Promotie: te weinig zelfevaluatie in basisonderwijs

Afgelopen donderdag 15 maart promoveerde Kim Schildkamp (gedragswetenschap) op het gebruik en effect van zelfevalutatie in het basisonderwijs. Zie hier het persbericht.

—————————————————————————————

“Basisonderwijs benut zelfevaluatie te weinig voor kwaliteitsverbetering

Slechts een derde van de basisscholen is in staat om met behulp van de resultaten van hun zelfonderzoek de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Dat stelt gedragswetenschapper Kim Schildkamp in haar promotie op donderdag 15 maart 2007 aan de Universiteit Twente. Schildkamp deed onderzoek naar het gebruik en de effecten van zelfevaluatie in het basisonderwijs.

Sinds de Kwaliteitswet uit 1998 is kwaliteitszorg uitdrukkelijk een plicht van de school zelf. Het zelfevaluatie-instrument ZEBO bevat een aantal vragenlijsten voor leerlingen van groep 3 tot en met 8 en voor leerkrachten en de directie. Daarin wordt gerapporteerd hoe het team en de leerlingen zowel het onderwijs als de school beoordelen en hoe dit zich verhoudt tot het gemiddelde beeld van andere scholen in Nederland. Scholen bepalen vervolgens zelf of, en in hoeverre, kwaliteitsverbetering noodzakelijk is.

Voor het onderzoek zijn sinds 2001 zeventig basisscholen gevolgd over een periode van vijf jaar. Tijdens deze jaren hebben de meeste scholen ZEBO drie keer gebruikt. Uit de drie evaluaties daarvan blijkt dat het gebruik van een zelfevaluatie-instrument niet gemakkelijk is. Hoewel er wel meer gebruik gemaakt is van de resultaten van ZEBO, is het gebruik nog steeds beperkt. In 2006 heeft 1/3 van de scholen de ZEBO-resultaten gebruikt om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Dit komt overeen met de conclusie van de onderwijsinspectie in 2005 dat maar 1/3 van de scholen in staat is de resultaten van zelfevaluatie te benutten voor schoolverbetering.

Op 1/3 van de scholen heeft men ook maatregelen genomen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Leerkrachten gaven bijvoorbeeld aan dat ze hun lessen meer probeerden aan te passen aan de verschillen tussen leerlingen. Schoolleiders hebben de ZEBO-resultaten vooral gebruikt voor het doorvoeren van veranderingen op schoolniveau, bijvoorbeeld voor het schrijven van het schoolplan, de ontwikkeling van beleid en voor het voeren van functioneringsgesprekken.

Het gebruik van ZEBO heeft (nog) geen effect gehad op de leerprestaties van leerlingen. Wel laten de resultaten effecten zien op andere belangrijke voorwaarden voor schoolverbetering. Zo is er meer overleg gekomen over het functioneren van de school en over de kwaliteit van het onderwijs. Ook werd de missie van de school vaker besproken en werd meer gesproken over de wijze waarop het onderwijs verbeterd kon worden. Andere effecten die genoemd werden waren: meer aandacht voor de professionele ontwikkeling van het team, een toename van de prestatieoriëntatie, en betere leskwaliteit.
(…)
Kim Schildkamp (Hengelo, 1979) voerde haar promotieonderzoek uit bij de afdeling Onderwijsorganisatie & -management van de Faculteit Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente. Zij verdedigt haar proefschrift The Utilisation of a Self-Evaluation Instrument for Primary Education op donderdag 15 maart 2007. Haar promotor is prof.dr. Jaap Scheerens.”

8 Reacties

    • Richting
      Van een regelrechte flop
      weer terug naar de top
      Daar moet het BO voor gaan
      Anders komen ze in het VO zonder bagage aan…

      ————————————————————–
      Nog meer dan 8 maanden te gaan tot Sinterklaasdag

      • Van flop naar top.
        Net als ’n hond, die naar z’n staart hapt.
        Iemand, die in ’n spiegel voor zichzelf klapt.
        Ben ik, de sul, die het niet snapt.
        Oeps, dat is er zomaar uitgeflapt.
        ———————————-
        terug in mijn mand, tussen de scherven
        wacht ik gedwee
        zonder verstand, vol ach en wee
        mijn kleine woef, moet nog heel lang mee
        steeds zoveel droef
        en zelf genoeg zaam heid, om te bederven

        • Sorry Leo
          Was een melig versje van me. Ik zal me voortaan mij gedichten van anderen houden …

          • woef
            woef/waf

            ik woef vanaf m’n poef
            naar letters en die ruiken droef

            ik lik en weet niet meer, van wat ik proef
            of ik nog woefen hoef

            weet jij, wat ik moet doen
            blijven ruiken, iedere stap van iedere schoen

            of dromend over toen
            blaffen, van woef naar waf

  1. Boze droom…
    De meester had ineens alle tijd om zijn lessen uitvoerig voor te bereiden, want hij hoefde niet meer naar ICT stuurgroepvergaderingen, hij bedacht er nog remediale stof bij, want hij hoefde ineens niet meer naar die BHV-cursus, hij ontwikkelde prachtige verrijkingsmateriaal bij, want zijn POP bijwerken was ineens afgeschaft, hij had voor de volgende dag alles al nagekeken, want de IB-bijscholingsbijeenkomsten waren geannuleerd, hij had zelfs vervolgstappen uitgedokterd zodat de leerlingen zich nog meer in de stof konden bekwamen, want de schoolkrant in elkaar zetten was zijn taak niet meer, hij was zelfs naar de bibliotheek gegaan om boeken te halen voor bij de les, want de website bijhouden was uitbesteed, en ja hij had de websiteadressen voor gebruik bij de les op een keurig lijstje getypt, want het bijhouden van kwaliteitskaarten daar hoefde hij zich niet meer bezig te houden….etc etc etc. Maar wat nog het meeste opviel; meester stond er zo vitaal en energiek bij. Was dit de meester wel? Oeffffff…ineens schrok hij wakker…bezat hij vanmorgen de competentie wel om zijn bed uit te stappen??…zucht..

Reacties zijn gesloten.