Bas Braams (een wis- en natuurkundige en 1 van de leden van het comite van aanbeveling van BON) heeft op zijn website een artikeltje over onderwijskundig (meer in het bijzonder wiskundig-didactisch) onderzoek. Dit naar aanleiding van alle vernieuwingen die in het wiskunde-onderwijs ingevoerd worden. Braams vraagt zich af of er onderzoek is dat aantoont dat deze vernieuwingen verbeteringen zijn. De link is:
www.math.nyu.edu/mfdd/braams/links/research0104.html
Hij somt in het artikeltje een aantal eisen op waaraan experimenteel onderwijskundig onderzoek zou moeten voldoen. Vervolgens heeft hij in wiskundig-didactische tijdschriften en overzichtswerken gezocht naar artikelen waarin zulke onderzoeken beschreven werden. Zijn conclusie: “there is nothing there”. Herbert Wilf heeft iets soorgelijks gedaan. De link naar zijn artikel is
www.math.upenn.edu/~wilf/website/PSUTalk.pdf
Wilf geeft van een aantal artikelen, op zeer vermakelijke wijze, precies aan waarom zij niet aantonen dat de onderzochte vernieuwingen verbeteringen zijn.
Het is wel mogelijk om goed experimenteel onderwijskundig onderzoek op te zetten. ‘Project Follow Through’ is hier het voorbeeld van. Dit onderzoek voldoet alleen niet aan de eisen van Braams omdat het langer dan 20 jaar geleden uitgevoerd is. In dit onderzoek zijn verschillende varianten van wat nu ‘het nieuwe leren’ zou heten uitgeprobeerd en allemaal legden ze het af tegen een opgevoerde versie van klassiek docent-gestuurd onderwijs. Dit onderzoek (dat de Amerikaanse regering indertijd 1 miljard dollar heeft gekost) is echter begraven omdat de uitkomsten de onderwijsvernieuwers niet uitkwamen.
Geen welles-nietes meer
Het bovenstaande was een reactie op mcouzijn wiens bijdrage door de moderator is verwijderd. Het is volgens mij geen welles-nietes discussie meer in dit deel van het forum (het ging wel even die richting op). Vraag aan de moderator: kan de discussie weer open en de (inhoudelijke) reactie van mcouzijn op mijn eerdere post weer terug? Volgens mij komen we hier wel ergens.
Al is een verplaatsing naar het deel van het forum over onderzoek misschien nog beter.
Van de moderator
Nee, de post kan niet terug – die heb ik weggegooid. Ik zal hem de volgende keer bewaren.
Ik heb er nu een nieuw forumonderwerp van gemaakt. Let wel, wat de mening van Mark79 ook is, ik vond de stijl van de discussie niet passend, en zeker niet constructief. Ik wijs er nogmaals op dat we hier niet discussiëren domweg om bij elkaar punten te scoren: de bedoeling is dat we samen verder komen. Ik moedig jullie daarom van harte aan om vooral suggesties te doen, bijvoorbeeld voor de kring-in-oprichting onderzoek, voor stellingen met onderbouwing.