Stemadvies.
Ouders klagen steen en been over het niveau van het huidige onderwijs.
Hun kinderen zijn er ongelukkig en krijgen een diploma in de hand gedrukt, waar ze geen kant mee uitkunnen.
De maatschappij zit potdicht, er is nauwelijks plaats, de meeste stoelen zijn bezet.
Zelfs afgeschreven ministers en kamerleden moeten, als we de krant van zaterdag kunnen geloven, bedelen om een nieuw baantje en staan op wachtgeld.
Docenten weten het niet meer en kibbelen over details.
Ad Verbrugge verwoordde bij “Zomergasten” gisterenavond op uitstekende wijze waar de schoen wringt.
Hij vergat te vermelden hoe het toch zo gekomen is.
Onderwijsland stemt al decennia lang voor het merendeel op de linkse partijen
Ik heb dat stemgedrag nooit begrepen.
Docenten en onderwijsgevenden stonden op de barricaden bij het invoeren van de Mammoetwet.
Gymnasia protesteerden beschaafd toen hun schooltype dreigde te worden afgeschaft.
Iedereen in de onderwijswereld was tegen de middenschool die toch werd doorgedrukt in de mildere variant van de basisvorming.
Het beroepsonderwijs werd getheoretiseerd.
In het studiehuis werd de docent het zwijgen opgelegd en gedegradeerd tot richtingaanwijzer.
Zo gleed het prachtige onderwijs, dat we hadden, af tot wat het nu geworden is.
We klagen en jammeren met z’n allen, maar wanneer we in het stemhokje staan, zijn we vergeten hoe het zo gekomen is.
Linkse kabinetten met onderwijsministers als Van Kemenade (PvdA), Wallage (PvdA) en Netelenbos (PvdA) zijn hier debet aan.
Wanneer ik dit mijn collega’s voor de voeten gooi, zijn ze het met me eens.
Wanneer je dan vraagt, waarom ze hun stemgedrag dan niet wijzigen, blijven ze een antwoord schuldig.
Ze stemmen nu eenmaal altijd zo en bemoeien zich verder niet met politiek.
In november komen er nieuwe mogelijkheden met nieuwe partijen en nieuwe programma’s.
Daarin komen vele zogenaamde linkse en rechtse thema’s samen.
Er valt nu echt wat te kiezen en het wordt eens tijd naar de inhoud te kijken.
Ik verheug me erop, want het lijkt erop dat het eindelijk beter kan gaan.
Een onderwijsland, dat wederom met de ogen dicht gaat stemmen, mag naderhand niet klagen.
Ad Verbrugge
Meneer Hals,
Moet ik misschien begrijpen dat U op CDA zal stemmen. Oh… heimwei van de waarden en normen….
Nooit zo weinig waarden en normen gezien als hier. Oh heimwei. Ad Verbrugge, de personificatie van onze joodse christendom….
Wat er zaak is en wat Ad Verbrugge vergeet te vertelen is dat er met individulisme niets mis is. Dat onderwijs niet van de ene stroom of van de andere is. Onderwijs is er om kinderen te opvoeden in geschiedenis en in de stromingen die er zijn , ja zeker, kinderen te opvoeden in taal, jazeker, kinderen te opvoeden in diversiteit en de religie terzijde leggen, of desnoods de mond snoeren. Wat Ad Verbrugge als filosoof vergeet te vermelden is een taak van de filosofie die “Ethiek” heet. En Ethiek is inherent aan alle religies, ethiek is geen verschijnsel die uitgevonden is door Luther of door Calvinus. Nee, dat niet, Ethiek is een taak van van filosofie op zichzelf.
Ad Verbrugge
[bericht verwijderd, tekenbeperking is er niet voor niets, achter elkaar plakken van meerdere berichten is niet toegestaan :: Ralph]
Humility
Humility….. Dat is zeker geen Nederlandse waarde.
Wel een christelijke waarde…
De vriendelijke groeten.
help
Hallo,
wat een venijn.
(En humility is überhaupt niet nederlands)
On topic…stemadvies geven op basis van het verleden is niet wijs lijkt me. Stemmen doe je toch op basis van wat de toekomstige plannen zijn?
Verandering van tijden brengt ook verandering van idealen/visie?
Inge
niet alleen stemmen…
Politiek is belangrijk, maar vaak pas het resultaat van een ‘stemming’, een ongenoegen, een beweging die in de samenleving is gaan leven!
Het is naar mijn mening EN / EN ; de politiek volgen en gericht stemmen, en blijven doen wat je kunt, in je eigen werk of prive. Of hebben we alweer zo’n vertrouwen in de politiek?
Zie voor een leuke discussie met aanknopingspunten over schoolboeken;
www.trouw.nl/deverdieping/opvoeding_onderwijs/
Eenieder is consument, en kan krachten gebruiken en bundelen.