parlementaire onderzoekspunten

Het lijkt me verstandig een aanstaande onderzoekscommissie van een agenda te voorzien.
Daarop staan de te onderzoeken personen, belangengroepen, steungroepen, werkgroepen, stuurgroepen, adviesraden, koepels, open deuren, organisaties en God weet wat er zich in Nederland nog meer met het onderwijs bemoeit -op gemeentelijk, provinciaal en centraal niveau.
Ik noem vast twee agendapunten.
1. Het reilen en zeilen van het toenmalige PMVO (Tweede Fase en Studiehuis) o.l.v Zunderdorp en Visser ’t Hooft (argeloos staat de P nog voor procesmanagement).
2. De lotgevallen van de Commissie Imelman die de nieuwe kerndoelen moest beoordelen.
Hierbij zal ik de gang van zaken beschrijven, maar niet nu.
Eerst Mythe 5 afmaken: maar internationaal hoort ons onderwijs bij de top! Iedere keer als ik dat hoor word ik gek.
Willem Smit

10 Reacties

  1. Allerlei informatie van belang
    Verslagen van de Tweede Kamer lijken mij uitermate belangrijk in de beoordeling van wat/wie onderzocht moet worden. Hier een eerste bijdrage. En een tweede.
    Is dit een manier van werken ? Dus gewoon wat je tegenkomt en belangrijk vindt voor de inventarisatie hier plaatsen ? We hebben natuurlijk al de pagina van Ralph, in de afdeling “Documentatie”.

    • niet alle, niet allerlei, maar gerichte informatie
      Beste gpb
      Als ik al je links zou lezen heb ik verder nergens meer tijd voor. Je link naar Sharon D. was trouwens heel plezierig. Wat een geweldige verwarring in elke alinea. En die beeldspraak: “Laat die storm in dat glas water nu maar snel overwaaien”. Heerlijk.
      Even serieus. De pagina van Ralph is prima, maar niet voor het doel dat mij voor ogen staat.
      BON moet gewoon verklikkertje spelen en die commissie informatie toespelen waarmee ze aan de slag kan en tot haar vernietigende oordeel kan komen.
      Willem Smit

      • Wel tactisch zijn
        Beste wsmitharmelen,
        Je schrijft: “BON moet gewoon verklikkertje spelen en die commissie informatie toespelen waarmee ze aan de slag kan en tot haar vernietigende oordeel kan komen.”

        Beter lijkt mij dat “vernietigende” weg te laten, anders neemt men BON niet serieus.

  2. Maar eerst de feiten
    Maar zou niet eerst onderzocht moeten worden:
    – of het niveau van het onderwijs écht achteruit is gegaan.
    en later:
    – op welke manier leerlingen het best denken te leren
    – op welke manier docenten denken het effectiefst les te geven

    • Leg eens wat eindexamens naast elkaar
      Kost een dag, maar dan weet je ook wat.
      Voor mij is de debilisering zó ook al evident.

      • Zij V een 2 dimensionale lineaire verctorruimte over R
        Gegeven de matrix A= ()… etc etc.

        Kan zomaar een oude opgave VWO wiskunde II zijn.

        In het huidige examen staat bijvoorbeeld iets als:

        De groenteman verkoopt appels en bananen volgends onderstaande tabel.
        Zet deze gegevens om in een grafiek.

        Lees op de GRM af waar de omzetcijfers van appels en bananen aan elkaar gelijk zijn.

        Waarom denk ik nou dat het een uitzichtloos geevht wordt om HNL-ers te overtuigen dat de tweede opgave geen schim meer is van de eerste.
        Sterker nog, ik denk dat ze velen mee krijgen in de bewering dat die tweede opgave toch veel relevanter en moeilijker moet zijn (GRM bedienen, echte werkelijkheid enz. enz)

        • Hoe kan men met 100 munten,
          Hoe kan men met 100 munten, waaronder uitsluitend centen, stuivers en dubbeltjes, een bedrag van fl. 4,50 vormen.

          Ik vond dit destijds een aardige illustratie van de begrippen ‘rang’ en nul-ruimte uit de lineaire algebra. Daar deze begrippen een essentiele rol spelen in de analyse van constructies en daar door mij werden gebruikt, wilde ik met bovenstaand voorbeeld aanduiden dat voor de behandeling van alle lineaire vergelijkingen de lineaire algebra het onmisbare instrument is.

          • Mooi voorbeeld natuurlijk
            Jammer dat de huidige leerlingen en de huidige leraren wordt onthouden dat jouw centenvoorbeeld en de bananen van de groenteman allemaal gevat kunnen worden in een eenvoudig systeem als de lineaire algebra.
            Het moment waarop je dat doorziet stijgt kilometers uit boven het oplossen van welk groenteboer of centenprobleem dan ook.
            En dat wordt iedereen onthouden. Pijnlijk

    • Hinke
      Je hebt toch ook je eigen ogen.
      We zijn toch niet afhankelijk van onderzoeken?
      “Dat is toch ook maar een mening”, zou Willem-Alexander zeggen.

      • Ik geloof het wel
        Hallo, IK geloof wel dat de examens makkelijker zijn geworden. Helaas heeft mijn overtuiging al jaren erg weinig invloed. Er moet uit onverdachte hoek een onderzoek gedaan worden en de resultaten moeten worden gepubliceerd met veel ophef. Dat haalt eindelijk alle verhalen over de PISA onderzoeken onderuit. Daarom ook vond ik het verhaal van Greetje van der Werf zo interessant. Ook met haar informatie zou veel meer gedaan kunnen worden.

Reacties zijn gesloten.