Ruzie in de docentenkamer.
Het is natuurlijk te gek voor woorden dat de VVD leraren met dezelfde opleiding verschillend willen belonen.
Luie leraren die goed kunnen netwerken of de leukste leraren in de lerarenkamer zullen de hoogste beloningen gaan ontvangen.
Interessant is om in dit kader het artikel “Blijf uit de buurt van alle vergaderingen” in het NRC/Handelsblad van afgelopen zaterdag 4 november te lezen, waarin beschreven wordt hoe de ‘papercliprechtbuigers’ de hoogste posities c.q. salarissen in de wacht weten te slepen.
Het gaat daarin over de kantoorcultuur, maar kan met evenveel recht op het onderwijs toegepast worden.
Iedereen weet dat de beste leraren in de klas meestal niet de hardste schreeuwers zijn of met hun goede waar te koop lopen.
Dat heette vroeger bescheidenheid, integriteit of goede beschaving.
Wie zou de stille weldoener kunnen toetsen. Het is een contradictio in terminis.
De ideeën van Mark Rutte zou de introductie betekenen van een vechtcultuur in het onderwijs.
Marijnissen heeft hem hierin gelukkig goed tegengas gegeven met meer oog voor de werkelijkheid.
We leven helaas in een samenleving van marktwerking, waarin de hardste schreeuwers, de platste denkers en degenen die met de meeste flappen zwaaien de overhand hebben gekregen en zij worden daarin gesteund door de media.
Balkenende durft het nog een beetje op te nemen tegen de grom-grom-cultuur in Nederland, maar wordt daarin door diezelfde media belachelijk gemaakt.
Het zou beter zijn te luisteren naar die kleine geluiden in de samenleving.
Is het zo moeilijk de krachten te bundelen om samen de problemen te lijf te gaan?
Daarom droom ik eigenlijk van een coalitie van CDA, VVD en SP en natuurlijk met Pastors en Sorensen in de kamer.
En laat de PvdA dan maar weer in de bankjes zitten.
Reageren op kwaliteit
Toch ben ik ervoor dat leraren op de één of andere manier feedback krijgen op hun functioneren, in het uiterste geval ook met sancties (salarisstop of verhoging) Het grootste probleem hierbij is de kwaliteit van de beoordeling en de deskundigheid van de beoordelaar(s). Als dat de managers zouden zijn heb ik daar (gezien mijn ervaringen met POP en functioneringsgesprekken) NUL fiducie in. Er moet wel een systeem komen van beoordeling. Misschien een mengeling van collega’s, leerlingen en…… managers?
Belangrijk daarbij is dat er objectief waarneembare kriteria gelden, net zoals bij onderwijsdoelstellingen.
Een hoger of een lager diploma is geen kriterium, dat is voor mij al vele malen bewezen, gezien de minkukels met een academische titel die ik reeds ben tegengekomen.
Pluskukels
Beste Hinke, zaten toch ook wel een paar academische pluskukels tussen? Of desnoods gewoon: kukels?
Hoe dan ook: belonen afhankelijk van wat je doet en kunt is zeer redelijk. Alleen -eeuwig en altijd- hoe dat te regelen? Op mijn oude school had de directie volmacht om te belonen, dat was een ramp. Niemand was het met niemand eens over wie nu wat moest verdienen. Hopeloos. Wie dit vraagstuk bevredigend kan oplossen krijgt schaal 16.
Zeker, ook pluskukels
Er bestaan zeker ook veel intelligente en inspirerende academici. Het zal wel aan mijn naïviteit liggen dat ik oorspronkelijk altijd hoge verwachtingen had van mensen die zo’n mooie titel voor hun naam hebben staan. Daarin ben ik vaak teleurgesteld, maar natuurlijk lang niet bij iedereen. Wel heb ik daarom afgezien van mijn voornemen om ook ooit nog een academische titel te halen. Mijn dubbele HBO-opleiding plus mijn brede ervaring moeten maar voldoende zijn.
Tribunalen
Een (goede) opleiding kan m.i. het enige criterium zijn in onderwijsnederland, gekoppeld aan een normale inspectie, die de eindexamenresultaten bekijkt en excessen voorkomt.
Laar elkaar a.u.b. verder met rust. De een doet het nu eenmaal zus en de andere doet het zo.
En laten we elkaar vooral niet opstressen met tribunalen. Daarvan kennen we voldoende ellende uit DDR-land.
In ieder geval ben ik wel blij niet in de buurt van Hinke Douma les te moeten geven.
Waarom bang?
Beste Hals,
Waarom ben je zo bang om in mijn buurt les te moeten geven?
je zult wel moeten
Godzijdank in mijn vaksectie geen scheve ogen: classici zijn per definitie academicus (tenzij ze nog niet zijn afgestudeerd, natuurlijk, wat steeds meer voorkomt). Maar helemaal los van de eeuwige minkukel-redenering: je zult wel moeten. Academici zijn nodig om voor (in elk geval) bovenbouw VWO te zetten en wat mij betreft bij voorkeur ook voor onderbouw VWO. Betaal ze niet al naar gelang hun opleiding, en ze komen niet. Waarom zou iemand die leraar wil worden zichzelf nog een fikse studieschuld aandoen als hij zijn doel ook met een eenvoudiger opleiding kan bereiken? Waarom zou iemand die didactisch erg goed is zichzelf nog vakinhoudelijkgaan verdiepen, met alle (financiele en tijds-)investeringen die daarbij horen, als daar geen hogere beloning tegenover staat?
Of een hogere beloning voor een hogere opleiding terecht of moreel juist is is helemaal het punt niet. Zolang een academische opleiding van de student een fikse investering vraagt, in tijd EN geld, zul je wel hoger moeten belonen.
Tenzij je van mening bent dat het geen enkel probleem is dat toekomstige WO-studenten les krijgen van louter mensen die zelf nooit een universiteit van binnen hebben gezien.
Universitair?
Mijn mening: voor een 6-VWO klas hoeft geen afgestudeerd wiskundige te staan. Daar moet iemand staan die heel goed weet hoe je het vak moet brengen.
Ikzelf heb les gekregen van universitair geschoolde wiskundigen. Die kwamen jammer genoeg kwa didaktiek heel veel tekort.
anekdotes
Dag Henk-Jan,
Ik denk dat we niet in anekdotes moeten discussiëren (“ik had een leraar, die …”). Randvoorwaarde voor iemand die het vak goed kan overbrengen, is dat die persoon het vak tot in de puntjes beheerst. Dit impliceert: hij moet hoogopgeleid zijn. Ik ben het meteen met je eens dat de implicatie slechts in één richting werkt: niet iedere hoogopgeleide, afgestudeerde wiskundige is per definitie een goede leraar.
Als we de redenering starten met iemand die vakinhoudelijk niet goed op de hoogte is, dan zal hij niet in staat zijn het vak goed over te brengen. Vergelijk: iemand denkt een vliegtuig met succes te kunnen besturen (253 mensen aan boord), omdat hij al wel eens gezien heeft hoe een echte piloot dat doet.
Kijk voor wetenschappelijke onderbouwing. Resumé van dit artikel: vooropleiding docent bepaalt, na eigen talent leerling, het succes op een vervolgopleiding het sterkst. Deze twee parameters werden op afstand gevolgd door: ervaring van de leraar, sociale samenstelling van de groep en groepsgrootte.
En daarbij zijn die
En daarbij zijn die anekdotes vaak gebaseerd op eigen ervaringen (“ik had een docent die”). De niet-academische toppers die toen lesgaven, of nu rond de 55 zijn, hebben doorgaans een opleiding gehad die vakinhoudelijk meer voorstelde dan veel academische opleidingen van nu. We gaan er qua vakinhoudelijke kennis nu al op achteruit door jonge academici zoals ondergetekende aan te stellen, lijkt me niet wenselijk om die trend omlaag nog verder door te voeren. Voor bovenbouw VWO dan he. Ik heb het niet over het hele middelbaar onderwijs, daar zijn mensen van allerlei opleidingen nodig en wat mij betreft mogen die allemaal beter beloond worden dan nu het geval is
polarisatie
Ik krijg steeds meer de indruk dat de HBO-ers de academici verwijten er didactisch niet veel van te bakken, aangezien hun opleiding daar nogal het accent op legt.
Academici verwijten de HBO-ers te weinig vakkennis. Ze weten dat hun sterk daar ligt.
Ik zou daaraan willen toevoegen dat de academici wel steeds meer didactiek krijgen in hun opleiding maar dat de vakinhoud bij de tweedegraads opleidingen niet vooruit is gegaan.
Hoe krijgen we dit feitelijker en minder polariserend?
Anders krijg je de toestanden die ik ondervond. Weet wel veel maar is didactisch niet vaardig, als ver van een zich bedreigd voelende manager.
Alternatief
Uit een ander wetenschappelijk onderzoek zal vast ooit wel eens gebleken dat leerlingen de beste resultaten halen bij:
a. docenten die de hoogst mogelijke opleiding hebben gevolgd, en:
b. tegelijkertijd didactisch bijzonder sterk zijn.
Aangezien de wereld niet ideaal is, moet je concessies doen. Want als je je keuze zou beperken tot docenten met een academische opleiding, dan zul je vast snel tekortkomen.
Als een HBO-er zijn gebrekkige opleiding kan compenseren met bijvoorbeeld uitstekende vaardigheden voor de klas, dan heb je een goed alternatief.
Ik blijf erbij: de docenten die ik gehad heb waren bijzonder knappe wiskundigen, maar niet de beste leraren.
HBO is even duur
HBO is even duur, duurt tegenwoordig ook 4 jaar. Voor VWO (1 jaar extra) hoef je nog geen studieschuld te maken. Rest is praktisch vergelijkbaar. Voor één studiejaar meer ( laten we zeggen twv 10.000 euro per jaar) hoef je niet je leven lang zoveel meer te verdienen.
herhaling
Ja, we vallen weer in herhaling en we gaan weer polariseren.
Overigens niet alleen VWO is een jaar langer, huidige WO+ lerarenopleiding is ook een jaar langer.
Het is waar dat de studieduur vroeger meer uiteen liep. En de studieinhoud ook?
Blijft wat is een goede leraar en hoe wordt je dat?
Goede leraar en hoe wordt je dat.
Wij hebben deze week van de dhr. R. Ritzen mogen vernemen dat onderwijskwaliteit niet bestaat. Hiermee is dan gelijk gezegd dat ook de goede leraar niet bestaat want je weet niet wat goed is. Hiermee kan dan de instelling zelf bepalen wat goed is. Zij kiezen dan voor diegene die in het beleid van de instelling past. Dat beleid heeft niets meer te maken met inhoud maar alles met zelfwerkzaamheid.
Vakdocenten eruit en coaches erin. Gezellig bezig zijn met elkaar. Bij mijn weten kan dat het beste gebeuren door mensen die zo min als mogelijk gehinderd worden door kennis. Want je gaat je alleen ergeren als je weet wat er ontbreekt.
Corgi
Toekomst
Dat is de huidige praktijk maar wat moet de toekomst zijn???
Toekomst
Beste Historica,
Zie het manifest van BON.
Corgi
onze toekomst
zie voor onze toekomst:
www.kwaliteitscholen.nl
en bekijk dan eens de presentatie. Dat is wat de scholen van o.a. de Semper Movens werkgroep van plan zijn te gaan gebruiken!
Nog meer toetsen en enquetes en die kunnen ze dan gebruiken wellicht weer gebruiken om de prestatiebeloning toe te passen.
Minister-president
Ho, ho, het gaat wel om docenten in de docentenkamer met een verschillend salaris.
Wie kan bepalen wat zij verdienen?
Bovendien tellen al Uw wapenfeiten niet.
Al bent U minister-president in Uw vrije tijd.
Voor Uw salariëring tellen alleen de werkzaamheden waarvoor U bent ingehuurd.
Lang, knap en blond.
U weet toch dat U als wiskundeleraar niet meer betaald wordt dan Uw collega, als U toevallig piano speelt of Kunst verzamelt?
Toch herinner ik me mijn docenten van vroeger om geheel andere redenen dan waarvoor ze werden betaald.
En dan nog: de hoogste salarissen worden verdiend en de beste posities bekleed door lange, knappe en blonde mensen.
Wat moet U in hemelsnaam doen als U wat kleiner en minder goed geschapen bent?
Ik blijf toch maar tegen verschillen in salariëring in het onderwijs, hoewel ik lang, knap en blond ben, piano speel en ook nog Kunst verzamel.
Jij ook al?
Ben jij ook al knap lang blond- ik heb eveneens grijs haar…
Beetje flauw Hinke, moet ik
Beetje flauw Hinke, moet ik nu echt op zoek naar cijfers die laten zien dat het een stuk eenvoudiger is om binnen 4 jaar een HBO-afleiding af te ronden dan een (eveneens officieel vierjarige) WO-opleiding? Ik bespaar me de graag de moeite.
Ik ben ook niet zo voor verschillen in salariering, om de eenvoudige reden dat ik niet hou van scheve gezichten en een venijnige werksfeer. Tegelijkertijd ben ik wel zo praktisch om in te zien dat je met de huidige onderwijssalarissen de goed opgeleide mensen niet binnenhoudt. Wat zie jij hiervoor dan als oplossing?
Salaris of werkomstandigheden
Wat mij betreft mag er best een klein verschil zijn in salaris als mensen een hogere opleiding hebben. Het verschil tussen schaal 10 of 12 vind ik echter veel te groot. Daarnaast denk ik oprecht dat de afkeer van werken in het onderwijs niet komt door de salarissen (echt waar, die zijn zo beroerd niet) maar wél door:
– de werkbelasting, eigenlijk kun je niet fulltime werken en toch gezond blijven (en op eigen kosten parttimen, dan heb je wél een rotsalaris)
– de onbeschoftheid waarme leerlingen, leidinggevenden en media je denken te kunnen behandelen
– het gebrek aan duidelijkheid, regels en consequente sancties in het onderwijs, waardoor je leerplichtige leerlingen áltijd moet waarschuwen of tweede (tot en met 10e) kansen moet geven. Dat werkt niet voor ons als leraren en je leert je leerlingen dat alle grenzen op te rekken zijn. Stomverbaasd zijn ze dan als ze eenmaal écht in het bedrijfsleven moeten functioneren.
– de omstandigheden waarin veel leraren moeten werken: grote klassen, kleine lokalen, surveillance-uren in de pauzes, slechte schoonmaak van toiletten en lokalen.
– De oneigenlijke taken die je er als docent bijkrijgt zonder dat dit officieel bij je taken hoort: oprapen van propjes papier en wikkels van snacks, rechercheren wie begonnen is met een ruzie of wie een telefoon heeft laten afgaan of gepikt van een ander, fraude bij toetsen, véél vergaderen (en dan ook nog nutteloos) en bijscholen.
Ik schud het losjes uit mijn mouw, dus ik vrees dat bovenstaande lijst makkelijk aanvulbaar is. Laten we ons minder focussen op het salaris en véél meer op de overige factoren zoals die hierboven.
fustraties
Dat van het salaris zal wel punt van discussie blijven.
Maar wat som je mijn overige fustraties mooi op. En nou maar hopen dat de politiek dat ook eens op pikt.
Hetzelfde niveau als een kellner
Waar las ik dat nou? Leraren hebben in Nederland ongeveer dezelfde status als een kellner. Dat vat de hele discussie toch mooi samen?
“Waar las ik dat nou?”
Op de achterkant van een viltje ….
DAT ben ik volledig met je
Dat ben ik volledig met je eens Hinke. Als ik in het onderwijs een baan zou kunnen hebben die niet mijn volledige priveleven opslokt en niet als vanzelfsprekend een beroep doet op mijn vrije avonden, weekenden, vrije dag, pauzes zou ik met alle plezier werken voor dit salaris. Ik ben nu ook niet aan het solliciteren naar banen die beter verdienen, maar naar banen die qua energie beter te doen zijn, en die mogen dan per uur zelfs best wat minder betalen, want ik ben daar veel gemakkelijker in staat om 40 uur te draaien. Ik draai nu in de praktijk ook 40 uur, en vaak meer, maar word er voor 32 betaald. DAN steekt het salaris wat karig af ja.
Overigens kan ik aan je lijstje van factoren er eentje toevoegen die voor mij op dit moment erg speelt: doordat het onderwijs mede om de door jou genoemde redenen geen aantrekkelijke werkgever is, is er een lerarentekort. Op het gebied van de klassieke talen is dat tekort gigantisch. Gevolg: de werkdruk wordt NOG groter, omdat je moet gaan werken met onbevoegden, met derdejaars studenten, met mensen die in de jaren 60 ooit een bevoegdheid haalden, momenteel geen werk kunnen vinden en daarom maar gaan lesgeven terwijl ze daar duidelijk geen trek in hebben…..op grote gymnasia moet je om de haverklap nieuwe collega’s inwerken omdat de vorige halverwege het jaar toch maar gestopt is, omdat het te zwaar was (logisch als je nog geen enkele onderwijservaring hebt), of omdat men toch liever eerst even z’n scriptie wil afmaken (zeer begrijpelijk). Kun je na kerst weer een nieuwe gaan inwerken.
En erger nog: van inspraak in het aannamebeleid is geen sprake. Er is een tekort, dus wie de schoolleiding je ook opdringt, je moet het ermee doen.
Eigen schuld?
Misschien overkomt U dat allemaal wel, omdat U dat allemaal maar doet en de directie denkt, ze doet het toch wel.
Maar waarschijnlijk denkt de directie helemaal niets en bent U gewoon aardig, plichtsgetrouw of gemotiveerd.
Toch vraag ik mij af hoe het ons leraren zou vergaan, als we alle extra’s niet allemaal gratis deden.
Dat nu de managers de baas spelen en ons de les voorschrijven, komt wellicht ook voort uit onze eeuwige aardigheid.
Hoe erg het allemaal wel is, was gisterenavond weer te zien in RONDOM TIEN.
De gesloten arrogante manager van het Vriesland-college uit Heereveen in zijn dure bril en pak
tegenover de grauw en somber geklede leraar en daartussen de mondige leerling die gewoon les wilde hebben.
(Vraag van de interviewer:”Hoeveel uur heeft U de afgelopen weken les gehad?” Antwoord van de leerling:”0 uur”.)
Tussen hen een gapende afgrond van macht en onbegrip.
En natuurlijk had de leerling gelijk: “Wij willen structuur en les en willen geen proefkonijn zijn van onderwijsmanagers, die het NIEUWE LEREN op ons uit willen proberen en ons kostbare leven maken tot een verloren generatie”.
verloren generatie
Het Nederlands equivalent van de Culturele revolutie in China?
Salarissen op hoog niveau?
Salaris, zomaar wat voorbeelden uit mijn kennissenkring
Een bibliothekaris heeft ook een HBO-opleiding van 4 jaar, verdient schaal 6 (een verpleegkundige is niet veel beter af)
Een natuurkundige kan niet makkelijk werk vinden, maar onderzoekswerk in bv het laboratorium van Philips wordt ook niet hoger beloond dan een lerarensalaris
Een historicus vindt ook moeilijk werk, maar een baan als historicus bij bv de provincie is qua salaris echt niet beter dan dat van een leraar
Een scheikundige in het bedrijfsleven moet véél meer uren maken dan een normale werkweek en zijn/haar salaris is echt niet aanzienlijk beter dan dat van een docent.
Iemand die Engels heeft gestudeerd en nu bij een uitgeverij werkt, maakt ook geen enorm salaris.
Kortom: als de wet van vraag en aanbod geldt, dan is er geen reden om academici in het onderwijs automatisch véél meer te belonen.
Alleen als deze mensen op de een of andere manier promotie maken en manager worden (op grond van academisch werkniveau) dán gaat het omhoog.
Salaris
Kijk eens op werkenbijhetrijk.nl dan kun je zien wat je verdient bij het rijk. Enige voorbeelden:
senior internetredacteur: schaal 11
Beleidsmedewerker Intellectueel Eigendom: schaal 11 of 12
Beleidsmedewerker financien: schaal 12
Adviseur ecologie: schaal 11
Senior beleidsadviseur: schaal 13
Beleidsmedewerker stafbureau: schaal 11
Senior beleidsmedewerker: schaal 12
Schaal 11 is het startsalaris bij het rijk (schaal 10 ben ik niet tegengekomen voor universitair opgeleiden). In je functie kun je doorgroeien naar schaal 12, 13 of 14.
Dat je in het onderwijs met een universitaire opleiding start in schaal 10 en alleen in een hogere schaal kunt komen als je het management ingaat is dus niet normaal binnen de overheid.
HBO’ers worden in het onderwijs inderdaad redelijk betaald.
Kan ook zonder titel
Naar al deze functies kun je ook solliciteren zonder academische titel. Senior wordt je trouwens niet zomaar hoor. Daar selecteren ze stevig in en beslist niet op diploma, maar op prestaties (of vermogen tot meeloperij). Overigens is er voor mij weinig verschil tussen een managementfunctie en een beleidsfunctionaris. Beiden doden ze hun tijd om plannetjes te bedenken waarbij dingen voortdurend moeten veranderen (anders zijn ze zelf overbodig).
Prinsesje te paard.
Prachtig vond ik de paardenreddingsoperatie in het noorden van het land.
Politie, brandweer, leger, pontonbruggen, iedereen was gemobiliseerd.
En er werd vergaderd en daarna nog eens vergaderd en daarna nog eens…..
Ieder zat met de handen in het haar en ieder was woedend en verdrietig.
Totdat…… een prinsesje (nou ja prinsesje) op haar paard stapte,
het water inreed en de paarden aan land bracht.
En ieder met de mond vol tanden.
U snapt wel wat ik bedoel.
loodgieter
en wat voor tarief ex voorrijtarief vraagt de loodgieter?
Af en toe geef ik privécursussen om zo nog wat voldoening te krijgen voor m’n werk, maar dan durf ik niet hetzelfde tarief te vragen als de loodgieter.
Prioriteiten vaststellen en eindelijk handelen!
Ben ik blij nog gevormd te zijn door religieuzen. (broeders en priesters) Ja, toen was het leven nog overzichtelijk, en was men blijkbaar sneller tevreden. Het onderwijs (én de zorg) worden onbetaalbaar wanneer de salarissen zo belangrijk worden als hier en daar toch wordt gesuggereerd. De idiotie in het bedrijfsleven mag geen norm voor beschaving / cultuur heten. Onderwijs geven moet geen kwestie haken naar veel geld worden, maar van verantwoordelijkheid, idealisme, eer en vreugde. Kinderen, leerlingen en studenten hebben er recht op dat hun docenten weten waar ze aan toe zijn, en goed in hun vel zitten. Dat heeft voldoende aan redelijke bezoldiging en variabele dienstverbanden. Het zelfreinigend vermogen van gezamenlijk verantwoordelijke teams doet de rest. Dwing daarnaast substantiële verlaging van studiekosten (met terugwerkende kracht) af voor iedereen die in het onderwijs werkzaam is. Laat de overheid vervolgopleidingen betalen. Laat docenten per jaar iets extra’s kunnen verdienen (vouchers) door buitengewone inzet. Dit ter beoordeling van de gehele schoolgemeenschap die de man/vrouw kent. Maar laat de overheid zich verder alleen bemoeien met kwaliteitsbewaking van de voor- en verplichte vervolgopleiding van docenten én het ‘eindproduct’ van hun arbeid (landelijke examens). Vooraleer dit echter kan, dient het onderwijs kleinschaliger te worden; voorzien van stevige curricula waaraan niet doorlopend gesleuteld wordt; en bevrijd van de managers plus onderwijskundigen van de pedagogische centra daarachter. Het is absurd te menen dat globalisering en neurobiologie (Ritzen in S&D) dwingt om doorlopend alle leerprocessen te herzien. Rust en degelijkheid moeten terugkeren. (Ouders en leerlingen – hun tijd is kostbaar! – wensen zonder keuze / inspraak géén voorwerp van experimenten te zijn!) Het veranderen om te veranderen en vooral angst te bezweren, moet afgelopen zijn! Nieuwe scholen stichten lijkt daarvoor de enig begaanbare weg te zijn.
CDA, VVD en SP
Dat van Pastors en Sorensen is niet gelukt,
maar die coalitie tussen CDA, VVD en SP zie ik nog steeds zitten.
KONINGIN
Vandaag de koningin gezien in een hele dure auto
met een tomaat in haar hand en een kruisje om haar hals.