Studenten inventariseren onvrede HNL met bustoer

Vanaf morgen 13 maart gaan de drie studentenorganisaties LSVb, LAKS en JOB met een bus door het land om klachten van studenten en scholieren te verzamelen over HNL. Dit meldt Elsevier op de eigen site.

” De scholieren- en studentenorganisaties Laks, JOB en LSVb toeren vanaf dinsdag drie dagen door Nederland om klachten over onderwijs te verzamelen. De verzamelde klachten worden daarna gebundeld en aangeboden aan minister van Onderwijs Ronald Plasterk (PvdA).

De bustoer langs de verschillende scholen is een vervolg op de brandbrief en noodklok die de organisaties eind januari overhandigden aan toenmalig staatssecretaris van Onderwijs Bruno Bruins (VVD). In de brandbrief schreven de organisaties over de zorgen die zij hebben bij de invoering van het nieuwe leren. Ook beklaagden scholieren zich in de brandbrief over het tekort aan contacturen met docenten. De nadruk ligt in het onderwijs volgens de scholierenorganisaties te veel op zelfstandig leren. Bruins beloofde de organisaties om de scholen aan te spreken op de klachten.

De bustoer trekt langs hogescholen en roc’s in Almere, Amsterdam en Utrecht. Ook kunnen leerlingen en studenten hun klachten kwijt op de website noodklok.nl. Eind deze maand overhandigen de organisaties de resultaten aan Plasterk.”

32 Reacties

  1. Laks, Job, LSVb komen met conclusies
    Bron: hier.

    Docenten moeten veel beter geschoold en beoordeeld worden, en moeten veel meer verdienen. Op die manier moet de kwaliteit van het docentenkorps verbeteren. Dat is een van de aanbevelingen van drie scholieren- en studentenorganisaties.

    Het Laks (Landelijk Aktie Komitee Scholieren), de Job (JongerenOrganisatie Beroepsonderwijs) en de LSVb (Landelijke Studenten Vakbond) hielden een klachteninventarisatie onder duizenden scholieren en studenten door het hele land. De klachten, verzameld in een ‘noodklok’, werden vrijdagochtend in Den Haag aangeboden aan minister Ronald Plasterk (PvdA) en staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (CDA) van Onderwijs.

    De kwaliteit van de lessen is ook een groot struikelblok, concluderen de organisaties. De lessen worden vaak nutteloos genoemd. Verder vinden veel scholieren het aantal lesuren te weinig en wordt geklaagd over een gebrek aan begeleiding.

    De organisaties vragen om een betere scholing van docenten. De minister moet verder streng gaan controleren op de kwaliteit van opleidingen. Ook moeten leerlingen meer zeggenschap krijgen over hun onderwijs door een verplichte studenten- en leerlingenraad in te voeren.

    Voor de inventarisatie werden zeven middelbare scholen, zeven ROC’s en acht HBO’s willekeurig uitgekozen en bezocht. Ook konden scholieren en studenten hun klachten kwijt op noodklok.nl.

    • Nutteloos?
      “De lessen worden vaak nutteloos genoemd. Verder vinden veel scholieren het aantal lesuren te weinig (…)”
      Hmm… te weinig nutteloze lessen dus?

      • Wat is een nutteloze les?
        Ja, het bovenstaande is natuurlijk een inconsequentie.
        Ik vroeg mij af: kan een leerling overzien of een les nuttig is of niet?
        Wat betreft de lesstof niet, denk ik. Een leerling kan moeilijk overzien of het bv. nuttig is om Chinees te leren.
        Een leerling kan echter wèl heel goed vaststellen of hij überhaupt iets geleerd heeft.
        Op school heb ik, zonder twijfel, Frans, Duits, Engels, wiskunde en nog veel meer vakken geleerd. Achteraf stel ik vast dat het voor mij nuttige kennis is geweest, maar toentertijd begreep ik ook al meteen dat ik iets leerde. Ging je het lokaal uit, dan wist je meestal wat meer dan voordat je het lokaal in ging.
        Later, in het bedrijfsleven, heb ik eens een cursus ‘stroomlijnen van werkprocessen’ gevolgd. Dat leek mij nuttig om te kunnen. Ik verzeker u echter, dat het vanaf minuut 5 van de cursus volkomen duidelijk was dat ik daar niets zou gaan leren. Aan het eind van de cursus kon en wist ik dan ook niets meer dan aan het begin.
        Waar merk je dat aan? Veel groepsopdrachten, veel gepraat, weinig geformaliseerde lesstof, weinig opdrachten die je aantoonbaar goed of fout kunt doen, überhaupt weinig criteria of een opdracht goed of slecht is gedaan.

        Wanneer die leerlingen het in deze zin over nutteloze lessen hebben, voel ik helemaal met ze mee. Of scheikunde een nutteloos vak is, dat kunnen ze nog niet beoordelen.

  2. leerlingen tegen HNL
    vandaag (30 maart) op teletekst:
    =============================
    Minister Plasterk van Onderwijs heeft
    zo’n 7500 klachten over het ‘nieuwe
    leren’ overhandigd gekregen van drie
    leerlingenbonden.Die hebben de klachten
    via internet en op scholen verzameld.

    Het ‘nieuwe leren’ gaat uit van de
    zelfstandigheid van leerlingen.Maar de
    bonden zeggen dat het systeem gebruikt
    wordt om te bezuinigen op het aantal
    contacturen en de begeleiding van
    leerlingen.In januari kwamen de bonden
    al met een manifest tegen het systeem.

    Plasterk erkent dat er problemen zijn.
    Hij ziet het positieve in van de nieuwe
    onderwijsvormen,maar erkent ook “dat we
    hier en daar zijn doorgeschoten”.

    • Leerlingen strijden voor beter onderwijs
      Ruim 7500 klachten overhandigd aan minister

      Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS), de JongerenOrganisatie voor het Beroepsonderwijs (JOB) en de Landelijke StudentenVakbond (LSVb) overhandigden vanochtend aan minister Plasterk en staatssecretaris van Bijsterveldt ruim 7500 klachten. De meest gehoorde klacht betreft nutteloze lesuren, gevolgd door de gebrekkige kwaliteit van de docenten.

      De klachten zijn een direct gevolg van de eerdere brandbrief die de studenten en scholieren aan toenmalig staatssecretaris Bruins overhandigden. Deze had in januari gezegd dat het om incidenten zou gaan. Het tegendeel is vandaag bewezen.

      De organisaties doen een aantal aanbevelingen. Zo pleiten ze gezamenlijk voor betere begeleiding. Docenten moeten veel beter (bij)geschoold, beoordeeld en betaald worden. Het is duidelijk dat een school motiverend moet zijn: er mag geen sprake zijn van een ‘ophokplicht’.

      Verder wordt betere medezeggenschap als oplossing gezien. In een gesprek dat het LAKS direct na de actie met staatssecretaris van Bijsterveldt had is het belang van een verplichte leerlingenraad nog eens onderstreept. Minister Plasterk zal volgende week nog een afspraak maken om met de organisaties te praten.

      Bron: www.laks.nl/index.php?navID=2&catg=1&sub=1&viewid=ww9u2krkd

  3. Meeste klachten van leerlingen ROC Flevoland
    Volgens Omroep Flevoland komt deze ROC er het slechtste af bij de klagers. “Van de 648 klachtenformulieren die op vijf ROC’s werden verzameld waren er 277 afkomstig van het ROC Flevoland. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport van belangenorganisaties voor scholieren en studenten JOB, LAKS en LSVb. De scholieren klaagden vooral over slecht opgeleide docenten, nutteloze lessen en onduidelijkheid over wat er van de leerling verwacht wordt.” bron

  4. Slagter solidair met LAKS
    Voor het onderzoeksrapport van LAKS, klik www.vo-raad.nl/nieuws/te-weinig-les en dan rechts op ‘LAKS’.

    Slagter’s reactie op dit rapport:

    Leerlingen willen niet meer, maar beter onderwijs. Dat blijkt uit onderzoek van het LAKS. De VO-raad staat hier positief tegenover en wil zich samen met de scholen inzetten voor het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs en het versterken van de professionaliteit van de leraar.
    De minister spoort op dit moment scholen aan om meer les te geven. Zowel het LAKS als de VO-raad willen dat er vooral gekeken wordt hoe er béter onderwijs gegeven kan worden. “Het gaat vooral om de kwaliteit, niet alleen om de hoeveelheid. Het feit dat maar 5% van de leerlingen vindt dat ze te weinig lessen krijgen, bevestigt die stelling,” aldus Sjoerd Slagter, voorzitter VO-raad.
    Uit het onderzoek van het LAKS blijkt verder dat het nieuwe leren in het voortgezet onderwijs nauwelijks tot grote problemen leidt. Slagter: “Hét nieuwe leren bestaat ook helemaal niet in het voortgezet onderwijs. Het voortgezet onderwijs is een sector in beweging en voortdurend op zoek naar uitdagend en passend onderwijs voor alle leerlingen. Een sector die het onderwijs steeds ontwikkelt en aanpast aan de veranderingen in de maatschappij.
    Slagter: “Onderwijsvernieuwing is heel iets anders dan ‘het nieuwe leren’. Waar we het over hebben zijn initiatieven als een echt woonhuis waar leerlingen uit het praktijkonderwijs worden voorbereid op zelfstandig wonen, een heus tuincentrum opgezet door vmbo-leerlingen dat drie dagen per week geopend is voor klanten, een technasium om leerlingen te interesseren voor technische en bètaopleidingen. Of projecten om schooluitval tegen te gaan. Zoals 4-havo-leerlingen die tijdens projectdagen les krijgen in een bedrijf. Tijdens die dagen is het verzuim onder leerlingen nul procent.”

    • ?taats rieh taw neggez ijm dnamei liW
      .nekets nevjilb ledehcs ed ni nerovetsrethca nenesreh njim njiz nezel teh aN

      • Dan zou je eerder
        Dan zou je eerder spiegelschrift verwachten, dat is voor en achter verwisselen, niet links en rechts. Altijd een leuke breinbreker: Waarom verwisselt een spiegel alleen links en rechts, maar niet boven en onder?

        • simpel
          Links en rechts verwisselt de spiegel niet. Ons oog verwisselt links en rechts, maar ons spiegelbeeld is een virtuele wereld, zeg maar net zoiets als second life en HNL

      • Vertaling
        Simon,
        hier staat dus dat Slagter niet weet waar hij het over heeft. Hij heeft zich dus niet verdiept in het VO, dat blijkt alleen al uit de zin dat in het VO geen, ja GEEN HNL voor komt. Laat hij eens met mij contact opnemen, dan zal ik hem een rondleiding geven in en om Den Haag.

        Ook staat er dat leerlingen gewoon VAKMENSEN voor zich willen die ze kennis en kunde bijbrengen.

        snappie

        • Verder fantaseert hij er ook nog bij
          dat er geen verzuim zou zijn bij die stages. Wel nu, ik hoor van de collega’s die dit bij ons organiseren hele andere berichten … ! Het is een hoop gebel achter leerlingen aan.

  5. LSVb, Job, LAKS, BON krijgen ervan langs
    Een wel heel ongeloofwaardige betoog van onderwijsjournaliste Wilma Cornelisse, zie hier.
    Voor het antwoord van LAKS, zie hier.

    Je kunt blijkbaar in Nederland onderwijsjournaliste worden zonder dat je voldoende weet wat er zich in het onderwijs afspeelt. Ongelooflijk hoe ze de actie van de jongeren afkraakt en de onderwijsproblemen aan de jongeren zelf wijt.

    Over BON schrijft ze:
    U wekt zo de indruk dat u met de door de BON van Ad Verbrugge aangeblazen crisiswind meewaait. Ook Beter Onderwijs Nederland voorziet niet in cijfers over slechte onderwijsresultaten of in andere wetenschappelijke onderbouwing van hun crisisbetoog. Veel meer dan water en wind verkondigt BON niet; uit alles wat zij publiceren krijg ik niet de indruk dat er bij BON mensen zitten die iets van onderwijs afweten. Docenten die aldoor roepen ‘Geef de leraar zijn vak terug!’ hebben over dit vak weinig meer te melden dan dat het kennisoverdracht inhoudt. Dit is een nogal beperkte omschrijving van het leraarsberoep, maar uit uw schrijven aan de Staatssecretaris concludeer ik dat u tegen deze beperking geen enkel bezwaar hebt en gretig elke dag acht uur naar uw docenten luisteren wil.

    • Indien zij gelijk heeft, waarom hebben wij
      dan nog zulke dure onderwijsinstellingen nodig? Leren doe je zelf. Welaan dan, weg met al die gebouwen, bestuurders en docenten.

      De universiteit en hogeschool kunnen worden teruggebracht tot: bibliotheek en examencommissie. Dit is ook een manier om het plan Kalfshoven uit te voeren. Niet mechaniseren, maar nihiliseren.

      Natuurlijk bedoelt zij dit niet, zelfs ik snap dat, ondanks mijn flaporen, waarop zulke enorme krachten inwerken dat ze, tegen wegwaaien, met hun lange wortels het verstand op de plaats van aanhechting verdringen. -Wat deze juffrouw bedoelt is dat er wel onderwijs gegeven moet worden, maar niet te veel. Ze bedoelt dus te zeggen dat de hoeveelheid onderwijs die ‘zij’ kan billijken voldoende is. Ze bedoelt dus eigenlijk dat ‘haar’ ideeen over het onderwijs maatgevend zijn. En dat is een erg willekeurig standpunt. Slechte juffrouw. Eigen plannetjes opdringen aan anderen, foei.

      Als ze dit nog eens doet, zal ik alle drogisten en apothekers vragen of ze de verkoop van aambeienzalf aan onderwijskundigen willen staken. Dat zal ze zeker leren.

    • Een journalist onwaardig
      Dat je als onderwijsjournalist je laat verlijden tot een dergelijk (ook nog zwak) betoog, vind ik heel vreemd. Als ik haar hoofdredacteur was, zou ik haar onmiddellijk op het matje roepen. Het gaat immers niet om een columnschrijfster! Dit heeft met onafhankelijke journalistiek – ook een volkomen uitgehold beroep, overigens – niets van doen.

    • Wilma C CV

      Wilma Cornelisse is journalist & beeldend kunstenaar – treedt pas sinds kort met haar beeldende werk naar buiten – ze is opgeleid voor & in vanalles&nogwat waarbij de nuttige handwerken & heeft (nog) nooit geëxposeerd anders dan in de digitale gallerie Artolive – haar vele publicaties verschenen in kranten (NRC Handelsblad) & tijdschriften & betreffen journalistiek werk: berichten, analyses, achtergronden, commentaren over/van (onderwijs)beleid plus tv-recensies (NRC), toneelrecensies (Het Parool) & columns om. in De Mediakrant & studentenblad SUM.

      bron: hier

    • Wilma Cornelisse
      Zelden zo een zwak betoog gelezen. De reactie van LSVb/JOB/LAKS was overigens wel sterk.

      Deze mevrouw heeft duidelijk niet goed opgelet. De protestacties van leerlingen/studenten van de afgelopen maanden heeft ze niet meegekregen en de wetenschappelijke onderbouwing van de BONstandpunten op deze website (o.a. de mythen door Willem Smit) heeft ze blijkbaar niet gelezen.

      Of ze liegt gewoon in de hoop dat veel lezers van haar stuk niet goed opgelet hebben. Maar dan is de vraag: wat voor belang heeft ze om de waarheid te verdraaien? Zou ze communicatieadviseur van Fontys zijn??

        • Wilma Cornelisse, SLO en Onderwijsinspectie
          Cornelisse is freelancer en schreef een congresverslag in opdracht van SLO onder de titel ‘Education for citizenship in a plural society’. Verder schreef ze een lovend artikel over de vernieuwing van de basisvorming in Meso Magazine. Meso Magazine is het tijdschrift van de schoolleiders in VO en BVE. Ook schreef ze in opdracht van de Onderwijsinspectie ‘Werk aan de basis : evaluatie van de basisvorming na vijf jaar’ (1999).

      • Wilma Cornelisse: ‘Wat zou Plasterk willen’
        Bron: ScienceGuideScienceGuide

        Auteur: Wilma Cornelisse, onderwijsjournaliste

        Een wel erg wazig verhaal voor een journaliste; ze vindt dat Plasterk het slecht doet en dat de onderwijsvernieuwingen zo slecht nog niet waren.

        “Of wil Plasterk dat ik het weghakken van de leemlaag in het onderwijsmanagement en het herstel van de controle op kwaliteit als eerste aanzetten van zijn nieuwe onderwijsbeleid beschouw?

        Waarom accepteren ze een onzinuitspraak als “dertig jaar geleden waren de leraren de baas op school, terwijl ze tegenwoordig door het management als pionnen heen en weer worden geschoven?”
        ….
        Het onderwijs is ondermaats, niet omdat er feiten en onderzoeksresultaten bestaan die dit bewijzen, maar gewoon, omdat ‘iedereen’ het zegt. De controle op de kwaliteit van het onderwijs deugt niet en “dat ga ik herstellen,” zegt Plasterk alsof de inspectie jaar in jaar uit het Onderwijsverslag uit zijn duim zuigt.

        Niet het kabinet dient de honoraria van de publieke managers goed te keuren, maar de OR of de medezeggenschapsraad.

        De basisvorming heeft het onderwijs net zo min naar de bliksem geholpen als de middenschool.
        De basisvorming bestaat vooral op papier. Beleidsarm, zo omschrijft het gros van de schoolmanagers de invoering van de kerndoelen en de vijftien vakken die allemaal een jaar lang op het rooster moesten.

        Plasterk en zijn interviewers verwijten de PvdA uit de jaren zeventig het onderwijs te willen misbruiken als ‘instrument voor maatschappijhervorming’. Een raar en ook misplaatst verwijt.

        De geschiedenis boekstaafde de ideologische bevlogenheid die de PvdA in de jaren zeventig van de vorige eeuw op alle beleidsterreinen losliet, met als oneerlijk gevolg dat de PvdA nu nog moet boeten voor de nivellering van het onderwijs die ze nooit tot stand heeft gebracht.”

  6. Wilma Cornelisse over herontwerp MBO en BON
    Bron: Scienceguide

    “Over die negatieve beeldvorming kraakt het onderzoek [Berenschot; ed] een paar stevige noten. ‘Er ontbreekt een, voor een complex en maatschappelijk urgent en gevoelig traject als het herontwerp, hoogstnoodzakelijk communicatiebeleid.
    ….
    Dit gebrekkige communicatiebeleid kleeft niet alleen aan deze onderwijsvernieuwing. Basisvorming en studiehuis leden onder hetzelfde euvel; al snel nam geen commentator nog de moeite idee en uitvoering te scheiden. Het komische VPRO-duo Van Kooten en De Bie verrichtte in de jaren negentig de taak die Ad Verbrugge en zijn BON nu op zich nemen: de draak steken met een concept waarvan je nauwelijks kennis hebt. Verbrugge en zijn collega’s presenteren in de Volkskrant van dinsdag (15 mei) opnieuw een stevig staaltje van deze vorm van namaakdenken; als zij het Berenschotrapport wel hadden gelezen, was het heldere onderscheid dat Berenschot maakt tussen competentiegericht onderwijs en nieuw leren hen niet ontgaan.
    ….
    Voor de vergelijking van de kwaliteit van het onderwijs van vóór en na basisvorming en tweedefase die de commissie Dijsselbloem wil, biedt Berenschot geen handreiking. Die kan niemand bieden.
    Vergelijking van onderwijskwaliteit uit heden en verleden is onmogelijk doordat de norm voor wat goed onderwijs is en wat niet, door de tijd heen verandert. De kracht van Berenschot is dat hun onderzoek het herontwerp van het mbo toetst aan deze tijd en aan de eisen van deze samenleving.”

    • Kunnen we
      science guide niet verbieden, ze publiceren allemaal slechte dingen over BON. Achter de schermen ben ik het er natuurlijk helemaal mee eens, maar ik wil toch niet geassocieerd worden met de uitspraken van Wilma. ( noot: cynisch ) Nee, dit is gewoon flauw, maar laat het toch staan.

    • Wilma Cornelisse schrijft ook

      De vertaling van het herontwerp naar onderwijs, organisatie en bedrijfsvoering van opleidingen, lukt nauwelijks doordat veel praktische zaken onvoldoende doordacht zijn en de noodzakelijke kennis en professionaliteit bij docenten ontbreekt.

      Het is dus allemaal de schuld van de docenten. Dat organisatie en bedrijfsvoering taken zijn van de duurbetaalde managers komt niet in Wilma op.

      Een freelance journalist moet natuurlijk ook haar brood verdienen. Dat communicatiebeleid waar Berenschot zo op hamert, dat zal Wilma vast wel willen doen.

Reacties zijn gesloten.