4 Reacties

  1. Stil rond OESO rapport
    Bleef het rond al die OESO rapporten maar zo stil. De OESO is lobby organisatie voor de middenschool, niet meer en niet minder (zie bijvoorbeeld ‘mythes en waarheden‘ deel 5).

    • Dat zal wel….
      ….maar dit spreekt mij toch wel aan: Nederland moet serieus werk maken van de 3% bruto binnenlands product (BBP) doelstelling voor onderzoek en ontwikkeling (R&D) en de 2% BBP voor hoger onderwijs. De regering zegt dit ook te willen, maar gezien de daadwerkelijke investeringen (1.8% voor R&D en 1.3% voor hoger onderwijs) lijkt dit toch vooral lippendienst te zijn.

  2. Primaat van de politiek
    De overheid moet, volgens prof. Van der Wende, niet meer op directe of gedetailleerde wijze willen sturen maar dit overlaten aan de autonome “stakeholders” (horizontale verantwoording). Tegen dit corporatistisch klinkende model heb ik toch wel enige bedenkingen. Want er is ook nog zo iets als die vervelende publieke opinie (populisme !) en de politieke demokratie. De benadering van mevr. Van der Wende vind ik wel erg eenzijdig bestuurlijk. “Het heeft ook met vertrouwen tussen actoren te maken” zegt ze. “Als die onvoldoende is, dan heeft de overheid, mede onder druk van de publieke opinie en dus vaak op basis van politieke overwegingen (sic) de neiging toch weer te interveniëren”. Gelukkig maar, zou ik zeggen. Want waar komt dat gebrek aan vertrouwen vandaan ? Ik denk doordat de stakeholders onvoldoende het onderwijs als geheel vertegenwoordigen en slecht luisteren naar andere geluiden dan die ze zelf graag wuillen horen. Bijv. naar Beter Onderwijs Nederland.

    • Stakeholders
      Hier in Amerika zijn er ‘boards of education’. In de meeste staten worden deze direct gekozen (in sommige worden ze door de gouverneur benoemd). Als de overheid de macht over het onderwijs per se weg wil geven dan is het beter om dit model te volgen dan om vage ‘stakeholders’ (die niet gekozen en niet aanspreekbaar en afrekenbaar zijn) de macht te geven.

Reacties zijn gesloten.