onderzoek naar het nut van het afnemen van een IQ test per groep in het PO

Hallo allemaal,

Ik ben werkzaam als intern begeleider in het basisonderwijs en bezig mezelf verder te ontwikkelen d.m.v. vervolgstudies.
Op deze manier probeer ik antwoorden te vinden op vragen die mij al jaren dwarszitten. Eén van die vragen betreft het nut van het klassikaal of groepsgewijs afnemen van IQ testen. Wat heb je eraan als school op de langere termijn, wat is het nut voor de leerling, zijn er betere manieren om te voldoen aan het in kaart brengen van de onderwijsbehoeften van individuele leerlingen, etc.

Om op deze vragen een antwoord te zoeken heb ik een enquette ontwikkeld.

In het kader van mijn master studie zoek ik voor dit onderzoek m.b.t. het nut van groepsgewijze af te nemen IQ testen binnen het onderwijs en dan met name in de onderbouw, mensen die werkzaam zijn binnen het onderwijs of er affiniteit mee hebben en deze enquette willen invullen mbt het afnemen van IQ testen voor hele groepen leerlingen (bijv. voor heel groep 3) en wat daarvan de onderwijsleerrendementen zijn op de langere termijn

Wanneer je wilt meewerken krijg je na aanmelding de enquette in je mail.
Wanneer je op een andere manier wilt meedenken over dit onderwep ben je ook van harte welkom.

Ook wanneer op jouw school geen IQ testen worden uitgevoerd, maar wel testen m.b.t. leervoorwaarden/mogelijkheden/het in kaart brengen van onderwijsbehoeften van leerlingen, dan ben ik geïnteresseerd naar de bevindingen hiermee.

Stuur je aanmelding of opmerkingen naar: jufpetrabw@gmail.com of naar

pbarwul@gmail.com.

Bij voorbaat dank voor de hulp en het meedenken.

Vriendelijke groeten van Petra Wulffers

10 Reacties

  1. Gelieve in je onderzoek te betrekken…
    Gelieve in je onderzoek te betrekken dat het groepsgewijze afnemen van een IQ test onmogelijk is, omdat er ook ‘een op een’ zaken gemeten moeten worden.

    • onmogelijk ≠ minder wenselijk
      Ik ben het helemaal met je eens als je met “onmogelijk” bedoelt dat het groepsgewijze afnemen van een IQ-test tot minder betrouwbare resultaten zal leiden dan het individueel afnemen. Individueel IQ-toetsen afnemen is echter veel duurder. Dit leidt tot vele vragen:
      Is het economisch verantwoord om individule intelligentietests af te nemen?
      Is het moreel wenselijk om individuele IQ-tests af te nemen i.p.v. groepsgewijze IQ-tests?
      In welke mate verminderen collectieve IQ-tests in combinatie met andere selectiekriteria het aantal foute beslissingen en maakt dat hen daarom economisch verantwoord?
      Seger Weehuizen

  2. Te gek om los te lopen
    Hoe diep zijn wij gezonken als iemand die als intern begeleider in het onderwijs werkzaam is, niet bij voorbaat inziet dat het groepsgewijs afnemen van een IQ-test volstrekt onzinnig is? Een examen, waarbij naar believen gespiekt mag worden, zegt toch ook niets over de capaciteiten van de kandidaten?

    Of is er slechts bedoeld: het in klasikaal verband, maar wel individueel (ieder voor zich) afnemen van een IQ-test? Dan mijn excuses voor bovenstaande (dis)kwalificaties, maar dan wel de vraag: wat is hier bijzonder aan, en het advies om de vraagstelling dan zorgvuldiger te formuleren.

    • In het PO
      kan in groep 8 de ISI (e.a) toets afgenomen worden. Klassikaal en met individuele scores. Heb ik toch in het verleden veel plezier van gehad. Dat van ’t spieken ontgaat me even.

      • “Dat van ’t spieken ontgaat me even.”
        Dat van ’t spieken ontgaat me even. : Het Nederlandse onderwijs anno 2009 kort samen gevat.

        • Gespiekt
          werd en wordt er altijd.
          Het Nederlandse onderwijs kort samenvatten is helaas niet mogelijk. Te veel mensen met erg veel gewichtige meningen maken de dienst uit. Juffen of leraren vanaf de werkvloer hoor je zelden.

    • spraakverwarring
      Ik heb een IQ-test waarbij een leerling alleen tegenover de tester zit en zij mondeling communiceren willen stellen tegenover een klassikale test waarbij alle leerlingen dezelfde test schriftelijk afleggen en niet communiceren.
      eger Weehuizen

      • Spraakverwarring
        Dan ben ik blijkbaar gestruikeld over het taalgebruik van petrabw, waar zij het heeft over “groepsgewijze af te nemen IQ testen” en “IQ testen voor hele groepen leerlingen”.
        Als je dan ook nog onverhoeds wordt geconfronteerd met een woord als “onderwijsleerrendementen” ga je al gauw het ergste vrezen.
        Je weet het maar nooit in deze tijd, met competentiegerichte groepsopdrachten waarbij de “studenten”, of nog erger, “deelnemers” ook nog eens elkaar beoordelen.

        Gelukkig is het niet zo erg bedoeld als ik dacht, blijkbaar gaat het om toetsen die individueel gemaakt worden.

  3. IQ-test zet je op één been, meestal het verkeerde
    Een mooi voorbeeld voor de doorgeslagen aandacht voor meetbaarheid. Nadat eerst het bedrijfsleven overspoeld is met zinloze cijfers en meetinstrumenten, stort men zich nu op het onderwijs.

    IQ is een tamelijk vast gegeven. De vraag die echt interessant is, is wat doe je met je IQ? Op onze scholen wordt nog geen 50% van het IQ aangesproken. Als we gaan meten weten we hoogstens welke kinderen er in potentie ‘dom’ zijn en welke in potentie ‘slim’.

    Ik heb hele ‘domme’ kinderen fantastische dingen zien doen…en zich bovenal zien ontwikkelen tot gezonde, prettige mensen. Ik heb ‘slimme’ kinderen zichzelf en anderen zien vernietigen.

    Het meten van IQ behoort tot het instrumentarium van de ‘zorg’maffia. Een club die inmiddels ook de politiek in haar macht heeft. De zorgmaffia creëert angst en is daarmee de grootste boosdoener. Zij vervreemden kinderen van leren.

    Stop ajb met deze flauwekul. Leer weer naar kinderen te kijken. Zoek met hen naar hun talenten en hun passies. Probeer te stimuleren, zie, hoor en ken ieder kind.

    Mona

    • Slechts deels met je eens Mona
      IQ is maar het halve verhaal, daar heb je helemaal gelijk in. Toch heb ik zelf meegemaakt dat de intelligentie van mijn eigen kinderen door de leerkracht op geen enkele manier werd ‘gezien’. In zo’n situatie helpt zo’n test wel echt; namelijk om de ‘domme’ juf te overtuigen dat een dromerig kind niet altijd een dom kind is.

Reacties zijn gesloten.