Flikker alle managers de school uit! Laat de macht om koers te bepalen aan de plek waar de betrokkenheid en de kennis van het werk is! Laat facilitair management subsidiair en dienend zijn aan het de koersbepalende docentenvergadering, die controleerbaar en verkiesbaar moet zijn.
Laat docenten zelf op een school de koers bepalen, in overeenstemming met de cultuur en geschiedenis van hun school en hun eigen voorkeuren. Controleerbaar met heldere, geobjectiveerde procedures. Dan reken je gegarandeerd af met een hele hoop werkdruk en de slopende en tijdrovende betutteling van bovenaf, waar velen nu kapot aan gaan.
Stop de betutteling en stop de devaluatie van het vakmanschap en de professionaliteit! Geen organisatiecultuur zo slecht als die van het onderwijs. Welk werkveld gaat zo wantrouwend en laatdunkend om met zijn eigen talent en “human capital”? U kent ze toch wel? Die ondermaatse studiemiddagen en verplichte, lusteloze praatgroepjes om taakuren op te maken? Of al die overijverige activiteiten van het nieuwe middenmanagement die u voor van alles laat opdraven en die u graag opzadelt met werk aan nieuwe kortdurende trends omdat ze hun nieuwe baantje moeten waarmaken? Ach, waren wij hiervan verlost en mochten wij zelf uitmaken wat goed voor ons werk was… hoe zou de aantrekkelijkheid van ons, opnieuw als professioneel erkende beroep stijgen, tegelijk met ons aanzien…
Reacties zijn gesloten.
Mee eens
1. Vakinhoud en kennisoverdracht centraal (goed opgeleide docenten)(beroepsonderwijs terug)
2. Leerling centraal (zittenblijven weer mogelijk)(probleemleerlingen naar speciaal onderwijs)
3. Zeer gestructureerd lesaanbod (minimaal 28 lesuren per week)
4. Klassicaal onderwijs (100% naar 75% in de hogere jaars)(docent vrij in methodiek)
5. Plaats voor zelfstudie (glijdende schaal)(huiswerk op school)(laptop in plaats van rugzak)
6. Docenten maken samen op democratische wijze het beleid (vaksecties)
7. Kleine directie, gerecruteerd uit oudere lesgevende docenten (boven de 50 jaar)
8. Directie verplicht een aantal uren voor de klas (contact met de werkvloer)
9. Gelijke (en hogere) salarissen voor docenten en directie gebaseerd op urenaantal
10. Democratisch gekozen directie voor maximaal 2 x 3 jaar
11. Eigen examens voor BON-scholen (onder overheidstoezicht)(kwaliteitsbewaking diploma’s)
12. Kleine scholen (max. 600-800 leerlingen) en kleine klassen (ca. 20 leerlingen)
Geweldig aktieprogramma
Het lijken de tien geboden wel; maar twaalf is ook een symbolisch getal!
Kan zo naar de minister
beste Hals!!
Lees ze maar voor…
…in Groningen, beste Fritzi!
Helaas woon ik daar niet in de buurt
en heb ik op die dag geen tijd. Ik hoop op andere BONners.
Jammer.
Ik had zo op je gerekend:)
Volgende keer beter.
Hij komt vast nog wel eens naar het Westen.
Leest Plasterk dit?
Applaus!
Klinkt prima die 10 punten.
Klinkt prima die 10 punten. Ben het alleen niet eens met punt 7. Leden van de directie zouden dan een afspiegeling moeten zijn van de leeftijdsopbouw van het personeel. Wat ik ook mis, is een personeelsbeleid afgestemd op de verschillende levensfasen van het personeel. Een oudere collega moet de kans krijgen om minder les te geven. Verder helemaal top! Kleinere klassen scheelt enorm veel, evenals kleinere scholen!
12
Jongere directieleden? Nee, toch maar niet.
Als je plannen hebt, rustig wachten tot je vijftig bent:)
Welk werkveld? De zorg
Michel vraagt welk werkveld wantrouwend en laatdunkend omgaat met zijn menselijk kapitaal. Antwoord: de zorg en de medische sector.
Vergeet de directies in het onderwijs niet
Zoals iemand – ik geloof Corgi – hier al eens schreef: de status van de docent is nergens zo laag als in de directiekamers.
Klinkt goed.
Geldt dit ook voor ’t BO?