Standpunt BON stakingsoproep bonden

BON vindt verlaging van de werkdruk erg belangrijk. In Nederland is de werkdruk voor leraren VO te hoog, en dit heeft nadelige gevolgen op zowel de korte als de lange termijn. Het recente onderhandelingsresultaat van drie procent werkdrukverlaging is daarbij een begin; veel meer is nodig. BON kan zich om die reden voorstellen dat de bonden tot stakingen oproepen.

Het standpunt van de VO-raad, dat de verlaging niet voor deeltijders zou hoeven gelden, is in de ogen van BON onhoudbaar. Er is naar het oordeel van BON geen enkele inhoudelijke reden om deeltijders anders te behandelen dan voltijders.

De VO-raad toont in woord en gedrag aan dat het onderwijs zelf niet zijn primaire zorg heeft. Zowel het tegenwerken van de voorstellen tot werkdrukverlaging als de salarisverhoging van gemiddeld 37 procent die de VO-raad de eigen bestuurders onlangs toekende, zijn daar cynische voorbeelden van.

Achtergrond:
Hoe is het in te zien dat de werkdruk hoog is? Dat kun je aan een aantal zaken aflezen. Ten eerste aan de internationale vergelijking. Het aantal contacturen per leraar, het aantal leerlingen in totaal per leraar, en het aantal leerlingen in een klas zijn alledrie in Nederland veel hoger dan in de ons omringende landen.

Ten tweede aan de uitstroom van beginnende docenten; veel nieuwe docenten haken binnen enkele jaren af. Dit komt onder andere door gebrekkige begeleiding tijdens de inwerkperiode, maar ook doordat het vak zelf als zwaaar wordt ervaren – ook na de inwerkperiode.

Ten derde aan het feit dat erg weinig leraren een volle baan werken. Dit is een directe indicatie dat het werk als te zwaar wordt ervaren voor een volledige aanstelling. De leraren offeren daarmee salaris op aan een verlaging van die werkdruk. Feitelijk betalen de leraren uit eigen zak een salarisverlaging.

24 Reacties

  1. VO-raad
    Beste secretaris van BON, u zegt dat de VO-raad toont dat het onderwijs niet haar primaire zorg is.

    Ik ben werkelijk geschokt door deze mededeling. Hoe kan dat nu? Sjoerd Slagter is er immers voor het gehele veld? Sjoerd zorgt toch voor ons allen? Hij was zelfs in Den Haag om de stakende docenten toe te spreken. Meneer, ik heb hem zelf gezien: hij bestaat! En hem en de zijnen zou ik nu dienen te wantrouwen?

    Het is alsof u mij vertelt dat de wereld niet in zes dagen is geschapen. Mijn wereldbeeld is niet meer…

  2. Ervaren werkdruk
    Het ervaren van werkdruk is een subjectieve beleving. Vandaar dat je ook altijd reakties krijgt van mensen die beweren dat de werkdruk helemaal niet zo hoog is zoals gisteren van Ferry Haan in De Volkskrant. Werkdruk is in naar mijn mening niet alleen zichtbaar in het (vergelijkenderwijze) aantal te werken uren. Dan kom je er altijd uit zowel naar de ene als de andere kant. Het ligt er maar aan waarmee je vergelijkt. Werkdruk heeft ook te maken met het welbevinden in het werk, de werkomstandigheden, de arbeidsverhoudingen en de arbeidsinhoud. Moeilijk te meten, maar neem nu bijv. de vele vergaderuren, de afgenomen autonomie van de leerkracht, de veelal slechte relatie met het management etc. Al deze zaken hebben een grote invloed op de arbeidsbeleving en de ervaren werkdruk. De kwantitatieve eis van de bonden is daarom niet minder terecht en wordt met reden m.i. door BON gesteund, maar hij maakt slechts een deel van het probleem zichtbaar. De bonden moeten daarom door anderen en door kritische leden worden aangezet om in de onderhandelingen ook meer aandacht te besteden aan die andere zaken en het probleem breder aan de orde te stellen.

  3. Staking
    Uitstekende reactie van het bestuur van BON. Dat de VO-raad regelmatig verkeerd besluit is bekend. Hun macht is veel en veel te groot geworden, helaas.

    • De SS-clan is uiterst
      De SS-clan is uiterst onbetrouwbaar als gesprekspartner. Wat men ook afspreekt, alles kan later worden teruggedraaid als de wind even anders waait. Heb het vermoeden dat de staking meer een motie van wantrouwen is jegens de besturenclub. Ook ik steun de stakingen, regelingen t.a.v. de werkdrukvermindering dienen landelijk en centraal geregeld te worden. De VO raad wil dit natuurlijk niet, alles lekker decentraal houden. Het convenant vinden ze ook maar niets, het liefst ontvangen de besturen € 1 miljard en dan ‘uitdelen’ of oppotten (€ 1,5 miljard reserve toch…..). Onbegrijpelijk dat een overheid dit toestaat, deregulering leidt slechts tot kwaliteitsverlies, machtsmisbruik en tot ‘staatjes in een staat’.

  4. reserves
    Over de reserves van scholen gesproken, is er al bekend hoeveel de scholen hadden “weggezet” op een goed renderende rekening in IJsland?

  5. Voor een groep staan
    Gister een leuk interview op de radio met een jonge, enthousiaste imam. Elke vrijdag houdt hij een preek van ongeveer een half uur. Ordeproblemen zijn er gelukkig niet. Toch geeft hij aan dat hij dit weliswaar heel graag doet, maar dat het wel zeer veel energie slurpt.

    Ziet u de overeenkomsten?

  6. Estafettestakingen
    Morgen beginnen de estafettestakingen. Ik las dat ‘lerareninactie’ niet meedoet. Lijkt me een uitstekend voorstel: laat de aob eerst maar aantonen dat ze de lonen voor de 1stegraders werkelijk omhoog willen hebben. Meedoen aan de acties voelt niet als ‘opkomen voor jezelf’, maar als ‘je zelf een trap nageven voor de lange tijd dat de aob je in de kou heeft laten staan’.

    Dus, beste Bonner’s: Simon geeft een negatief advies 😉

  7. acties
    Het genuanceerd verwoorde oordeel van BON doet me deugd!
    De VO-Raad heeft de eigen onderhandelaars volledig gedesavoueerd en dat terwijl het bereikte akkoord niet meer is dan een eerste stap. Daarmee komen we bij de stevige kritiek op de bonden die ” niets voor eerstegraders zouden doen”;dat is echt onjuist: de crisis is juist o.a. ontstaan door de duidelijke afspraak in het LeerKracht-akkoord dat 1e-graders die in de bovenbouw lesgeven een LD-functie krijgen; voor veel managers al een brug te ver.Waar het ten diepste om gaat: veel besturen raken buiten zinnen bij de minste vermeende aantasting van hun autonomie; het eerste stapje uit het akkoord is ze al te veel terwijl het toch zo goed zou zijn als iedereen die start in ons mooie vak de zekerheid zou hebben van een basis voor de werkdruk; dus: 38 ingeroosterde weken van 23 lessen a 50mn. En dat kan, gewoon uit de rijksbekostiging….Het moet afgelopen zijn met het optuigen van allerlei schoolzaken over de ruggen van de docenten, bijv. met de beruchte 45mn lessen…

    • Heb ik iets gemist?
      Ik geloof onmiddellijk dat LD voor eerstegraders veel managers een brug te ver gaat, maar niet dat dat een reden is voor de huidige crisis: voor eerstegraders heb ik de bonden nog nooit hevig in de bres zien springen. Het CNV had in april nog wel een mooi voorstel aangaande een koppeling salaris-opleiding, maar heeft dat niet in zijn geheel af kunnen dwingen. Van de AOB kan ik me niet herinneren dat ze in duidelijke bewoordingen voorstellen hebben gedaan in die richting, of er hard op hebben ingezet. Wat er is bereikt op dat gebied hebben we, vermoed ik, aan het CNV te danken en bepaald niet aan onze grootste onderwijsbond.

      Als ik iets mis of verkeerd begrepen heb, hoor ik het graag. Ik zou er nl. een stuk gelukkiger van worden als de grootste bond WEL gaat voor aantrekkelijker maken van het beroep voor eerstegraders.

  8. acties
    Het genuanceerd verwoorde oordeel van BON doet me deugd!
    De VO-Raad heeft de eigen onderhandelaars volledig gedesavoueerd en dat terwijl het bereikte akkoord niet meer is dan een eerste stap. Daarmee komen we bij de stevige kritiek op de bonden die ” niets voor eerstegraders zouden doen”;dat is echt onjuist: de crisis is juist o.a. ontstaan door de duidelijke afspraak in het LeerKracht-akkoord dat 1e-graders die in de bovenbouw lesgeven een LD-functie krijgen; voor veel managers al een brug te ver.Waar het ten diepste om gaat: veel besturen raken buiten zinnen bij de minste vermeende aantasting van hun autonomie; het eerste stapje uit het akkoord is ze al te veel terwijl het toch zo goed zou zijn als iedereen die start in ons mooie vak de zekerheid zou hebben van een basis voor de werkdruk; dus: 38 ingeroosterde weken van 23 lessen a 50mn. En dat kan, gewoon uit de rijksbekostiging….Het moet afgelopen zijn met het optuigen van allerlei schoolzaken over de ruggen van de docenten, bijv. met de beruchte 45mn lessen…

    • Ook steun aan Bon in deze
      Het is toch werkelijk zot dat er nog steeds docenten zijn die geen enkel probleem hebben met de werkdruk en zeggen dat dat “persoonlijk” is. Het lijkt wel of ik mijn management hoor praten. Ja, natuurlijk is dat persoonlijk. En ik kan me voorstellen, dat wanneer je bepaalde vakken doceert, waarbij nauwelijks voorbereiding nodig is en al helemaal geen nakijkwerk, dat je dan nauwelijks problemen met werkdruk hebt. Toch is werkdruk ook aantoonbaar in cijfers, zie vergelijkingen met het buitenland hierboven.

      En die opmerkingen over parttimers, schandalig gewoon. Ik geef “slechts” 18 uur Engels omdat ik daarmee al zo’n 39-40 uur gemniddeld per week in de weer ben. Gezien mijn privé-situatie kan ik niet meer werken. Dus daarom werk ik gedwongen part-time. Overigens werk ik alleen in bovenbouw Havo en VWO. Zou ik alleen in de onderbouw werken, dan zou ik wellicht evenveel uren werken, maar wel fulltime betaald krijgen. De school wil echter dat ik in de bovenbouw werk, want er zijn slechts twee bevoegde 1e graders in mijn vak bsb.
      Verder is het takenpakket aantoonbaar verzwaard op mijn school. De afgelopen 2 jr zijn bep zaken in het takenpakket gestopt, die voorheen tot je onderwijstaken hoorden. Gevolg: een groot deel v.d. docenten moest 2-3 lesuren meer geven per wk
      Verder zijn de klassen nu allemaal groot: Ik heb zelf
      6 klassen met in totaal 177 leerl. Dus alleen bovenbouw!!!

      En ons taakplaatje is op slechts 36 weken gebaseerd, we werken dit jaar 42 weken!!!

      En ofschoon ik geen lid v.e. vakbond ben, (want inderdaad Classica, wat hebben zij de afgelopen 25 jaar ondernomen voor ons docenten en voor het onderwijs in het alg.?) ga ik toch staken. Al is het alleen maar omdat ons management een brief gestuurd heeft naar het personeel, die ik als zeer intimiderend heb ervaren. En die paar uur slaris (Lb) die mij dat kost, so what!

      • taakbeleid
        Nog even kort over die overal verkondigde stelling: ” We hebben maar 36 weken”. Volstrekte onzin: elke school kan het werk verdelen over gemiddeld 40 weken (daarbij rekening houdend met de kleine schuif door de vakantiespreiding) en daarin 38 weken ingeroosterde leerling-leraar activiteiten plaatsen; blijven over 10 volledige dagen voor andere activiteiten die minder leerlinggebonden zijn. Op die manier wordt het werk egaal gespreid en is er geen lesuitval. Voor de goede orde: excursies/reizen/enz. zijn uiteraard lesdagen; er is immers sprake van georganiseerd leraar-leerling contact.

      • brief van management
        Zou het oorbaar en mogelijk zijn om die brief ergens gepubliceerd te krijgen ? Regionale pers ?
        Missch zijn er enkele ouders te vinden die voor publicatie willen zorgen ?

        maarten

        • Stakingsoproep AOb. AOb, verklaar je nader
          De AOb roept deze week op tot staking. Behalve de werkdrukverlaging is de inzet verhoging van loon en eindejaarsuitkering met in totaal 7%. Diezelfde AOb verklaart te eisen dat alle eerstegraads bevoegden in de Randstad per januari 2009 in LD worden ingedeeld. Het moge duidelijk zijn dat de inwilliging van de eeste eis conflicteert met de tweede eis. Kortom: AOb, verklaar je nader.

        • Taakplaatje en brief
          Ja, Mkircz ik kan mij best vinden in het taakplaatje zoals jij dat schetst. Maar op onze school worden excursies etc niet als “contacturen” of iets dergelijks gezien. Je krijgt per dag dat je meegaat 5 uren in je taakplaatje. Dus ga je 4 dagen mee op excursie, dan krijg je daarvoor 20 uur in je taakplaatje. Te zot voor woorden, nietwaar. Daarom is dat taakplaatje ook zo vol, vind ik. Het is zelfs zo dat er te weinig taken “over zijn”, dus sommige docenten werken daarom een lesuur meer per week. Dit noem ik de omgekeerde wereld, want daarvoor was het taakplaatje natuurlijk nooit bedoeld.

          En wat betreft die brief, Maarten, ik was al voornemens deze eens voor te leggen aan de jurist van BON. Want met mij waren een groot aantal van mijn collegae zeer verbolgen hierover. Velen echter durven hun ongenoegen niet kenbaar te maken.
          Marlie

          • brief
            Probeer het via wat ouders. Als het zo erg is wat je zegt, en collegas zijn dezelfde mening toegedaan, dan is het een gelopen zaak ; ja, m.i. dienstig om dit uit te vechten, een Geuzen kwestie.

            maarten

      • taakverzwaring
        Om taakverzwaring tegen te gaan, moet je:
        – een goed taakbeleid hebben.
        – een actieve PMR hebben die zich niet zo maar laat wegkletsen.
        – een redelijke directie hebben.
        De actieve mr kan de beide andere voorwaarden misschien niet afdwingen, maar wel bevorderen. Als ik in het stuk van Marlie lees dat het takenpakket aantoonbaar verzwaard is, dan is toch de MR akkoord gegaan. Mopperen en foeteren dat de directie haar eigen zin doordramt en het daarbij laten zitten, komt neer op akkoord gaan, ook volgens de geschillencommissie. Het moet vaker gebeuren dat een MR het landelijk aankaart als de directie onredelijk is en/of tegen alle afspraken en regels in gaat.
        Ook bij ons op school is nog wel plaats voor verbeteringen, maar ik ben blij dat bij ons aan alle drie voorwaarden is voldaan.
        Klaas Wilms

    • Weinig animo
      Kan me er wel wat bij voorstellen. Ik ga wel, iets doen is altijd nog beter dan niets, maar overweeg wel om een spandoek mee te nemen met een tekst als “bonden luister naar je achterban” of “bonden pak eens door”.
      In Zutphen en Amsterdam vrees ik overigens een nog lagere opkomst, want daar zijn de bijeenkomsten gepland op woensdagmiddag.

    • Ouderwetse stakingsdoelstellingen
      De staking lijkt vooral te gaan over de verdeling van het geld dat voor salarissen gebruikt wordt en over de vermindering van werkdruk. Misschien is het ook nog een staking tegen de grote macht van de schoolbesturen uitgeoefend via de VO-raad. Maar waar het niet over lijkt te gaan is de terugkeer van goed onderwijs.
      Seger Weehuizen

      • Re: ouderwetese stakingsdoelstellingen
        Goed onderwijs, daar zijn de vakbonden ook niet voor. Daar is BON voor.

        • NGL uitzondering die de regel bevestigt?
          Het eerbiedwaardige Genootschap van Leraren, dat opgegaan is in de AOB heeft zich toen de middenschool zou worden ingevoerd wel degelijk om inhoudelijke redenen tegen bepaalde onderwijsvernieuwingen verzet.
          Seger Weehuizen

          • Vakbonden
            Inderdaad houden vakbonden zich ook af en toe bezig met onderwijsinhoudelijke zaken. Maar dat is hun taak niet en zouden ze beter ook niet kunnen doen.

            Het NGL was overigens volgens mij geen echte vakbond, eerder een beroepsvereniging die zich (ook) in de rol van vakbond gedrukt zag.

Reacties zijn gesloten.