarlem zijn tien arrestaties verricht omdat de actievoerders pakjes brood naar het stadhuis gooiden. Volgens de rector van de Schoter Scholengemeenschap in Haarlem besloten leerlingen van haar school spontaan te gaan protesteren, omdat ze vrijdag niet hebben meegedaan. ‘Ze wilden wat inhalen. De meesten weten echter nauwelijks waar ze actie voor voeren.’
In het Limburgse Panningen is een meisje gewond geraakt tijdens de demonstratie. Zij viel van een muurtje af en verdraaide ze haar knie, en een tweede meisje viel flauw. Ze zijn met ambulances afgevoerd.
Tientallen scholieren zorgen voor treinvertragingen in Amersfoort. Rond het station ontstond een gevaarlijke situatie door de aanwezigheid van grote groepen scholieren. Ook het treinverkeer bij Naarden en Bussum liep vertraging op. Scholieren passeerden hier massaal een overweg. Treinreizigers liepen hierdoor een vertraging van 30 tot 60 minuten op.
Ruim tweehonderd leerlingen van verschillende Haagse scholen protesteerden vandaag op het Buitenhof in Den Haag voor de poorten van het regeringsgebouw. Kort daarvoor hadden leerlingen op het Binnenhof en vanaf het Plein het gebouw van de Tweede Kamer bekogeld met eieren. Kort na 13.00 uur verdreven twee politieagenten te paard de leerlingen van de ingang van het Binnenhof. De scholieren hielden zich tamelijk rustig, maar enkelen van hen reageerden baldadig op de agenten. Behalve een dozijn eieren werd een stinkbom gegooid.
In Rotterdam hadden ruim vijfhonderd jongeren zich verzameld op de Coolsingel. Zij bekogelden met eieren het stadhuis. De politie voorkwam dat de scholieren het stadhuis binnengingen. Rond het middaguur verspreidde de menigte zich over de stad en was het weer rustig op de Coolsingel. De politie heeft in totaal twaalf aanhoudingen verricht voor het gooien van stenen naar agenten, het afsteken van vuurwerk en baldadigheid.
In Lelystad protesteerden zo’n 250 scholieren van het Groenhorst College, omdat door de plannen van de staatssecretaris Van Bijsterveld van Onderwijs het succesvolle hulphalfuurtje voor individuele begeleiding verdwijnt. Een paar leerlingen hadden eieren meegenomen, maar die bleven in de doosjes.
In Eindhoven gingen onder meer ongeveer tweehonderd leerlingen van het Novalis College in staking. Volgens directrice Marion Beijer waren ze dat net als vrijdag niet van plan maar heeft de politie de actie uitgelokt. Vanochtend verscheen onaangekondigd een politiebusje op het schoolplein. Agenten deelden pamfletten uit waarop werd uitgelegd dat iedereen het recht heeft om te staken en waarop een aantal gedragsregels stonden opgesomd. Dit was aanleiding voor de scholieren weer de straat op te gaan.
Ook in andere steden door het hele land gingen scholieren de straat op, zoals in Leiden, Middelburg, Alphen aan den Rijn, Ede, Gouda en in verschillende Brabantse steden. Zoals in zoveel plaatsen riepen scholieren elkaar op mee te doen via sms-berichten en msn.
Scholieren van de Winkler Prins Scholengemeenschap in Veendam wilden ook protesteren, maar konden niet. Een geplande scholierenactie in de Groningse plaats werd door docenten voorkomen. Deze sloten de hekken van de school, waardoor de leerlingen het schoolplein niet af konden. Naast leraren waren er ook politieagenten aanwezig om te controleren of de leerlingen binnen de hekken bleven. De leerlingen gaven hun poging het plein te verlaten na de pauze op.
Het Landelijk Aktiekomitee Scholieren LAKS had de leerlingen opgeroepen vandaag wel naar school te gaan, in afwachting van het Tweede Kamerdebat van woensdag. Voorzitter Sywert van Lienden van het LAKS, vindt de nieuwe afspraken die gemaakt zijn ‘zeer positief’ maar ‘absoluut niet genoeg’ en heeft een verdergaand plan naar de Tweede Kamer gestuurd.
De GroenLinks-jongerenorganisatie DWARS ‘betreurt ten zeerste’ dat de scholierenacties van vandaag in verschillende plaatsen uit de hand zijn gelopen en tot geweld en vernielingen hebben geleid. Zo laat de organisatie weten.
Volgens DWARS gingen sinds vrijdag berichten rond op internet die opriepen tot actie. Omdat DWARS de doelen van de actievoerders steunt, besloot de club zondag op te roepen tot ‘lieve acties’. Nu de acties in verschillende plaatsen toch uit de hand lopen, distantieert DWARS zich daarvan.
‘Het groepje raddraaiers dat de stakingen aangrijpt om te rellen, verziekt het voor de rest’, aldus voorzittter Joeri van der Hoff. Op het Museumplein in Amsterdam probeerde een DWARS-bestuurslid de gemoederen te kalmeren, dat had geen succes.
Staatssecretaris Van Bijsterveldt had aangegeven de omstreden 1.040-urennorm te zullen versoepelen. De scholen mogen vanaf volgend jaar 40 van de 1.040 uren grotendeels zelf invullen. Ook krijgen de scholen veel meer geld om ziektevervanging te kunnen betalen: 5 procent in plaats van 2 procent.

(Bron: Volkskrant van vandaag)

38 Reacties

  1. Stel je eens voor hoe machtig we zijn
    als we met de scholieren samen tot actie kunnen komen voor strijdpunten als ‘docenten minder uren voor de klas’, weg met het geportfolio en gecgo, etcetera …!

  2. Ouders en leerlingen
    Die 1040 uur is ingevoerd -het kan niet anders- omdat ouders wijds en zijds zoveel klaagden over lesuitval: hun kinderen zaten altijd thuis. (Leraren doen niets anders dan vergaderen. En de onsterfelijke heer Wijnstakker heeft berekend dat we te vroeg aan de aardappelen zitten)

    Als de leerlingen vrijdag weer gaan staken -hypotethisch- en ze krijgen hun zin, dan zijn we weer terug bij af.

    Waarom verbieden de ouders hun kinderen het staken niet? Waarom zijn ouders nu zo inconsequent? Ze hebben al die tijd gewild dat de leraar een brave oppasser is. Nu past de leraar braaf op, wordt het afgedaan als zinloos voor de leerling.

    Wat zullen de ouders zeggen als ze het kindlief weer de hele dag thuis zien rondhangen?

    En zo eindigt alles in het onderwijs: na veel gedoe zijn we weer terug bij af.

  3. OC&W heeft zowaar ordeproblemen
    OC&W trekt maar één scheerlijn aan en de tent dreigt meteen in stukken te scheuren. Het kan best zijn dat die 1040 uur te hoog is; ik kan niks inbrengen tegen de eerdere betogen van couzijn hierover.

    Hoewel veel leerlingen zo’n verzetje best leuk vinden en daarom graag meedoen, kan dit natuurlijk alleen nú zo massaal losbarsten omdat er een voedingsbodem is: onderwijs dat geen onderwijs maar tijdverspilling is. En leerlingen hebben nou eenmaal liever onderwijs dat iets voorstelt, dan dat ze zich écht vervelen.

    Leerlingen in een lokaal stoppen en zelfstandig laten werken, ervaren ze kennelijk niet als onderwijs. Als ze die 1040 uren gewoon les hadden gehad van capabele docenten, was die hele voedingsbodem voor die acties er niet geweest. Dit toont maar weer eens aan dat je leerlingen niet kunt afschepen met zaken als zelfstandigheid in gevangenschap; onderwijs zonder goeie docenten ervaren ze helemaal niet als onderwijs. Achter de computer kun je op school nog het Internet opvluchten als afleiding, en thuis kun je sowieso doen wat je wilt als je weinig contacturen hebt, maar die routes zijn door het handhaven van de norm nu afgesneden. En zie wat er gebeurt: de leerlingen komen in opstand.

    Het ministerie van OC&W heeft zowaar ordeproblemen. Dat krijg je als je wel eist maar niet faciliteert.

  4. De staatssecretaris zat daar in d’r eentje…
    ….te kwetteren bij Pauw & Witteman, dat het schandalig was wat de leerlingen deden, dat de scholen de deuren op slot moesten houden om de leerlingen binnen te houden, dat de wethouders onderwijs boetes moesten gaan uitdelen, enzovoort.
    Ze had niet die armzalige docenten op het museumplein gezien die niet wisten hoe ze hun eigen leerlingen een beetje in bedwang moesten houden, en ook niet die paniekerige agenten die uit angst voor zo een niet te controleren massa jongeren er maar wat op los sloegen.
    De staatssecretaris maakte zich boos en wond zich op.
    Ondertussen zaten Youp van ’t Hek en de andere gasten bij P&W er wat lacherig bij. Die vonden het allemaal wel leuk, als ze maar geen auto’s kapot maakten.
    Weet de staatsecretaris veel.
    De kloof tussen het ministerie en het veld is mijlengroot.
    Wat is het standpunt van de leraren intussen?
    Dei kijken op een afstand een beetje toe en weten het geloof ik niet zeker.

    • Onverantwoordelijk gedrag
      Wat is het standpunt van de leraren intussen?
      Dei kijken op een afstand een beetje toe en weten het geloof ik niet zeker.

      Er was in ieder geval één leraar, die geen les gaf, want leerlingen die wel les wilden hebben konden dat niet, omdat de leraar ze vrij had gegeven. Onverantwoordelijk gedrag noem ik dat.

      • Kongsi
        Het lijkt me een kongsi tussen besturen, zwakke leerlingen en zwakke studenten. Zoals veel vaker in de onderwijssituatie.
        Nu laat LAKS zich hierdoor misbruiken (of ziet het ook als een aardige manier om nu eens buiten de examens in het nieuws te zijn.

        Overigens: ik bedoel dit niet als verwijt naar individuele leerlingen: die zijn uit de aard der zaak onvolwassen en daarmee hiervoor niet verantwoordelijk.

        • Toch wel verstandig
          Gisteravond in DWDD (Nederland 3) een interview met voorzitter Sywert van het LAKS. Hij zegt wel heel verstandige dingen. Ik krijg niet het idee dat het LAKS zich laat misbruiken. Helaas hebben ze alleen de relschoppers niet in de hand.

    • NRC
      De NRC schreef over Van Bijsterveldt in Pauw en Witteman:

      De CDA-bewindsvrouw zei ook vernomen te hebben dat leraren achter de acties zijn gaan staan en noemde dat ,,schandelijk”.

      Ze stuurt nu de leerplichtambtenaren achter de stakende scholieren aan, ook volgens de NRC.

      Stakingsrecht geldt blijkbaar niet voor scholieren.

      • stakingsrecht scholieren
        acweetje
        Mij geeft het idee, als ouder, als ik zo alles hoor en zie, dat de leerlingen/scholieren niet serious worden genomen, ik heb het dan niet over degeen die van de gelegenheid gebruik maken om rel te gaan te trappen of wat dan ook,dat soort gasten heb je er altijd tussen.. dat weet je !! Dat is maar een kleine groep, maar er zijn zoveel leerlingen , een veel grotere groep die snakken naar goed onderwijs en die laten hun stem nu horen, Laat zowel Mevrouw van Bijsterveldt als de scholen die leerlingen alsjeblieft wel serious nemen.
        Als je als school laat merken dat je je leerlingen serious neemt door bv.. al is het maar een ludiek iets op eigen school te organiseren, hetzij in vorm van discussiemoment of wat dan ook ik noem maar wat, dan voorkom je al zoveel onrust.
        Luister naar je leerlingen !!! Benader het positief!!!Geef ze de gelegenheid, de ruimte op school eventueel om hun mening te kunnen verkondigen. Ze willen alleen maar goed onderwijs en ze hebben recht net zoals elke nederlander recht van staken en demonstreren!!en ga dan niet zo kinderachtig als school zijnde degeen die mee hebben gedaan , straffen.Door zo negatief te reageren als school zijnde maak je het alleen maar erger.Wees juist blij dat je leerlingen op school heb zitten die nadenken hierover en in opstand komen!!Ik heb het even niet over degeen die misbruik ervan maken.

        Begeleidt ze daar in eventueel, als school en ook als ouder.. En die oproep van Mevrouw Bijsterveldt dat wij als ouders onze kinderen beter in de hand moeten houden… kom op zeg.. er zijn ook jongeren die heel duidelijk weten waar het wel over gaat en ze komen op voor hun toekomst.

        Tenslotte zou ik als ouder willen zeggen richting mevrouw van Bijsterveldt: Je kunt wel water aan wijn toevoegen zodat je denkt dat je meer wijn heb, maar je wijn wordt er niet beter van.

      • Vernielen
        Stakingsrecht geldt blijkbaar niet voor scholieren. Wat is dat voor een onzinnige conclusie, mark79 ?
        Het gaat hier om leerlingen die niet staken/demonstreren, maar de zaak vernielen. De eigen “vakbond” raad af te gaan staken, zoiets heet in grote mensen taal een wilde staking.

        • Onzinnige conclusie?
          Vernieling is een zaak van de politie, niet van de leerplichtambtenaar.

          Door te zeggen dat ze de leerplichtambtenaren in gaat schakelen ontzegt de staatsecretaris leerlingen het recht om te staken.

          • Onzinnige conclusie, gewoon spijbelen
            Ik schreef: zoiets heet in grote mensen taal een wilde staking. Daar ga je niet op in, maar in pubertaal betekent dat gewoon spijbelen.

          • Wilde staking
            Een wilde staking is een collectieve actie die niet is georganiseerd door een erkende vakbond. De rechter zal een wilde staking bij toetsing eerder onrechtmatig achten. Deelnemende werknemers kunnen individueel aansprakelijk worden gesteld en lopen een verhoogd ontslagrisico.
            *Lees verder…*

          • Wilde staking is…
            …spijbelen. Nieuwegeinse leerlingen die meedoen aan wilde stakingen voor minder lesuren, worden gezien als spijbelaars en riskeren sancties.*Lees verder…*
            Ik ben dus niet de enige die deze mening is toegedaan.

          • Beste adios
            Je eerste link gaat naar de site van de FNV. Dat die niet zo blij zijn met wilde stakingen kan ik me indenken (let er overigens wel op dat ze niet zeggen dat wilde stakingen verboden zijn). De FNV werkt bijvoorbeeld ook het AVV tegen. Alle actie van werknemers buiten de FNV en zusje CNV om wordt gezien als een bedreiging en moet afgestraft worden. De FNV had volgens mij graag gezien dat wilde stakingen verboden zijn. Het gaat de vakbonden niet om de werknemer, maar om zichzelf.

            Je tweede link gaat naar de site van het AD waarin de actie van Van Bijsterveldt om de leerplichtambtenaar achter stakende scholieren aan te sturen bericht wordt. Dank je, maar daar begon deze discussie mee, dat is dus geen nieuwe informatie.

          • Geen dank
            Mark79 schrijft (o.a.): Je tweede link gaat naar de site van het AD waarin de actie van Van Bijsterveldt om de leerplichtambtenaar achter stakende scholieren aan te sturen bericht wordt. Dank je, maar daar begon deze discussie mee, dat is dus geen nieuwe informatie.

            Dat komt omdat je niet op al mijn argumenten in gaat, maar er steeds eentje uitpikt die je uitkomt om je gelijk te halen. Ik schreff nl.: k schreef: zoiets heet in grote mensen taal een wilde staking. Daar ga je niet op in, maar in pubertaal betekent dat gewoon spijbelen.
            En in dat krantenartikel werd het woord “spijbelen” (ook) genoemd, waar jij (nog steeds) niet op ingegaan bent. Geen dank dus.

          • We laten ons weer verdelen en dus
            overheersen. Dat de docenten niet eerder hiervoor de straat op zijn gegaan, siert ze niet. Nu moeten de leerlingen het opknappen en zouden wij ook nog eens achter allerlei paniekmaatregelen van de staatssecretaris moeten gaan staan? Ik zeg als docent en ouder: nee. Iedere staatssecretaris krijgt de stakingen die ze verdient.

          • brief school.
            acweetje

            Net brief ontvangen van school waarin school voor as vrijdag de leerlingen geen toestemming geven om deel te nemen aan de LAKS-acties, doen ze dat wel dan wordt de afwezigheid gemeld bij de leerplichtsambetenaar en de school neemt ook zelf geeigende maatregelen die voor ongeoorloofd verzuimd gelden..zoals ik letterlijk citeer..

            hier kan ik niet bij ..ongeloofelijk dit.
            Ik leer mijn kinderen meningen van anderen te respecteren en dat we de mazzel hebben dat we in een vrij land wonen , vrije meningsuiting, recht van spreken ,demonstreren en staken enz..en dan als scholieren mee willen doen aan ergens voor staan, voor hun toekomst …worden ze monddood gemaakt en ook nog gestraft.
            Is dit op andere scholen ook zo?

          • Staking en mijn school
            Op mijn school wordt de staking keurig geregeld, met een inteken lijst, overleg met de schoolleiding, wellicht handtekeingen van ouders. -En (vind ik heel goed!) het verbod om leerlingen van de onderbouw mee te nemen.

            Leerlingen het staken weigeren gaat wel ver- zeker als hun ouders toestemming geven.

            Ik hoop maar dat er geen krakers e.d. mee gaan doen om misbruik te maken van de omstandigheden. En ik hoop dat er veel verstandige politieagenten zijn die zich niet gek laten maken. Geen brand, aub, en geen franse toestanden, dat ik ze maandag allemaal weer veilig en blij terug mag zien. Helemaal gerust ben ik er niet op.

          • Een demonstratie op zaterdag
            Als die leerlingen de kwaliteit van hun onderwijs zo belangrijk vinden zou het ze sieren om hun demonstratie op zaterdag te houden; buiten schooltijd.

          • Onze school heeft wel
            Onze school heeft wel maatregelen genomen tegen de leerlingen die maandag opnieuw zijn gaan staken. Over vrijdag is nog niets gezegd.

          • Geen staking op mijn school
            Op mijn school vraagt de schoolleiding aan de leerlingen om, in ieder geval wat déze staking betreft, niet mee te doen, omdat er op mijn school gewoon geen noemenswaardig probleem met die urennorm is. We halen die norm min of meer, het rooster is redelijk goed, de docenten zijn dat ook, dacht ik zo, en er worden geen leerlingen opgehokt om die norm maar te halen; hooguit in het geval er een docent incidenteel ziek is en er anders een tussenuur zou ontstaan.

            Het is niet makkelijk om die norm te halen, en ik denk dat mijn schoolleiding die 1040 uur ook iets te hoog vindt, maar het kán dus kennelijk wel.

            Mits je je school kleinschalig houdt.
            Mits je docenten de ruimte geeft om les te geven zoals zij dat zelf het beste achten.
            Mits je docenten wat behoorlijker beloont.

            Zodat je dus ook genoeg docenten van voldoende kwaliteit hebt om de lessen te laten verzorgen.

            Maar als je als ministerie de teugels lange tijd hebt laten vieren, wat op heel veel terreinen in het onderwijs gebeurd is, en ze daarna weer strak wilt trekken omdat je ziet dat het niet goed gaat, moet je dat voorzichtig doen. Geef organisaties de tijd en, voor zover ze die onvoldoende hebben, de middelen (Rinnooy Kan) om zich aan te passen. Twintig jaar wanbeleid los je niet op met het snel opschroeven van de eisen. Zelfs al zouden de hele regering en het hele parlement zich morgen aansluiten bij BON, dan nog zou het een enorme klus zijn om de boel weer netjes op de rails te krijgen.

          • Verschil
            Em70 schrijft: Het is niet makkelijk om die norm te halen, en ik denk dat mijn schoolleiding die 1040 uur ook iets te hoog vindt, maar het kán dus kennelijk wel.

            Als je het verhaal van de conrector van het *Christelijk Gymnasium* te Utrecht (ook geen grote school) mag geloven: ”Wij krijgen geld voor 740 docentenuren. Toch wil de inspectie dat we ons aan de 1040 urennorm houden. Dat gaat nu eenmaal niet.”, dan begrijp ik dit niet.
            *Lees verder…*

  5. Kunnen we die stakingsdagen…
    …niet als lesuren beschouwen?
    Competentiegericht onderwijs of maatschappelijke stage?

    • PO mij
      Of inzetten als Practische Opdracht voor maatschappijleer?
      Met als presentatievorm de met mobieltjes opgenomen actie-, pardon, aksie-verslagen, met een voice-over die alles nog een keer rustig uitlegt.

      • PO Biologie, Verzorging of Techniek maar niet MIJ
        Iets te makkelijk, H2SO4.
        Misschien beter als een vraag in het 4e SO’tje voor 2Havo.
        Een zichzelf serieus nemende leraar maatschappijleer zou er niet aan denken. U roept een verkeerd beeld op. Doe dat niet meer.

        • Richtingsgevoel
          Meestal geef ik blijk van een sterk ontwikkeld richtingsgevoel als het gaat om het vermijden van lange tenen.
          Kennelijk heeft een ongecontroleerde vlaag van enthousiasme voor onderwijsvernieuwing mij tijdelijk verblind.
          Duizend maal excuses!

          • Verwerkstukking
            Mooi woord, ook hier te vinden (laatste bladzijde):
            Docenten/directie onderzoek naar de Tweede Fase
            het implementatie JJ-model
            Aan de hand van 12 dimensies uit het bovenstaande schoolcurriculum is er onderzoek gedaan naar de mening van leerlingen met betrekking tot de Tweede Fase.
            *Lees verder…*

          • Van een ex-collega
            Ik heb het woord van een ex-collega Nederlands die ervoor waarschuwde. Als ik het goed heb 1 of 2 jaar voor de tweede fase.
            Het is nog steeds actueel.
            Net als trouwens veel van de andere opmerkingen in het genoemde rapport. Met een nieuw kaftje kan het zo weer opgediend worden.

            En wij maar denken dat er zoveel verandert in het onderwijs…

          • Boeiende lectuur
            Dit onderzoek is boeiende lectuur. Let op de conclusie van dit methodisch nergens verantwoorde verslag van het Onderzoek Codename Future (ja echt!) uit 2005:

            TOP DRIE KNELPUNTEN
            • Organisatie
            – Er is te weinig tijd geweest om met de docenten de Tweede Fase goed in te zetten ( er is
            wel veel droog gezwommen). Scholen begrijpen nu pas waar het om gaat.
            – Er zijn te weinig contacturen.
            – Afstemming tussen vakken, de zwaarte per vak, te veel praktische opdrachten per vak, te
            veel toetsing per vak en er is onvoldoende tijd voor afstemming tussen de vakken en de
            betreffende klassen.
            – Te weinig tijd voor docenten om zich voor te bereiden op hun nieuwe lessen en hun
            nieuwe rol.
            – 1600 uur ter discussie
            • Communicatie
            – Overheid heeft onvoldoende richtlijnen en duidelijkheid gegeven over de invoering.
            – Directie heeft onvoldoende duidelijk kunnen maken aan docenten hoe ze de Tweede
            Fase in moeten zetten.
            – De meeste docenten hebben ondanks cursussen onvoldoende overdrachtsmotivatie naar
            leerlingen.
            • Inhoud
            – Er is een te groot gat tussen de 3e en de 4e klas.
            – Teveel vernieuwing in één keer.
            – “Verwerkstukking” (alles is een werkstuk)

    • En já hoor…!
      Vandaag heeft een Kamerlid geroepen:”Misschien kunnen de stakingsdagen meetellen als maatschappelijke stage.”
      Lachen toch? Die leest vast BON.

Reacties zijn gesloten.