Met zeer gemengde gevoelens reed ik vorig jaar regelmatig Den Bosch binnen alwaar een groot spandoek met daarop "Onderwijswerkgever van het jaar 2011" aan het gebouw van mijn voormalige werkgever bevestigd was. 25 jaar Wiskunde leraar, 25 jaar in een werkomgeving geweest die hoofdzakelijk bepaald werd door de heer C. Free, voorzitter college van bestuur, ROC Den Bosch.
Het verbaasde mij dan ook nauwelijks toen ik het volgende mailtje gericht aan het voltallig personeel van de directeur facilitaire zaken las met daarin de volgende aankondiging:
Spraken we vroeger over de opening van het campingseizoen, nu zal het wellicht de dreiging van een economische crisis zijn, feit is dat het aantal ontvreemde theezakjes,
melkpoeder- en suikerdispensers uit personeelskantines schrikbarende vormen aanneemt. Daar blijft het helaas niet bij. Ook verdwijnt er legio bestek in combinatie met serviesgoed. Mochten er collega's zijn die zich de aanschaf van zulke zaken niet kunnen veroorloven, dan kunnen ze bij mij persoonlijk een verzoek tot aanschaf indienen. Aanvragen zullen discreet behandeld worden. Het zal overigens duidelijk zijn dat we, mocht e.e.a. zich voortzetten, zonder verdere aankondiging camera's zullen plaatsen
Bij wet is geregeld dat camara's geplaatst voor derden alleen mag als er ook waarschuwingsborden geplaatst worden, voor eigen personeel moet dit in overleg met de OR en aan het personeel moet dit medegedeeld worden.
Een oplossing in deze kan zijn dat leerlingen/studenten/deelnemers van de afdeling Geuniformeerde Beroepen in het kader van de BeroepsPraktijkVorming hun eigen docenten in de gaten gaan houden zodat zij niets van hun werkgever ontvreemden.
Mies van den Nieuwenhuizen
Schitterend verhaal dat de
Schitterend verhaal dat de slechte werkomgeving tekent.
'Onderwijswerkgever van het jaar' ben ik eerder tegengekomen. Vanuit de werknemers gezien stelt niets maar dan ook niets voor.
De mensen die dergelijke predicaten toekennen leven met de Colleges van Bestuur in een eigen wereld. Het heeft niets met begeleiders, conciërges, onderwijsondersteunend personeel, docenten, schoonmakers of instructeurs zélf te maken en alles met het kopen van geld, 'naam' en 'belangrijkheid'.
Bedankt voor het delen. Ik heb weer even kunnen grimlachen.