ROC Koning Willem I College gooit roer volledig om (terug naar 1996)

Het mbo roept tegenwoordig vooral associaties op met moeilijke jongeren, laag niveau, zwakke taal- en rekenvaardigheid, slecht onderwijs en veel drop-outs. De oorzaak hiervan is volgens het Koning Willem I College een verkeerd onderwijssysteem en een contraproductieve onderwijswetgeving uit 1996, met ook nog eens perverse financiële prikkels. Het Koning Willem I College neemt nu zijn verantwoordelijkheid en laat zich niet langer knevelen.

Het mbo is, precies 12 ½ jaar na het ontstaan van de ROC’s, met zijn vier, zogenaamd hiërarchische niveaus, zijn verschillende leerwegen en doelstellingen, zijn al dan niet drempelloze instroom, zijn onduidelijke beroepspraktijkvorming, zijn onduidelijke exameneisen en zijn onduidelijke centrale regie voor met name bedrijfsleven, ouders en leerlingen, behoorlijk in waarde en imago gedaald.

Spectaculaire successen
Hét mbo wordt vooral geassocieerd met moeilijke jongeren, laag niveau, zwakke taal- en rekenvaardigheid, slecht onderwijs en veel drop-outs. Dat ROC’s, tegen alle verdrukkingen in, ook uitstekend gekwalificeerde vakmensen op niveau 4 afleveren, dat 60% van die leerlingen doorstroomt naar het hbo en dat er met zeer moeilijke doelgroepen al zeer spectaculaire successen worden geboekt, staat bij haast niemand op het netvlies.

Kennisinfrastructuur gaat verloren
Door recente ontwikkelingen als nieuwe Vakcolleges, Bedrijfsscholen en de door de politiek tegen alle eerdere bedoelingen in, alsnog gestimuleerde doorstroming vmbo-havo dreigen de ROC’s nog meer in de verdrukking te komen. Na het verdwijnen van de Educatie dreigt er wederom een waardevolle kennisinfrastructuur verloren te gaan.
Velen zien de invoering van Competentie Gericht Onderwijs (CGO) als dé oplossing voor het mbo. Ofschoon het Koning Willem I College CGO als eigentijdse onderwijsvorm toejuicht, zet het daar om verscheidene redenen toch grote vraagtekens bij, vanwege de gekozen opzet. Het gevaar bestaat dat hét mbo een nog onduidelijker profiel krijgt, dan nu al aanwezig. De oorzaak van dit alles is volgens het Koning Willem I College een verkeerd onderwijssysteem en een contraproductieve onderwijswetgeving uit 1996, met ook nog eens perverse financiële prikkels. Door allerlei tegenstrijdige belangen van diverse groeperingen, betrokken bij het mbo, is er vooralsnog weinig zicht op échte verbeteringen.

Adel verplicht!
Nu kan men dus bij de pakken gaan neerzitten, de machtsspelletjes aanschouwen en wachten tot het politieke kwartje eindelijk valt, maar dát ligt niet in de aard en past ook niet bij het eigenzinnige karakter van het Koning Willem I College. Adel verplicht! In het belang van zijn community en op basis van zijn wettelijke taakstelling neemt het Koning Willem I College zijn verantwoordelijkheid. Het laat zich niet langer knevelen door een gecorrumpeerd systeem. De oplossing ligt eigenlijk voor de hand: terug naar de uitgangspunten van 1996, waar het concept van de, in hoog aanzien staande, Amerikaanse Community Colleges als model diende voor de ROC’s.

Manifest
Op grond van bovenstaande overwegingen brengt het Koning Willem I College een Manifest uit met als titel “KONING WILLEM I COLLEGE GOOIT HET MBO-ROER VOLLEDIG OM. Nieuwe koers voor het ROC.” Een zelfbewuste, revolutionaire daad, waarmee het mbo weer het “ouderwetse” imago van degelijkheid en kwaliteit moet krijgen dat het toekomt en waaraan de 21e eeuwse kenniseconomie grote behoefte heeft.

bron: klik hier

update 1: het manifest is bijgevoegd

update 2: ook Trouw bericht er in de zaterdagkrant en hier digitaal (klik) over.

3 Reacties

  1. Klinkt interessnat, maar scepsis blijft geboden
    Interessant, het heeft de schijn van een paleisrevolutie. Dit is immers de school van rector Coen Free, van het boekje ‘De boom der kennis’ waar hij aanmerkelijk vriendelijker is t.a.v. onderwijsvernieuwingen en heel wat minder stoere taal uitslaat dan in bovenstaand bericht.

    Dat manifest ‘KW1C gooit het mbo-roer volledig om’ staat overigens nog niet op hun website. Dus voorlopig is het meer retoriek dan feitelijke daadkracht. Dat past op zichzelf goed bij onderwijs.

    Maar alle onderwijsretoriek dient gewantrouwd. Ook de ‘nieuw flinkse’ retoriek waarbij woorden als ‘ouderwets’ en ‘degelijk’ in de mond worden genomen. Kwaliteit zal moeten blijken, punt.

    Een belangrijke indicator voor kwaliteit vind ik dat scholen zich extern de maat laten nemen op feitelijke onderwijsresultaten. Of het KW1C dat in zijn manifest of doelstellingen heeft opgenomen, moet worden afgewacht. Op naar het mbo-eindexamen.

    Het ‘Mission Statement’ en de ‘Onderwijsvisie’ zijn alvast mooi in overeenstemming met de retoriek gebracht. Respectievelijk ‘Gewoon een goede school’ en ‘De leerling is de reden van ons bestaan’.

  2. Alweer passie …..
    Stoere taal van Coen Free maar wat nu weer een ‘community’ inhoudt staat er gemakshalve niet bij. Eerst maar eens zien wat er feitelijk gaat veranderen, het doet mij nu vooral denken aan borstklopperij. Ook even op de website van het KW1C gekeken en ja hoor, daar is het jaarthema: ‘Passie voor onderwijs’. Het zal wel aan mij liggen maar dat woord ‘passie’ vind ik een dooddoener van de eerste orde geworden. En nu begint KW1C daar ook weer mee. Positief geformuleerd: het valt alweer mee dat het niet ‘Passion for Education’ is.

Reacties zijn gesloten.